Ezen a héten lesz 10 éve, hogy megjelent a The Wall Street Journalben a „Miért eszi meg a szoftver a világot?” című cikk a világ egyik legismertebb kockázatitőke befektetőjétől, Marc Andreessentől. Az általa alapított kockázatitőke-társaság az Andreessen Horowitz jellemzően korai fázisú, ígéretesnek tűnő technológiai cégekbe fektet. A portfólióban ott található az Airbnb, Asana, Facebook, Groupon, Lyft, Pinterest, Instagram, Skype, a fintech befektetések között pedig a Stripe, Robinhood, Coinbase, Wise (korábban TransferWise), vagy a most annyira népszerű Buy Now, Pay Later fizetési megoldás egyik úttörője, az Affirm. 10 évvel ezelőtt az említett emblematikus cikkben Andreessen azt jósolta, az új generációs technológiai cégeké a jövő. Akkor a cikk sorait így zárta: „Ez egy nagy lehetőség. Tudom, hova teszem ma a pénzem.”
Amikor 2011. augusztus 20-án megjelent Andreessen cikke a The Wall Street Journalban, akkor volt 10 éve, hogy a 2000-es évek elején kidurrant a dotcom-lufi. Ennek a dotcom hullámnak Andreessen is a részese volt, de ő a szerencsések közé tartozott. A többedmagával 1994-ben alapított internetes cégét, a Netscape-et 1998-ban az AOL felvásárolta 4,2 milliárd dollárért.
Ezt követően társalapítója a világ egyik első Software-as-a-Service (SaaS) cégének, amit 2007-ben a Hewlett-Packard (HP) felvásárolt 1,6 milliárd dollárért. 2009-ben megalapítja az Andreessen Horowitz kockázati tőketársaságot, amely napjainkra több mint 1000 új generációs technológiai cégbe fektetett be.
2014-ben a CNBC-nek a Bitcoinnal kapcsolatban úgy nyilatkozott:
„Az internet új módja volt az adatok továbbításának. A Bitcoin egy új módja a pénz továbbításának. Igaz, sokáig fog tartani (míg eljutunk idáig). De a jó hír, hogy ez egy nagy lehetőség. A pénz egy nagy üzlet, így, ha új módot tudunk kialakítani a pénz kezelésére, akkor az nagyon fontos és értékes. Csak időbe telik (míg beérik).”
A kriptovalutákban ugyanazt a hálózati-effektust és ezáltal disruptive innovációt látja, mint amit a telefonhálózatok, a web, vagy a népszerű internetes szolgáltatások (pl. eBay, Facebook) megjelenése eredményeztek. Ezen a területen is több tucat befektetést hajtottak végre és az elsők között csatlakoztak a Facebook nevével fémjelzett projekthez, az első körben megbukott Librához.
“Technológiai és gazdasági változás közepén”
A „Szoftver megeszi a világot” c. cikkben Andreessen úgy fogalmaz, hogy
„egy technológiai és gazdasági drámai változás kellős közepén vagyunk, amelyben a szoftver cégek készek átvenni az irányítást a gazdaság jelentős része felett.”
Egyre több vállalat működésének alapját a szoftverek biztosítják, amiket online szolgáltatásként vesznek igénybe. Ezek a technológiai cégek képesek felforgatni az iparágak működését, újraszervezni az értékláncot. „A következő 10 évben arra számítok, hogy még több iparágat forgatnak fel a Szilícium-völgy szoftver cégei.”
Miért most történik ez? – teszi fel a kérdést Andreessen 2011-ben. „Hat évtizede a számítógépes forradalom, négy évtizede a mikroprocesszor feltalálása és két évtizede a modern internet térnyerése óta, az iparágak szoftverrel történő átalakításához szükséges összes technológia végre működik és széles körben, globális szinten elterjedt” – válaszolja meg a saját kérdését.
„Jelenleg [2011-ben] több mint kétmilliárd ember használja a szélessávú internetet, szemben az egy évtizeddel ezelőtti, talán 50 millióval, amikor még az általam alapított Netscape-nél dolgoztam.
A következő 10 évben azt várom, hogy világszerte legalább ötmilliárd embernek lesz okostelefonja, akik ezáltal a nap bármely pillanatában kihasználhatják az internet nyújtotta előnyöket.
Back-end oldalon pedig az internet alapú szolgáltatások (felhő) és a szoftverfejlesztői eszközök megkönnyítik szoftver alapú startupok globális terjeszkedését valamennyi iparágban” – írja Andreessen.
A We Are Social 2021. januárban publikált digitális jelentése szerint 4,2 milliárdan férnek hozzá az internethez okostelefonon keresztül. Ez a szám év végére elérheti a 4,5 milliárdot is, ami egész közel fog állni Andreessen 10 évvel ezelőtti becsléséhez.
Mindent elsöpör a szoftverforradalom
A cikkben Andreessen kiemeli, az Amazon hogyan alakította át a könyvkereskedelemet, a Netflix a videós piacot, vagy az Apple és a Spotify a zenei iparágat, a Zynga (FarmVille) a videójáték piacot, a Pixar a filmipart. A világ legnagyobb marketing platformja a Google, a leggyorsabban fejlődő távközlési vállalata a Skype, a leggyorsabban növekvő toborzó cég a Linkedin [2011-ben] és még hosszan sorolhatnánk a példákat.
A szoftver gyakorlatilag „megette” ezeket az iparágakat.
2011 óta pedig további iparágakat (pl. szálláshely szolgáltatás, személyszállítás, mezőgazdaság, autógyártás stb.) alakított át a digitalizáció és az új technológiák, mint a mesterséges intelligencia, az Internet of Things, vagy a képi felismerés.
A digitális transzformáció és az új generációs technológiákra építő szoftver cégek, vagy más néven fintech cégek a bankszektort, a pénzügyi szolgáltatások területét is elérték. Ezeknek a fintech cégeknek köszönhetően a digitális pénzügyi szolgáltatások relatíve egyszerűen, gyorsan és lényegesen alacsonyabb beruházási költségek mellett beágyazhatóvá váltak valamennyi iparág üzleti folyamatába.
Minden vállalatnak fel kell készülnie a szoftverforradalomra, még a szoftvercégeknek is, mint az Oracle, vagy a Microsoft, amelyek dominanciáját olyan cégek és megoldások fenyegetik, mint a Salesforce.com, vagy az Android (Google).
A következő 10 év a „kreatív pusztításról” (Joseph Schumpeter) szól majd, amelyben az inkumbensek és a szoftvercégek között kemény csaták zajlanak majd le.
„Ugyanakkor még számos kihívással kell szembenéznünk”
– teszi hozzá Andreessen, mint például, a [2008-as] gazdasági világválságból történő lassú felépüléssel, vagy azzal, hogy az emberek többségének hiányzik a képzettsége és a készségei ahhoz, hogy részt vehessenek a szoftverforradalomban. Végül, de nem utolsó sorban az új generációs technológiai cégeknek bizonyítaniuk kell a cégük értékét és jövedelemtermelő képességüket.
„Ahelyett, hogy folyamatosan megkérdőjeleznénk ezeknek a cégeknek a piaci értékelését, törekedjünk annak a megértésére, hogy az új generációs technológiai vállalatok mit tesznek, ennek milyen tágabb következményei lesznek a vállalkozásokra és a gazdaságra, és mit tehetünk közösen az innovatív, új szoftvercégek számának bővítése érdekében.”
A digitális transzformáció új irányaival, a legújabb technológiai trendekkel és azok várható következményeivel részletesen foglalkozunk majd 2021. október 7-8. között a FinTechShow-n.
Címlapfotó forrása: Adobe Stock By jesussanz