A tengerentúlon, illetve tőlünk nyugatabbra már Európában is terjedőben vannak a hangvezérelt asszisztensek, amiket egyre többen egyre változatosabb területeken használnak. Akár biztosítási ügyintézésre is.

Mire jók a hangvezérelt asszisztensek?

Amikor az Amazon beismerte, hogy okostelefon projektje megbukott, előrukkolt egy újszerű megoldással – Alexával, a hangvezérelt asszisztenssel. Az Apple megoldásától, a Siritől eltérően nem az okostelefonon fut az alkalmazás, hanem egy otthoni “okoshengerben”. Hamar a nappali központi szereplőjévé vált és egyre több területen kezdte el segíteni a családok mindennapjait. A siker a konkurenseket is meglepte, amire válaszként a Google piacra dobta a Google Home-ot, az Apple pedig a Homepod-ot.

Amazon Alexa hangvezerelt virtualis asszisztens

Kezdetben a szerepük kimerült az időjárás előrejelzés felolvasásában, vagy a kedvenc zenei listánk lejátszásában (elvégre hangszóróról beszélünk). A hasznos funkciók tárháza azonban itt nem állt meg. Ha például főzés közben elhasználjuk az élesztőt, és nyakig kulimászosan eszünkbe jut, hogy el ne felejtsünk venni a következő alkalommal, akkor elég csak szólni Alexának, hogy adja hozzá a bevásárló listához.

Hogy jön ide a biztosítás?

A hangvezérelt asszisztensek tudását ún. skillek (ismeretek) hozzáadásával bővíthetjük. Ezeket nagyjából úgy kell elképzelni, mint a telefonra letölthető alkalmazásokat, azzal a különbséggel, hogy ezeket nem kell az eszközre letölteni. Ha elkészül egy skill (ismeret), akkor az a felhőben fog futni (asszisztens függvényében Amazon, Google stb. felhőben). Amelyik vállalat kellően szemfüles (és innovatív), az a saját skill-jein keresztül egy csomó felhasználó konyhájában vagy nappalijában jelenhet meg pillanatok alatt.

Amazon Echo Alexa virtualis asszisztens

Ilyen “ismereteket” már több biztosító is fejlesztett az USA-ban. Sőt, nem csak biztosítók, hanem biztosítások értékesítésével foglalkozó cégek is. A felhasználók kérdéseket tehetnek fel Alexának a biztosítási feltételekkel, működéssel kapcsolatban (pl. mire nyújt fedezetet, mire nem, milyen díja van, stb.), de megjelentek az első olyan skillek is, amik összetettebb folyamatokat kezelnek, mint például a kárbejelentést, vagy az üzletkötést.

Miért lehet ez jó a biztosítóknak?

A kiegészítőknek köszönhetően a biztosítók pontosabb képet kaphatnak a háztartás kockázatairól (pl. milyen okos eszközök vannak telepítve). Emellett egyes elemek kármegelőző, kárenyhítő funkciókat is betölthetnek (pl. ajtónyitás érzékelők, kamerák jelennek meg a rendszerben, vagy például a csőtörést, szivárgást hamar jelző okos víznyomás érzékelő). Ezekre az elemekre építve személyreszabott ajánlatokat is adhat majd a biztosító a hangvezérelt asszisztens segítségével.

A hangvezérelt asszisztensekkel az online szerződéskötés személytelensége személyesebbé válik. Ennek köszönhetően olyanok is választhatják, akik például a netes kötés során elvesznek a sok felület között, vagy nem mozognak otthonosan az interneten. Az Alexával folytatott csevej nem sokban fog különbözni az ügyintézővel történő beszélgetéstől, amit akár az idősebb, online jelenlétben járatlanabb ügyfélkör is magabiztosan tud majd használni.

Kíváncsi vagy arra, mit jelent az insurtech a biztosítási iparág számára? Hogyan vélekednek erről a hazai biztosítók felsővezetői? Az InsurTech mini Akadémián ezt is megtudhatod, ha eljössz májusban a FinTechShow-ra!

Az eredeti írás “Biztosítási tanácsadó 2.0, avagy hogyan törnek előre a hangvezérelt asszisztensek a biztosítás területén is” címmel a szerző saját blogján jelent meg. A szerző további írásai a FinTechZone-on:

Vajon annak idején a hanglemezgyártók észrevették, hogy mit is jelent számukra az internet? Vajon szerveztek nagy konferenciákat, hogy hirdessék: a lemezek a jövő, mert az embereknek mindig szükségük lesz a lemezekre?

Az elmúlt évben több rendezvényen és előadáson ültem, ahol banki és biztosítói felsővezetők vettek részt előadóként, vagy a nézőtéren. Felváltva vagy ők, vagy őket ijesztgették az előadások során, hogy hamarosan új világ köszönt be a pénzügyi szektorban, mert jönnek a nagy tech vállalatok, a Google, Facebook és az Amazon, akik dinamizmusukkal, hozzáállásukkal és technológiájukkal nagy szeletet fognak kihasítani a már-már állandósulni látszó, jól leosztott piaci tortából.