“Az ügyfél ott, akkor és olyan módon tudjon fizetni, ahogy szeretne. A technológiai szolgáltató feladata, hogy lehetővé tegye ezt a választást” – mondta el Szendrei Szabolcs, a Mastercard viselhető fizetési eszközökért felelős európai igazgatója a FinTechShow-n. A kártyatársaság szakembere bemutatta, milyen globális trendek formálják majd át a vásárlási és fizetési szokásainkat.
Globális technológiai és fizetési trendek
1. A fizetés folyamata láthatatlanná válik
A kereskedelemben, a fizetésekben használt interfészek fejlődése eredményeként a kereskedők és pénzügyi szolgáltatók egyre több fizetési megoldást nyújthatnak vásárlóiknak.
A digitális személyazonosítási technológiák és megoldások fejlődése eredményeként hamarosan egyre több üzletben, egyre többféle megoldással megvalósulhat a kassza nélküli checkout is.
Az online kereskedelemben pedig nagy a várakozás a hangalapú vásárlással (voice commerce) kapcsolatban – osztotta meg Szendrei Szabolcs.
2. Újabb és újabb üzleti modellek megjelenése a kereskedelemben
A digitális kereskedelemben egyre többen mozdulnak el az on-demand és az előfizetéses modellek irányába. Ezzel párhuzamosan a fintech cégek a nyílt bankolásra építő adatvezérelt szolgáltatásokat vezetnek be. A fizetési megoldások között a nemzetközi piacon terjednek a részletfizetéses – pl. buy now pay later – megoldások, a hűségprogramokban pedig egyre fontosabb szemponttá válik a fenntarthatóság.
3. Jönnek az autonóm fizetési megoldások
Többek között az 5G technológia közelebb hozta az Internet of Things (IoT) és a Machine to Machine (M2M) fizetés lehetőségét. Elsőként várhatóan a mikrofizetések terén találkozunk a gépek közötti autonóm fizetéssel és talán ennél is nagyobb hatása lesz a blockchain alapú megoldásoknak.
“Összességében az ügyfél ott, akkor és olyan módon tudjon fizetni, ahogy szeretne. A technológiai szolgáltató feladata, hogy lehetővé tegye ezt a választást.”
Szendrei Szabolcs, a Mastercard viselhető fizetési eszközökért felelős európai igazgatója a FinTechShow-n
Ma már sok okos eszköz fizetési eszközzé is alakítható
Az 5G, a közel valós idejű adatátviteli sebesség és a nagytömegű adatok valós idejű feldolgozhatósága révén az eszközök egyre okosabbá válnak. Ha ehhez hozzáadjuk a kártyatársaságok tokenizációs technológiáját, akkor
a legtöbb okos eszköz képessé tehető fizetési tranzakciók lebonyolítására is.
A viselhető eszközök piacát 2015-ben az Apple Watch indította be. Az első időkben főként a sportosan aktívak között terjedt az okosórás fizetés, amit segített, hogy a vezető gyártók – Garmin, Fitbit – is képessé tették eszközeiket fizetésre 2017-re. Ma pedig már fizetésre képes analóg órákat, karkötőket és gyűrűket is találunk a leginnovatívabb piacokon.
Európában a Mastercard kártyák viselhető eszközökbe történő tokenizálására jelenleg 40 ország 150 kártyakibocsátója képes, ugyanakkor a fizetésre alkalmas okoseszközök választéka tekintetében nagy a különbség. Mindössze négy olyan ország van, ahol négyféle viselhető eszközgyártó termékébe lehet tokenizált kártyát kibocsátani, a többi piacon általában 1-2 szolgáltatóhoz kapcsolódtak a kártyakibocsátók.
Ugyanakkor a fizetésre felokosított eszközök kínálata napról napra növekszik. Az egyik legújabb kísérlet például az ingujjal történő fizetés az Egyesül Királyságban.
Várhatóan nagy lökést kap a viselhető eszközök piaca annak köszönhetően is, hogy a világ egyik vezető mobiltelefon szállítója, a Xiaomi októberben bejelentette, az egyik okos karkötőjét alkalmassá tette NFC-s mobilfizetésre, amit 20 országban vezetnek be a bankokkal közösen még az idén.
Kapcsolódó cikk:
“A viselhető fizetési eszközökkel történő fizetés a digitálisan affinis ügyfélkör megtartásának eszköze”
A bankok számára mindennapi kihívás az eltérő digitális felkészültségű ügyfelek kiszolgálása. Bár ma még nem feltétlenül döntő a digitálisan affinis ügyfelek aránya, de a jövő szempontjából meghatározó ezen ügyfelek megtartása, illetve az ügyfélkör bővítése.
A viselhető fizetési eszközök piacát részben azok a szolgáltatók hajtják, akik épp ezt az ügyfélkört szolgálják ki. A piacméret már most sem elhanyagolható, és növekedése szakértői becslések szerint meredek lesz. Már ma is negyedévente 100 millió új hordozható okos eszköz talál gazdára világszerte és ami fontos a piac növekedése szempontjából, hogy egyre több iparágban találják meg helyüket ezek az eszközök.
Címlapfotó forrása: Mastercard