Még mindig kevés webáruháznál érhető el a BNPL-szolgáltatók megoldása itthon, de a jövőben a Klarna térnyerésével ez változhat. Többek között erről, és egyéb nemzetközi trendekről beszélgettünk Bruzsa Gézával, az Instacash vezérigazgatójával.
Előadás: Lépéskényszerben a bankok? Avagy banki BNPL bevezetés 8 hét alatt az ügyfélportfólió védelmében.
BankTechShow 1.0: Hogyan épül a jövő digitális bankja? | 2023. november 23.
Friss hír, hogy októberben a Klarna belépett a magyar piacra a BNPL megoldásával. Véleményed szerint ez milyen hatást gyakorol majd a BNPL szolgáltatás hazai terjedésére?
Bruzsa Géza: Most végre valósággá válik itthon is az, amit sok hazai bank, áruhitelező eddig a nyugati fintech világ úri és egyben múló hóbortjának gondolt.
Azokban az országokban, ahova a Klarna belépett, ott a lokális és regionális BNPL szereplők piacszerzése is felgyorsult, ugyanis a Klarna edukálja a piacot és dinamikát ad az új és innovatív fizetési mód terjedésének.
Mi elérhetővé tettük az alkalmazásunkat a Kelet-Közép-Európai régióban, így első kézből tapasztalom román és lengyel partnereinknél, hogy ha azt mondod BNPL, akkor pontosan tudják miről beszélünk. Nem véletlen, mindkét országban jó ideje ott a Klarna.
A Klarna hazai piaci megjelenését várhatóan továbbiak is követik majd, amelyek miatt nőhet a verseny a BNPL szolgáltatók között. Mire számítasz, mik lehetnek majd a fokozódó verseny következményei?
Bruzsa Géza: A BNPL szolgáltatók számának növekedése és így a fokozódó verseny más országokban lépéskényszerbe hozta a bankokat.
Mi white-label BNPL szolgáltatók vagyunk, azaz szeretnénk a bankokat is támogatni abban, hogy fel tudják venni a versenyt a bigtech kihívóikkal, ezért másfél éve megkerestük az összes hazai bankot, örömmel segítünk, ha be akarnak lépni a BNPL piacra, akár ügyfélmegtartás, akár akvizíciós céllal, de egy kivétellel zárt ajtókat találtunk.
Kevés bank hitte el azt az előrejelzésünket, hogy hamarosan megérkezik a Klarna és más kisebb külföldi szereplő is. Most persze lehet majd azt mondani, hogy a piacra lépésüknek nincs hatása a bankszektorra, de a külföldi példák nem ezt mutatják.
Lesz egy pont, ami után egy tradicionális bank számára már okafogyott a belépés erre a piacra, mert nem fog megállni az üzleti modell.
Az viszont pozitív hír, hogy az elmúlt hetekben több banki megkeresésünk is volt ebben a témában és külföldi bankokkal is tárgyalunk.
Kapcsolódó cikk:
Bő egy éve már Magyarországon is megjelentek az első BNPL szolgáltatók, ám ahogy arra a FinTechShow-n rámutattatok, még mindig kevés webáruháznál érhető el a BNPL-szolgáltatók megoldása. Mivel magyarázható a lassú terjedés?
Bruzsa Géza: Nagyon messziről indultunk, sokáig azt kellett magyaráznunk, hogy ez miben más, mint az áruhitel. Edukálni kell a piaci szereplőket, kredibilitást kell építeni a vásárlók körében.
Mi az elmúlt két hónapban megdupláztuk a partnereink számát és hamarosan bejelentjük több országos ismertségű kereskedővel induló együttműködésünket. Úgy látom hasonló a trend a többieknél is, így 2024 egészen más év lesz.
Mit mondanak az ügyfelek, mikor vennének igénybe BNPL-szolgáltatótól részletfizetést?
Bruzsa Géza: Nyolcvan százalékban 300 ezer Ft feletti kiadások esetén, illetve, ha nem kerül plusz pénzbe a részletfizetés használata – kamatmentes, nincs ügyintézési díj. Ezen felül ha nem szükséges plusz papírokat begyűjteni, vagy egyéb adminisztrációval foglalkozni, nagyon gyors és nem kell „apró betűt” olvasgatni.
Melyek a BNPL-szolgáltatók által kínált részletfizetési megoldás előnyei a hagyományos részletfizetési megoldásokhoz képest?
Bruzsa Géza: Tíz percen belüli igénylési idő, azonnali döntés, automatikusan, emberi beavatkozás nélkül a nap 24 órájában. Nincs telefonos előszűrés, nincs videóhívás, nincs egyeztetés hétköznap, munkaidőben.
Mik az első kereskedői tapasztalatok a BNPL szolgáltatással kapcsolatban?
Bruzsa Géza: Ez partnerenként eltérő, nagyban függ attól, hogy mekkora az adott kereskedő esetén az átlagos kosárérték, átlagos termékérték és a kosarak hány százaléka 100 ezer Ft feletti.
Van több olyan partnerünk, ahol áruhitellel champion challengert csináltunk – az általunk biztosított folyamat konverziós rátája több, mint háromszorosan jobb volt. Drágább műszaki cikkeket forgalmazó partnereink esettanulmánya alapján az látszik, hogy akár duplájára is tud nőni a kosárba rakás aránya.
Nincs ebben semmi meglepetés, a BNPL olyan szegmensek számára is kinyitja a részletfizetést, akik áruhitelt nem vennének igénybe.
Az infláció és megemelkedett megélhetési költségek miatt pedig szignifikánsan nő az a szegmens, akik pár éve semmilyen részletfizetést nem vettek volna igénybe, most viszont nem tudják, vagy nem akarják megterhelni a háztartási költségvetést.
Ezért ha van olyan kereskedő, ahol BNPL-el tudnak fizetni, akkor azt választják.
Ezt abból szűrjük le, hogy több, mint 500 vásárló után azt látjuk, hogy a BNPL használók esetén a munkabér átlagos mértéke több mint 20 százalékkal magasabb, mint a személyi kölcsönt igénylők esetén.
Mit kell tennie egy kereskedőnek annak érdekében, hogy BNPL fizetési megoldást tudjon nyújtani?
Bruzsa Géza: Regisztrál a honlapunkon és ha elfogadja a feltételeket, akkor egy óra múlva elérhető a fizetési módok között a BNPL. Shoprenter, Unas, Woocommerce, PrestaShop, OpenCart és Magento alapú webshopoknál ennyire gyors a folyamat, mert itt már lefejlesztettük az API-kat.
Az Instacash megoldásának melyek a komparatív előnyei a többi BNPL-szolgáltató megoldásához képest?
Bruzsa Géza: Költség szempontjából nagyon kedvezőek vagyunk, hisz ⅕ költséget jelentünk, illetve mi vagyunk egyedül white-label szolgáltatók, a többiek mind a saját márkájukat építik – nekünk az a fontos, hogy a partnerünket erősítsük.
Partnerünk ügyfelei számára dedikált BNPL Dashboardot és 90 napig felhasználható Vásárlási Limitet kreálunk és menedzselünk.
A regisztráltak számára felajánljuk a Vásárlási Limit kalkulációt , ami azt jelenti, hogy egy 3 perces online folyamat keretében megtudhatod, hogy mekkora összegben vásárolhatsz részletekben. Így az érdeklődőket magukhoz tuják kötni a partnerek, megelőzve, hogy versenytársakhoz látogasson a vásárló.
A Limittel rendelkező érdeklődőknek akciós ajánlatok küldhetők a kereskedő nevében, ami szintén növeli a személyreszabhatóságot.
Mindemellett mi vagyunk jelenleg az egyetlenek, akiknek a rendszere valós banki és költési adatok alapján teljesen automatikusan megbizonyosodik arról, hogy a vásárló szabad kapacitásába a havi törlesztőrészlet belefér, azaz megóvjuk a vásárlókat a túlzott eladósodottságtól, adósságcsapdától. Büszkék vagyunk rá, hogy mesterséges intelligencia alapú öntanuló modellek szavatolják a megbízható ügyfélminősítést és a precíz predikciót a visszafizetésre vonatkozóan.
Véleményed szerint az Apple részletfizetési megoldása, az Apple Pay Later elérhető lesz-e majd Magyarországon is és ha igen, akkor ennek megjelenését mikorra várjátok?
Bruzsa Géza: Az Apple Pay-t 2014-ben indította útjára a tech óriás, Magyarországon 2019-től elérhető. Az Apple Pay Later idén indult el élesben, publikusan az USA-ban, így ha nem is lassultak az Apple folyamatai, akkor 2028-ban fizethetünk majd a telefonunkkal részletekben.
Bár hozzáteszem, hogy a konstrukció, amivel elindultak az egy 6 hetes futamidejű kamatmentes részletfizetés, aminek szerintem nem sok értelme van egy 800 ezer Ft-os esztétikai műtét, egy 600 ezer Ft-os konyhabútor, vagy egy 300 ezer Ft-os okosóra vásárlás esetén.
Magyarországon egyértelmű választ adtak a ügyfelek arra, hogy mekkora összegű vásárlás felett van igényük részletfizetésre.
A felmérésetek szerint jelenleg a webáruházak 0,5%-ban érhető el BNPL. 2024 végére hová fejlődhet ez az arány meglátásod szerint?
Bruzsa Géza: A hazai szereplőknek sokat kell még fejlődnie a következő egy évben, hogy fel tudják venni a versenyt, ráadásul nem elég csak partnereket gyűjteni, szemmel jól látható volument és tranzakció számot kell elérni.
Látva a versenytársak agilitását és alapul véve azt, hogy mi milyen mértékben tudjuk növelni hónapról hónapra a webshop partnereink számát, egy ötszörözés benne van a pakliban.
Címlapfotón az Instacash csapata. Balra Bruzsa Géza, az Instacash vezérigazgatója 2023. október 11-én a hetedik FinTechShow-n (Készítette: Kovács Dávid)