A Z generáció pénzügyi szokásainak és preferenciáinak megértése alapvető fontosságú a pénzügyi szolgáltatók és vállalatok számára – hisz a jövő ügyfeleiről van szó. A Mastercard kutatásában arra kereste a választ, hogy hogyan kezelik pénzügyeiket és milyen preferenciákkal rendelkeznek a Z generáció tagjai.
A kutatás eredményeiről Molnár Orsolya a Mastercard termék specialistája tartott előadást a PayTechShow közönségének.
Ahhoz, hogy a bankok ne veszítsenek a rugalmas neobankok elleni ügyfélszerzési versenyben, szükséges megismerni a Z generáció motivációit. Lehet egy pénzügyi applikáció bármilyen hívogató, nem lesz sikeres, ha az előző generáció élethelyzeteihez (és lehetőségeihez) igazodik.
A Z generáció pénzügyi szokásait, attitűdjét és motivációit a Mastercard is vizsgálta.
A vállalat kutatási eredményeit Molnár Orsolya, a Mastercard termékspecialistája prezentálta a PayTechShow színpadán.
Hello Z generáció, bemutatkoznál?
A Z generáció az Y generációt követő és az alfa generációt megelőző demográfiai csoport, tagjai 1995 és 2010 között születtek. A Z generáció már a digitális korba érkezett, fiatalkoruktól életük része volt az okos eszközök technológiája és a social media.
A folyamatos impulzusok hatására a Z generációra jellemző, hogy igényeik gyorsan változnak. Éppen ezért a cégeknek, bankoknak nagyon-nagyon nehéz meghatározni azt, hogy éppen most mivel lehet elérni őket.
A generáció bátorsága azonban nagyon inspiráló; jellemző rájuk a vállalkozói attitűd, ambíció, ami megmutatkozik abban is, hogy a social media platformjaikon megélt szenvedélyeiket, számtalan esetben vállalkozássá tudják fejleszteni.
A „mai fiatalok” olyan világban nőttek fel, ahol mindig végeláthatatlan számú szolgáltatás és termék közül lehetett választani. Éppen ezért gyorsan váltanak, ha egy platformmal, termékkel vagy szolgáltatással elégedetlenek.
,,A lehető legjobb user experience-hez vannak hozzászokva, és hogyha olyannal találkoznak, ami egyáltalán nem tetszik nekik, ami nem minimalista, amin nem tudják saját kútfőből kitalálni, hogy hogyan és miként kell hozzányúlni, akkor azt lecserélik.”
– hívta fel a figyelmet Molnár Orsolya.
Mi motiválja a Z generációt a következő 3-5 évben?
A kutatási eredmények különböző korcsoportokban (beleértve a középiskolásoktól a dolgozó felnőttekig), azt mutatták, hogy már fiatal kortól kezdve fontos a Z generációnak a különböző pénzügyi célok elérése; legyen szó jogosítvány megszerzéséről vagy később egy lakásvásárlásról, a következő 3-5 évben a megtakarítás nagyon is foglalkoztatja a fiatalokat.
,,Szeretjük azt mondani erre a korosztályra, hogy ezek a fiatalok már nem olyanok, mint régen a fiatalok voltak, de közben mégis azt látjuk, hogy az értékrendjük nagyon is a helyén van, és hogy a saját szeretteikkel is egyre több időt szeretnének együtt tölteni.”
– mondta Molnár Orsolya.
Fotón: Molnár Orsolya a Mastercard termék specialistája 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)
Hogyan dönti el egy fiatal, hogy hol nyit bankszámlát?
Mikor a fiatalok pénzügyi döntéseiről van szó, gyakran az első kérdés az, hogy mi alapján választanak pénzügyi szolgáltatót?
A kutatás eredményei szerint fiatalabb korban gyakran választják azt a bankot a fiatalok, ahol a szülők bankolnak. Az idő előrehaladtával ez az arány változik, és más tényezők válnak fontossá egy bank kiválasztásakor; például a digitális szolgáltatások minősége és a barátok preferenciái.
Ami pedig a bankszámlanyitást illeti, a kutatás szerint a legnagyobb ugrás a 15-18 éves korosztálynál, illetve a 14 éveseknél tapasztalható. Ez az időszak általában az általános iskola befejezésével és a középiskolás életszakasz kezdetével egybeesik.
,,Tizenöt éves korukra már a fiatalok 70 százalékának van valamilyen banki kapcsolata.”
– ismertette az adatokat a Mastercard termék specialistája.
Boomer dolog a készpénz?
A Mastercard által megkérdezett fiatalok közel fele már tudatosan kerüli a készpénzhasználatot.
A fókuszcsoportos kutatással is alátámasztott eredmény szerint a fiatalok közel 50 százaléka csak akkor használ készpénzt, amikor nincs más megoldás a fizetésre.
Ugyanakkor látható, hogy a fiatalok között továbbra is vannak készpénzhasználók, valamint olyanok, akik a két fizetési módot váltogatják.
A készpénzt rendszeresen használó fiatalok bevallása szerint a készpénz előnye, hogy könnyebb nyomon követni a mindennapi kiadásokat, mint a digitális fizetések esetén.
Az adatokból kiolvasható, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak érdemes továbbfejleszteni a digitális megoldásaikat, hogy még könnyebbé tegyék a fiatalok számára a pénzügyeik kezelését és követését.
Kényelmi szempontból a Z generációnál a bankkártyás fizetés vezető szerepet tölt be, ezt követi a különböző okostelefonokkal való fizetés és más digitális megoldások, például a különböző wallet-ek használata.
Aggódnak a fiatalok a kibertámadások miatt?
A Z generáció pénzügyi és digitális szokásainak feltárására irányuló Mastercard kutatásban szerepet kapott a kiberbiztonság kérdése is. A fiatalok aktívan használják az online szolgáltatásokat, azonban egyre inkább szoronganak a kibertámadásoktól.
,,A megkérdezettek 51 százaléka mondta azt, hogy már találkozott valamilyen kiberbiztonsági támadással, amikor adatot próbáltak meg tőle kicsalni.”
– mondta Molnár Orsolya.
A kutatás egyik talán legmeglepőbb eredménye, hogy a fiatalok hasonló szorongást élnek meg a social media profiljuk és a bankszámlájuk feltörésének lehetőségével kapcsolatban.
Hol keressük a Z generációt?
A fiatalok elérése és pénzügyi szolgáltatások iránti érdeklődésük felkeltése egyre nagyobb kihívást jelent a bankok számára. A leggyakoribb kérdés az, hogy milyen csatornákat és milyen tartalommal érdemes használni kommunikációs célokra.
Fontos, hogy a kommunikációs stratégia részeként mind az offline, mind az online csatornákra összpontosítsunk és nem érdemes kizárólag egy csatornát használni, hisz a fiatalokat a televíziós és az influencer kampányok egyaránt elérhetik.
A Mastercard felmérte azt is, hogy milyen stílusban szeretnének a fiatalok a bankjukkal kommunikálni. A kutatás során három különböző típusú kommunikációt teszteltek a fiatalok körében: egy nagyon formális hivatalos stílust, egy átmeneti hangvételt, valamint egy teljesen informális, baráti beszélgetésre emlékeztető párbeszédet.
,,Azt látjuk és a beszélgetések során is az jött ki, hogy nagyon-nagyon szeretnék a fiatalok, hogy a bankok úgy gondoljanak rájuk, mint teljes értékű ügyfelekre. Lehet, hogy fiatalabbak, nem annyira tapasztaltak, de mégiscsak nem egy nagyon baráti, emojikkal teletűzdelt kommunikációs módot szeretnének viszontlátni.”
– mondta a Mastercard képviselője.
Mit adjunk a fiatalnak, hogy minket válasszon?
A Mastercard kutatás rávilágított arra, hogy melyek azok a tényezők, amelyek befolyásolják a fiatalokat a számlanyitással kapcsolatban.
Az első helyen szerepelnek a különböző díjak elengedése és díjmentes csomagok, valamint a fix időre meghatározott kedvezmények.
A második helyen a különböző fix értékű ajándékok állnak, mint például azonnali jóváírások a számlanyitás után, hisz a fiatalok (is) szeretik az olyan típusú ösztönzőket, amelyek azonnali előnyöket nyújtanak számukra.
A harmadik helyen szerepelnek a partner ajánlatok, amikor az együttműködő partnerekkel való kapcsolat révén különleges ajándékokat kaphatnak.
A Mastercard által végzett kutatás nem csak az azonnali, hanem a hosszútávú juttatásokkal kapcsolatos preferenciáit is mérte a fiataloknak.
Az első helyen a cashback programok és az ehhez kapcsolódó hűségprogramok szerepeltek. A fiatalok számára vonzó lehetőség, hogy fixen tudják, mennyi visszatérítést kapnak minden tranzakciójuk után. Ez a lehetőség nagy népszerűségnek örvend, és sok fiatal számára döntő tényező lehet a bankváltásnál vagy a pénzintézetnél maradásnál.
Összesen 15 különböző juttatással kapcsolatban tesztelt a Mastercard a kutatásban.
Érdekes módon az ESG-hez kapcsolható benefit-ek nem szerepeltek a toplistán. A beszélgetések során kiderült, hogy a fiataloknak csökkent a bizalma az ilyen típusú előnyökkel kapcsolatban, mivel sok megtévesztést és greenwashing csalást tapasztaltak az elmúlt években.
Általánosságban elmondható, hogy az átlátható díjak és költségek nagyban hozzájárulnak a fiatal ügyfelek elégedettségéhez. Fontos, hogy a szolgáltatások ne legyenek túl drágák, és a Z generáció tagjai értékelik azokat a lehetőségeket, amelyek megfelelő minőségű digitális szolgáltatásokat nyújtanak számukra.
Tradicionális bankok vs. neobankok
,,Ha megnézzük a neobankokat, akkor azt látjuk, hogy a megkérdezettek egyharmada rendelkezik valamilyen neobankos fiókkal, és 7 százalék mondja azt, hogy neki ez a fiókja az elsődleges bankszámlája.”
– emelte ki a Mastercard képviselője.
Elsőre azt gondolhatnánk, hogy a fiatalok körében a neobankok kapcsán lenne nagyobb az elégedettség, hiszen ezek a pénzügyi szolgáltatók gyakran kapcsolódnak az innovációhoz és az átláthatósághoz, azonban a kutatás eredménye azt mutatja, hogy az elvárások és az elégedettség szintje szinte megegyezik mindkét típusú pénzügyi szolgáltató esetében.
Az innováció tekintetében a fiatalok valóban többet várnak a neobankoktól, ugyanakkor a tradicionális bankokkal szemben szintén jelentős elvárásokat fogalmaztak meg, különösen a társadalmi felelősségvállalás terén.
Összességében tehát láthatjuk, hogy bár a tradicionális bankok és a neobankok közötti verseny fokozódik, mindkét típusú szolgáltatónak megvan a saját piaci szegmense és erőssége, amelyek alapján hatékonyan tudnak megfelelni a fiatalok igényeinek és elvárásainak.
Címlapfotón: Molnár Orsolya a Mastercard termék specialistája 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)