2024-ben ötszörösére nőhet a BNPL piac Magyarországon. Ideje lépni a bankoknak

Szerző: | 2023. 11. 21. | FinTechShow, FinTechShow 7.0, Magyar fintech startupok, Összes hír

BankTechShow | A jövő digitális bankja

Még mindig kevés webáruháznál érhető el a BNPL-szolgáltatók megoldása itthon, de a jövőben a Klarna térnyerésével ez változhat. Többek között erről, és egyéb nemzetközi trendekről beszélgettünk Bruzsa Gézával, az Instacash vezérigazgatójával.

Bruzsa Géza

Előadás: Lépéskényszerben a bankok? Avagy banki BNPL bevezetés 8 hét alatt az ügyfélportfólió védelmében.

Bruzsa Géza, Fintrous Group | Instacash, vezérigazgató

BankTechShow 1.0: Hogyan épül a jövő digitális bankja? | 2023. november 23.

Friss hír, hogy októberben a Klarna belépett a magyar piacra a BNPL megoldásával. Véleményed szerint ez milyen hatást gyakorol majd a BNPL szolgáltatás hazai terjedésére?

Bruzsa Géza: Most végre valósággá válik itthon is az, amit sok hazai bank, áruhitelező eddig a nyugati fintech világ úri és egyben múló hóbortjának gondolt.

Azokban az országokban, ahova a Klarna belépett, ott a lokális és regionális BNPL szereplők piacszerzése is felgyorsult, ugyanis a Klarna edukálja a piacot és dinamikát ad az új és innovatív fizetési mód terjedésének.

Mi elérhetővé tettük az alkalmazásunkat a Kelet-Közép-Európai régióban, így első kézből tapasztalom román és lengyel partnereinknél, hogy ha azt mondod BNPL, akkor pontosan tudják miről beszélünk. Nem véletlen, mindkét országban jó ideje ott a Klarna.

A Klarna hazai piaci megjelenését várhatóan továbbiak is követik majd, amelyek miatt nőhet a verseny a BNPL szolgáltatók között. Mire számítasz, mik lehetnek majd a fokozódó verseny következményei?

Bruzsa Géza: A BNPL szolgáltatók számának növekedése és így a fokozódó verseny más országokban lépéskényszerbe hozta a bankokat.

Mi white-label BNPL szolgáltatók vagyunk, azaz szeretnénk a bankokat is támogatni abban, hogy fel tudják venni a versenyt a bigtech kihívóikkal, ezért másfél éve megkerestük az összes hazai bankot, örömmel segítünk, ha be akarnak lépni a BNPL piacra, akár ügyfélmegtartás, akár akvizíciós céllal, de egy kivétellel zárt ajtókat találtunk.

Kevés bank hitte el azt az előrejelzésünket, hogy hamarosan megérkezik a Klarna és más kisebb külföldi szereplő is. Most persze lehet majd azt mondani, hogy a piacra lépésüknek nincs hatása a bankszektorra, de a külföldi példák nem ezt mutatják.

Lesz egy pont, ami után egy tradicionális bank számára már okafogyott a belépés erre a piacra, mert nem fog megállni az üzleti modell.

Az viszont pozitív hír, hogy az elmúlt hetekben több banki megkeresésünk is volt ebben a témában és külföldi bankokkal is tárgyalunk.

Bő egy éve már Magyarországon is megjelentek az első BNPL szolgáltatók, ám ahogy arra a FinTechShow-n rámutattatok, még mindig kevés webáruháznál érhető el a BNPL-szolgáltatók megoldása. Mivel magyarázható a lassú terjedés?

Bruzsa Géza: Nagyon messziről indultunk, sokáig azt kellett magyaráznunk, hogy ez miben más, mint az áruhitel. Edukálni kell a piaci szereplőket, kredibilitást kell építeni a vásárlók körében.

Mi az elmúlt két hónapban megdupláztuk a partnereink számát és hamarosan bejelentjük több országos ismertségű kereskedővel induló együttműködésünket. Úgy látom hasonló a trend a többieknél is, így 2024 egészen más év lesz.

Mit mondanak az ügyfelek, mikor vennének igénybe BNPL-szolgáltatótól részletfizetést?

Bruzsa Géza: Nyolcvan százalékban 300 ezer Ft feletti kiadások esetén, illetve, ha nem kerül plusz pénzbe a részletfizetés használata – kamatmentes, nincs ügyintézési díj. Ezen felül ha nem szükséges plusz papírokat begyűjteni, vagy egyéb adminisztrációval foglalkozni, nagyon gyors és nem kell „apró betűt” olvasgatni.

Melyek a BNPL-szolgáltatók által kínált részletfizetési megoldás előnyei a hagyományos részletfizetési megoldásokhoz képest?

Bruzsa Géza: Tíz percen belüli igénylési idő, azonnali döntés, automatikusan, emberi beavatkozás nélkül a nap 24 órájában. Nincs telefonos előszűrés, nincs videóhívás, nincs egyeztetés hétköznap, munkaidőben.

Mik az első kereskedői tapasztalatok a BNPL szolgáltatással kapcsolatban?

Bruzsa Géza: Ez partnerenként eltérő, nagyban függ attól, hogy mekkora az adott kereskedő esetén az átlagos kosárérték, átlagos termékérték és a kosarak hány százaléka 100 ezer Ft feletti.

Van több olyan partnerünk, ahol áruhitellel champion challengert csináltunk – az általunk biztosított folyamat konverziós rátája több, mint háromszorosan jobb volt. Drágább műszaki cikkeket forgalmazó partnereink esettanulmánya alapján az látszik, hogy akár duplájára is tud nőni a kosárba rakás aránya.

Nincs ebben semmi meglepetés, a BNPL olyan szegmensek számára is kinyitja a részletfizetést, akik áruhitelt nem vennének igénybe.

Az infláció és megemelkedett megélhetési költségek miatt pedig szignifikánsan nő az a szegmens, akik pár éve semmilyen részletfizetést nem vettek volna igénybe, most viszont nem tudják, vagy nem akarják megterhelni a háztartási költségvetést.

Ezért ha van olyan kereskedő, ahol BNPL-el tudnak fizetni, akkor azt választják.

Ezt abból szűrjük le, hogy több, mint 500 vásárló után azt látjuk, hogy a BNPL használók esetén a munkabér átlagos mértéke több mint 20 százalékkal magasabb, mint a személyi kölcsönt igénylők esetén.

Mit kell tennie egy kereskedőnek annak érdekében, hogy BNPL fizetési megoldást tudjon nyújtani?

Bruzsa Géza: Regisztrál a honlapunkon és ha elfogadja a feltételeket, akkor egy óra múlva elérhető a fizetési módok között a BNPL. Shoprenter, Unas, Woocommerce, PrestaShop, OpenCart és Magento alapú webshopoknál ennyire gyors a folyamat, mert itt már lefejlesztettük az API-kat.

Az Instacash megoldásának melyek a komparatív előnyei a többi BNPL-szolgáltató megoldásához képest?

Bruzsa Géza: Költség szempontjából nagyon kedvezőek vagyunk, hisz ⅕ költséget jelentünk, illetve mi vagyunk egyedül white-label szolgáltatók, a többiek mind a saját márkájukat építik – nekünk az a fontos, hogy a partnerünket erősítsük.

Partnerünk ügyfelei számára dedikált BNPL Dashboardot és 90 napig felhasználható Vásárlási Limitet kreálunk és menedzselünk.

A regisztráltak számára felajánljuk a Vásárlási Limit kalkulációt , ami azt jelenti, hogy egy 3 perces online folyamat keretében megtudhatod, hogy mekkora összegben vásárolhatsz részletekben. Így az érdeklődőket magukhoz tuják kötni a partnerek, megelőzve, hogy versenytársakhoz látogasson a vásárló.

A Limittel rendelkező érdeklődőknek akciós ajánlatok küldhetők a kereskedő nevében, ami szintén növeli a személyreszabhatóságot.

Mindemellett mi vagyunk jelenleg az egyetlenek, akiknek a rendszere valós banki és költési adatok alapján teljesen automatikusan megbizonyosodik arról, hogy a vásárló szabad kapacitásába a havi törlesztőrészlet belefér, azaz megóvjuk a vásárlókat a túlzott eladósodottságtól, adósságcsapdától. Büszkék vagyunk rá, hogy mesterséges intelligencia alapú öntanuló modellek szavatolják a megbízható ügyfélminősítést és a precíz predikciót a visszafizetésre vonatkozóan.

Véleményed szerint az Apple részletfizetési megoldása, az Apple Pay Later elérhető lesz-e majd Magyarországon is és ha igen, akkor ennek megjelenését mikorra várjátok?

Bruzsa Géza: Az Apple Pay-t 2014-ben indította útjára a tech óriás, Magyarországon 2019-től elérhető. Az Apple Pay Later idén indult el élesben, publikusan az USA-ban, így ha nem is lassultak az Apple folyamatai, akkor 2028-ban fizethetünk majd a telefonunkkal részletekben.

Bár hozzáteszem, hogy a konstrukció, amivel elindultak az egy 6 hetes futamidejű kamatmentes részletfizetés, aminek szerintem nem sok értelme van egy 800 ezer Ft-os esztétikai műtét, egy 600 ezer Ft-os konyhabútor, vagy egy 300 ezer Ft-os okosóra vásárlás esetén.

Magyarországon egyértelmű választ adtak a ügyfelek arra, hogy mekkora összegű vásárlás felett van igényük részletfizetésre.

A felmérésetek szerint jelenleg a webáruházak 0,5%-ban érhető el BNPL. 2024 végére hová fejlődhet ez az arány meglátásod szerint?

Bruzsa Géza: A hazai szereplőknek sokat kell még fejlődnie a következő egy évben, hogy fel tudják venni a versenyt, ráadásul nem elég csak partnereket gyűjteni, szemmel jól látható volument és tranzakció számot kell elérni.

Látva a versenytársak agilitását és alapul véve azt, hogy mi milyen mértékben tudjuk növelni hónapról hónapra a webshop partnereink számát, egy ötszörözés benne van a pakliban.

Címlapfotón az Instacash csapata. Balra Bruzsa Géza, az Instacash vezérigazgatója 2023. október 11-én a hetedik FinTechShow-n (Készítette: Kovács Dávid)

BankTechShow | A jövő digitális bankja
BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
“A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

Urbán Anikó

Lássuk be, a pénzügyi innováció a bölcsészeket sem kerüli el; jó példa erre Anikó. Újságíróként és társadalomtudományokkal foglalkozó szakemberként azt vette észre, hogy a technológia emberekre gyakorolt hatásával egyre többet foglalatoskodik. Humán beállítottsága ellenére (értsd: izgul adóbevalláskor és számlázáskor, hogy mit ront el…) már korán látott számlavezetési rendszer bevezetésére vonatkozó projektet majd újságíróként is az IT területen talált otthont. Hiszi, hogy a kíváncsiság és a nyitottság minden szektorba jó belépő.

KÖVETKEZŐ ESEMÉNY

PAYTECHSHOW 5.0

KEDVEZMÉNYES JEGYÁR:
02.29-IG

FinTechShow-7.0

Terítéken a legújabb elektronikus fizetési trendek, megoldások, iránymutatások

2024. április 16.

Budapest Kongresszusi Központ

TOVÁBBI ESEMÉNYEINK

FINTECHSHOW 8.0: Minden, ami fintech | 2024.10.15.

BANKTECHSHOW 2.0: Megoldások a jövő digitális bankjához | 2024.11.26.