Banki felsővezetői kerekasztal: a koronavírus-járvány hatása a digitális bankolásra 20 pontban

írta | 2020.11.03. | Banki és fintech hírek, FinTechShow, Hazai digitális bankolás, Összes hír

kh webinarium

„Küszöbön az újabb paradigmaváltás?” című banki felsővezetői kerekasztalban az Erste Bank, K&H Bank és CIB Bank felsővezetője értékelte, milyen hatást gyakorol(t) a koronavírus-járvány a digitális bankolásra. Igaz, sokan kipróbálták a digitális csatornákat a járvány első hulláma alatt, ám nyár végére a hibrid ügyfelek többsége visszatért a bankfiókba – mondták el a banki felsővezetők a FinTechShow-n.

A koronavírus-járvány jelentős lökést adott a banki digitalizációnak és sokan most ismerkedtek meg a digitális pénzügyekkel is, de vajon ez lesz-e az új normális?

Négy kérdés mentén vizsgáltuk az elmúlt hónapok tapasztalatait és a koronavírus utáni várakozásokat dr. Ákos Tamással, a CIB Bank vezérigazgató-helyettesével, Harmati Lászlóval, az Erste Bank vezérigazgató-helyettesével és Németh Balázzsal, a K&H Bank divízió vezetőjével a FinTechShow-n.

#1 KÉRDÉS: Mit írt felül a koronavírus-járvány a digitális banki stratégia megvalósításában? Hova tolódtak a súlypontok a COVID-19 miatt a digitális transzformációban?

  1. A koronavírus-járvány stratégiailag nem írt felül semmit, de a súlypontokat áthelyezte. Nagyon felgyorsította a transzformációt és új dimenzióba került a távoli munkavégzés is.
  2. A transzformációban kiemelt szerepe volt a hitelmoratóriumnak, mivel hitelmoratóriummal kapcsolatos kommunikáció, tanácsadás, nyilatkoztatás tömegeket érintett és a kényszerintézkedések, valamint a félelem miatt a többség igényelte a digitális ügyintézést.
  3. Amiben a járvány hatása látszik, hogy több embert motivált az egyébként rendelkezésre álló digitális szolgáltatások használatára.
  4. A járványhelyzet szigorú intézkedései, a távolságtartási szabályok miatt olyanok is megjelentek a digitális térben, akikről azt gondoltuk, hogy később fognak majd csatlakozni, vagy még nem láttuk, hogyan fogjuk edukálni őket.
  5. Miközben ebben az időszakban próbálunk a lehető legtöbbet fordítani a digitalizációra, azért ne felejtsük el, a járvány okozta gazdasági válság következményeivel is foglalkoznunk el. Ez a kettősség egyszerre van jelen a rövid távú banki stratégiákban.

„Az is látható volt, hogy a mobilalkalmazásban a csekkbefizetés több mint a négyszeresére nőtt a járvány előtti állapothoz képest.”

Harmati László

Erste Bank

#2 KÉRDÉS: Mi a várakozásotok a koronavírus-járvány utáni állapottal kapcsolatban? A koronavírus-járvány után kevesebben fognak hitelt igényelni/számlát nyitni/megtakarítási termékeket vásárolni a bankfiókban és többen intézik majd az előbbieket desktopon, mobilon keresztül (end-to-end: KYC-Onboarding-Tranzakció)?

  1. Meglévő (hibrid) ügyfeleknél azt látjuk, hogy hétről-hétre növekszik a bankfióki látogatások száma és szeptember végére megközelítettük az idei évi januári szintet.
  2. Új ügyfeleknél mindenki látja, hogy milyen irányba megyünk, az akvizíció, az ügyfélazonosítás és a szerződéskötés digitális úton történik majd, de ez lassabban jön el, mint ahogy három évvel ezelőtt vártuk.
  3. Ha a digitális banki megoldások kellően egyszerűek, akkor az összes terméket szinte bárki igénybe tudja venni.
  4. Ugyanakkor ehhez a szabályozóra is szükség van, hogy ennek a jogszabályi környezetét, feltételeit biztosítsák.
  5. Azzal kapcsolatban, hogy a következő három évben az egyes (egyszerűbb) termékek tekintetében milyen digitális értékesítési szintet lehetne elérni, a távolkeleti benchmarkokat látva azt gondoljuk, hogy középtávon a 35-45% -os szint már bátor vállalás.

„Kettőséget látunk. Ha ma már minden adott ahhoz, hogy az ügyfelek online tudjanak számlát nyitni, akkor miért csak az ügyfelek töredéke képes végigmenni a teljes folyamaton?”

dr. Ákos Tamás

CIB Bank

#3 KÉRDÉS: Az elmúlt hónapok milyen változást hoztak a megelőző évekhez képest a banki ügyfelek digitális pénzügyi szolgáltatások iránti keresletében?

  1. A digitálisan aktív ügyfelek száma az elmúlt hetekben annyival nőtt, mint a megelőző egy évben.
  2. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy a hibrid ügyfelek először átmentek kizárólag a digitális csatornára, majd elkezdtek visszamenni a bankfiókba, így a bankfióki látogatások száma lassan kezd visszatérni a koronavírus előtti állapotba.
  3. Ugyanakkor torzítja a statisztikát a hitelmoratóriummal kapcsolatos nyilatkozattétel is, hiszen akik nem voltak digitálisan felkészülve, vagy később döntöttek a moratóriumról, azok is hozzájárulhattak a bankfióki látogatások számának növekedéséhez.
  4. Továbbá ennek az időszaknak a bizonytalansága is megnövelte az ügyfelek igényét a tanácsadás iránt, ami szintén hozzájárult a fióki látogatások számának növekedéséhez.
  5. Ma Magyarországon és egész Európában a legnagyobb kihívás az ügyfelek edukálása
„Azok az ügyfelek, akik segítség nélkül nem tudnak végigmenni a digitális folyamatokon, azok távol fognak maradni a digitális csatornáktól. Azok a bankok, amelyek jól felkészült hálózattal rendelkeznek, képesek lehetnek a bankfiókokban edukálni az ügyfeleket, hogy később már a digitális csatornákat használhassák.”
Németh Balázs

K&H Bank

#4 KÉRDÉS: Évek óta folyik a küzdelem a készpénz ellen, ám az MNB statisztikái szerint érdemi áttörést ezen a téren továbbra sem sikerült elérni. Az idei évben ezen némileg fordított a koronavírus járvány, illetve fokozott a várakozás a 2021.01.01-jén hatályba lépő kereskedelmi törvénymódosítással, valamint a Pénzügyminisztérium digitálistörvény-csomagjával kapcsolatban. Mi hozhat véleményetek szerint áttörést, ha a lakosság egy meghatározó része készpénzben kapja a jövedelmét?

  1. Fontos előrelépés lesz, hogy 2021. január 1-től minden online kasszát üzemeltetőnek kötelező lesz az elektronikus fizetés lehetőségét nyújtani. Ugyanakkor az is nagyon fontos lenne, hogy jövedelmet, támogatást, nyugdíjat a számlára kelljen fizetni és ne legyen lehetőség a készpénzes kifizetésre.
  2. Ha a felhasználók sokkal több segítséget kaphatnának abban, hogy digitális felnőtté váljanak, digitális jogosítványt kapjanak, akkor annak lehet, hogy több hozadéka lenne a készpénz elleni küzdelemben, mint a technológiai újításoknak.
  3. Évek óta terítéken van a készpénz elleni küzdelem, de az egyedi intézkedések eddig nem álltak össze olyan koherens rendszerré, ami igazi változáshoz vezetett volna.
  4. Ahhoz képest, hogy évről-évre történnek intézkedések ezen a területen, a helyzet egyre rosszabb. A helyzet alapvetően azért romlott, mert egyrészt van egy csökkenő GDP, másrészt van egy 7 ezer milliárd forintnyi készpénzállomány, ami egy éves távlatban 10%-os növekedést mutat. Magyarországon csökkenő jövedelemtermelés mellett is nőtt a készpénzállomány, ami teljesen ellentmond az Európában megfigyelhető trendeknek. Összességében a probléma nagyságrendje nőtt Magyarországon.
  5. Végül, de nem utolsó sorban a szabályozói környezet is sokat tehetne a készpénz elleni küzdelemben (pl. 150 ezer forintos ingyenes készénzfelvétel eltörlése).

„Két olyan intézkedés van, ami nagyon hiányzik. Magyarországon a munkavállalók kb. egynegyede kapja készpénzben a fizetését. Érezhető nagyságrendi változás lenne, ha ezt (1) számlapénzben kapnák a munkavállalók. A másik javaslat (a Bankszövetség részéről), ha (2) az 500 ezer forint feletti tranzakciókat készpénzben nem lehetne végrehajtani.”

Harmati László

Erste Bank

Az 50 perces banki felsővezetői kerekasztal megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig a résztvevők és az online jegyet vásárlók számára.

Az “Online jegyet” vásárlók számára hozzáférést biztosítunk a FinTechShow online videókonferencia platformhoz, amelyen 2020.12.31-ig megtekinthetők az előadások, a 3D-s kiállítói tér és kapcsolatot építhetnek egymással a résztvevők. FinTechShow program itt. Összes videó listája itt: Playlist.

Címlapfotó: FinTechZone.hu

kh webinarium

kh webinarium

Itt követhetsz minket:

LEMÁK GÁBOR

LEMÁK GÁBOR

A Szabadidő Központban (a KÖZGÁZ-on) végzett, a Duna bal partján. Kimaradt a bölcsi és a multikulti szocializáció az életéből, így lettek eretnek gondolatai. Néha kiengedik a zártosztályról, de már egyre ritkábban. A gumiszobából pattantak ki a FinTechZone, a FinTech Akadémia, a FinTech Verseny, a HUNFINTECH25 és a FinTechShow ötletek, amiket sajnos továbbiak is követnek majd. #fintechterapia #gumiszoba
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

WEBINÁRIUM

KH webinarium
Mit hoz a jövő? Hogyan alakítják át az újabb és újabb innovációk a pénzügyeinket, a munka világát, a környezetünket vagy akár a táplálkozásunkat?

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.