Újabb bizniszt fedeztek fel a nagybankok, hogy a 2018-tól alkalmazandó új pénzforgalmi irányelv (PSD2) után is biztosítani tudják központi szerepüket. Kialakulóban a digitális azonosítók piactere. et
Új szolgáltatói szegmens jelent meg a pénzügyi piacon: az úgynevezett „Digital Identity Service Providerek„. Platformként működnek alapvetően azzal a céllal, hogy az új ügyfeleknek biztosítsák a teljeskörű online szerződéskötést.
Digitális azonosítás az új biznisz
A „identity” platformok megjelenését a szabályozás (eIDAS, PSD2 – lásd a fintech szótárban) felgyorsította. Az eIDAS ugyanis kimondja, az EU egyik tagállamában elfogadott elektronikus azonosítási módszerrel kialakított ID az EU összes tagállamában elfogadott.
Négy nap különbséggel 2 nagybank jelentette be, hogy digitális azonosítók platformjaként biztosítanák a digitális azonosítást, digitális azonosítók kezelését, menedzsmentjét.
A Deutsche Bank széleskörű, több résztvevős szuperplatformot hívott életre, a Rabobank pedig a norvég Signicattel együttműködve indítaná be a digitális azonosítói platformját. A cél, hogy a szolgáltató cégek szerződéskötéseit teljesen digitális útra terelje, illetve segítséget nyújtson az ügyfelek gyors, biztonságos azonosításában.
Az induló szolgáltatás paletta:
- Belépési, hozzáférési, login funkciók.
- Azonosítás, digitális aláírás.
- Adat archíválás.
A Rabobank kezdetben az energetikai, telekom és biztosítói szektort, valamint az egészségügyi intézményeket és a pénzügyi szolgáltatókat célozza meg platformjával.
Az csupán véletlen, hogy a Dutch Payment Association is most jelentette be a banki azonosítók platformját, az iDIN-t.
A bank, ami már nem csak bank
A hogyan továbbról még nem sokat tudni, de az mindenképpen látszik, hogy a bankok célja nem csupán a biztonság és a folyamatok felgyorsítása. Értelemszerűen keresik azt az értéket, amellyel továbbra is központi szerepkörben tudnak maradni a a PSD2 által életre hívott nyílt piacon. Keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel a saját kompetenciáikat, a birtokukban lévő adatokat hasznosítani tudják.
A PSD2 eredményeként piacra lépő – nem csupán pénzügyi – új szolgáltatók számára az ügyfelek azonnali digitális azonosítása nagy érték, hiszen gyors ügyfélszerzést, gyors szerződéskötést, végső soron biztonságos módon magas ügyfélélmény nyújtását teszi lehetővé.
Az azonosítás mellett – ha egy picit tovább gondoljuk – ott van az adott ügyfél fizetési fegyelme, fizetési szokásai, helyzete és még sorolhatnánk azokat az információkat, amelyekkel a bankok rendelkeznek és a harmadik feles szolgáltatók számára üzleti értéket képviselnek.
Az azonosítók és a hozzárendelhető felhasználói adatok menedzsmentje biztosíthatja a bankok számára az eIDAS által nemzetközi viszonylatban megkönnyített, a PSD2 által segített központi szerepüket az adatkereskedelemben.
A bejegyzés a „Rabobank enters digital identity market” c. cikk alapján készült.