blank
blank

2024.09.10.

Az SAP Hungary kutatása az SAP S/4HANA átállás helyzetéről Magyarországon

Szerző:

Kategóriák:

Az SAP Hungary ügyfelekkel és partnerekkel közösen vizsgálta az SAP S/4HANA rendszerre való átállás magyarországi helyzetét és kihívásait, hogy felhívják a figyelmet a régi rendszerek támogatásának 2027 végi lejáratára. A kutatás eredményeit az SAP NOW Hungary konferencián ismertették, ahol az átállás mellett a felhőalapú megoldások is kiemelt téma volt.

Az SAP ökoszisztéma előtt álló legnagyobb kihívás a következő három évben vitathatatlanul az SAP S/4HANA átállás, így az idén 25. alkalommal megrendezett, jubileumi SAP NOW Hungary konferencia egyik központi témája is ez volt.

A rendezvényen több mint 1300 döntéshozó vett részt, és számos előadás, workshop, valamint demo foglalkozott a mesterséges intelligencia új felhasználási területeivel és a felhőalapú megoldások biztonsági kérdéseivel.

A bankok digitális jövőjét meghatározó technológiai trendekkel, az újgenerációs megoldásokkal 2024. november 26-án a BankTechShow-n foglalkozunk Magyarország vezetői banki és IT cégeinek technológiai és üzleti vezetőivel közösen. További részletek: BankTechShow 2.0

Változatos tapasztalatok a magyar gazdaság szereplőitől

A kutatás 2024 első félévében mélyinterjúk keretében vizsgálta az SAP Hungary 15 ügyfele és a rendszerbevezetéseket végző 10 partnercég körében az eddigi SAP S/4HANA tapasztalatokat.

A megkérdezett vállalatok között a klasszikus kkv-któl a legnagyobb hazai versenypiaci és állami vállalatokig minden méretű cég képviselte magát, és iparágat tekintve is színes volt a minta: voltak válaszadók a logisztikai szektorból, a telekommunikációból, a vegyiparból, a bank- és energiaszektorból, de klasszikus gyártó cégektől is.

A kutatásban megkérdezett partnerek között a 20 fős kiscégtől az 5000 fős nemzetközi, erős magyar jelenléttel rendelkező vállalatig többféle méretű tanácsadó cég képviselte magát, mindegyikük legalább 5-6 iparágban van jelen, együtt lefedik a teljes magyar gazdaságot, hiszen az autóipartól a gyógyszeriparon, a telekommunikáción, a kereskedelmen, a bankszektoron, a közlekedésen át a közmű területéig rendelkeznek ügyfelekkel.

Bár a kutatás fókuszában a SAP S/4HANA rendszerre való átállás állt, a kérdésekre adott válaszok átfogó képet adhatnak a hazai SAP rendszert használó magyar vállalatokról, hisz az SAP frissített rendszerére való átállás nem csupán technikai kérdés, hanem üzleti szinten is alapos előkészítést igényel.

Az új rendszer bevezetése a legnagyobb előnyöket akkor nyújtja, ha a szereplők az üzleti folyamatokat is átgondolják és optimalizálják.

Az új technológiák iránti nyitottság és az átállás üzleti hozadékának felismerése fontos szempont.

A kutatás rámutatott arra is, hogy a kisebb vállalatok gyakran nyitottabbak az új technológiákra, és gyorsabban látják meg az átállás üzleti hozadékát. Ugyanakkor a nagyvállalatok, amelyek több erőforrással és dedikált csapattal rendelkeznek, előrébb tartanak az átállás előkészítésében.

Technikai átállás helyett üzleti megújulás

Az SAP S/4HANA átállás sikeréhez új metodikák és az ügyfelek korai bevonása szükséges, hogy megismerjék a lehetséges utakat és módszereket. Ez kihívást jelent a partnereknek, de lehetőséget is, hogy az ügyfelek a standard megoldások mellett testreszabott rendszert kapjanak, amely jobban illeszkedik az üzletmenetükhöz. Több ügyfél is kifejezetten igényli ezt a szorosabb együttműködést.

„Bár minden cég azt hiszi, hogy az ő folyamatai egyediek, partnereink visszaigazolták, hogy az átállás során az SAP S/4HANA rendszer iparági megoldásainak sztenderdjei 80-90%-osan lefedik a vállalatok folyamatait. Fontos, hogy a cégek bízzanak a globális iparági sztenderdekben, hiszen a világ minden táján működő több tízezer cég működésére és legjobb megoldásaira alapozva alakítottuk ki ezeket a rendszereket.”

– emelte ki a kutatási eredmények kapcsán Pintér Szabolcs az SAP Hungary ügyvezető igazgatója.

A kutatásban részt vevő ügyfelek közül sokan felismerik az SAP S/4HANA bevezetésének üzleti előnyeit, és elkötelezetten dolgoznak a projekt sikeréért. Az ügyfelek 80%-a szerint az informatikai döntések mögött elsődlegesen üzleti szempontok húzódnak meg, és nem csupán kötelező feladatként tekintenek az átállásra.

Azok a vállalatok, amelyek figyelmet fordítanak a változásmenedzsmentre és az átállási feladatok megfelelő kezelésére, sikeresebbek az átállásban.

Az átállás típusai

A cégek eltérő stratégiákat alkalmaznak az átállás során. A kutatás alapján az ügyfelek 45%-a a greenfield, vagyis teljesen új rendszerbevezetést választotta, 30%-uk a brownfield, azaz a meglévő rendszerekre épülő megoldást, míg 25%-uk a bluefield migráció mellett döntött, amely ötvözi a két módszer előnyeit.

A partnerek tapasztalatai általában meghatározzák, hogy melyik megközelítést ajánlják az ügyfeleiknek.

A felhőmegoldások elfogadottsága

A felhőalapú megoldások használata vegyes képet mutat a magyarországi vállalatok körében.

Míg a kisebb cégek inkább a költséghatékonyabb public cloud megoldásokat választják, addig a nagyvállalatok gyakran ragaszkodnak a private cloudhoz.

A felhőmegoldások elfogadását gyakran hátráltatják a biztonsági kérdésekkel kapcsolatos aggályok, azonban egyre többen ismerik fel a felhőalapú technológiák előnyeit.

A kutatás során az is világossá vált, hogy az SAP S/4HANA-ra való átállással szükségszerűen együttjáró felhősítés kérdése nem csak technikai, hanem finanszírozási kihívásokat is rejt magában. A CAPEX/OPEX dilemma sok vállalat számára nehezíti a döntést a felhő alapú és az on-premise megoldások között.

A felhőalapú SAP S/4HANA megoldások inkább operatív költségként jelennek meg, míg az on-premise megoldások tőkeköltségként számolandók el. Ez a döntés jelentős hatással van a vállalatok pénzügyi tervezésére és likviditására.

Üzleti előnyök és tapasztalatok

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az SAP S/4HANA rendszer bevezetésével a vállalatok jelentős üzleti előnyökre tehetnek szert.

A cégek kiemelték a rendszer fejlett riportálási képességeit, az üzleti folyamatok újragondolásának és az iparági sztenderdek beépítésének lehetőségét, amelyek mind hozzájárulnak a hatékonyság növeléséhez és a költségek csökkentéséhez.

A kutatás alapján nincs egyetlen “mindenkire érvényes” megoldás, mivel a vállalatok egyedi elképzelései és folyamatai határozzák meg a legmegfelelőbb stratégiát. Az SAP S/4HANA azonban a legtöbb, korábban csak egyedi fejlesztéssel megoldható problémát már alapfunkcióiban képes kezelni, így komoly versenyelőnyt biztosíthat a vállalatok számára, akik időben és alaposan terveznek.

[Forrás: SAP sajtóközlemény] | Címlapfotón: Pintér Szabolcs az SAP Hungary ügyvezető igazgatója, a 2024-es SAP NOW Hungary konferencián

Címkék:

blank
blank
blank