2023.02.01.

ChatGPT és ami mögötte van

Szerző:

Számos statisztika és felmérés látott már napvilágot a pénzügyi ágazat Mesterséges Intelligencia (MI) használatáról. Ezekhez zárkózott most fel, az MI-támogatta chatbot is, a ChatGPT képében. Az új technológiák versenyében az nyer, aki gyorsabban megtanulja mire és hogyan kell használni, aki gyorsabban adaptál. A pisztoly eldördült, hamarosan érkezik a Google chatbotja is.

Az MI-támogatta eszközök legtöbbje komoly fejlesztési előkészületeket követően jelenik meg a vállalati munkafolyamatokban. A ChatGPT szimbolizálta hétköznapi chatbottechnológia viszont rapid módon kopogtatott és nem csak vállalati szinten hozott újdonságot. Érinti az ügyfeleket és könnyen megjósolhatóan hatással lesz a pénzügyi szolgáltatókra is.

A tavaly novemberben bejelentett ChatGPT felhasználói tapasztalata, hogy megkeres, megnevez, illetve megír nekünk dolgokat és általános meglepődést kiváltó minőségben ad jó(nak tűnő) kiindulási anyagot sokmindenhez.

A kezdeti hírek mesekönyvektől és iskolai házi feladatoktól kezdve odáig tartanak, hogy programsorokat és panaszleveleket készítettnek vele, illetve van már igazgatótanács, ahol „kikérik” a beszélgetőchatbot véleményét egyes kérdésekben.

Hype, vagy realitás?

Az MI-chatbot használata nemzetközi trenddé vált és ez csak a kezdet. A ChatGPT egyelőre próbaüzemmódban van, a Microsoft így is 10 milliárd dollárt tervez az eszközbe fektetni. A piacvesztéstől félő Google bejelentette, hogy május környékén dobja piacra saját chatbotját. Mindez hatással lesz az egyének mellett a cégek életére is.

Mire jó a ChatGPT jelenleg az egyéni felhasználók kezében:

  • Élményszerű vele a keresés és meglepően jól használja a magyar nyelvet is.
  • Magas szinten érti meg, amit kérdezünk tőle, akkor is, ha a keresett kulcsszó nem jut eszünkbe, de körbe írjuk számára.
  • Kontextusban marad, sokáig elidőzik a keresett témakörnél, amit keresünk.
  • Változatos formában és érvekkel ad gondolatébresztő nyersanyagokat
  • (Többnyire) betartja a mennyiségre vonatkozó kereteket, akár a haiku szótagszáma, akár a kért esszé karakterszáma a kérés.

Leegyszerűsítve a ChatGPT révén valamennyien kaptunk egy tehetséges, szorgalmas, ráadásul terhelhető és fizetés nélküli gyakornokot. Általa nem csak a bankárok növelhetik a tartalom-előállító munkájuk produktivitását, de az ügyfelek is képesek lehetnek több és gyakoribb reakciót adni, kérdésektől a panaszokig bezáróan.

Mik a korlátai vállalati chatbot szempontból:

  • Inkonzisztens válaszokat ad, ha ugyanazt a szándékot többször kérdezzük meg tőle. Ez kereskedelmi szándékú céges chatbotoknál komoly akadály, hisz a “Melyik a legkedvezőbb kamatozású forgóeszközhitelük?” kérdésre nem adhat egy céges chatbot valósszínűségalapú, egymástól eltérő válaszokat. Ugyanígy gyorséttermi chatbot sem adhat ételallergén összetevőkre irányuló kérdésre valószínűségalapú, esetileg eltérő válaszokat. A céges termékvalóság puritánsága kereskedelmi szempontból megelőzi a mindentudás pallérozottságát. Az ügyfél megoldást keres, nem túlbuzgó szórakoztatást.
  • Egyelőre logikai vakfoltjai vannak, azaz a szavak alakját, definícióját ismeri, de a tényleges jelentésüket nem.
  • Nem képes tényellenőrzésre, nem tud különbséget tenni valós és nem valós információ között.
  • Adatvagyon: a beszélgetés adatvagyona felhő alapú megoldásban, nem a vállalat szerverein van.
  • Kibervédelem: nem ismeretes jelenleg az eszköz sérülékenysége, vagy védelmi képessége.

Sokat segíthetnek a szerényebb képességű céges megoldások is 

A rajt utáni másodpercekben vagyunk, amikor azt látjuk, hogy az egyik versenyző nagyon erősen, a közönség ámulatát kiváltva kezdett és már látjuk, hogy a mögötte levő elkezdte a távolságot csökkenteni.

A hazai bankpiacon jelenleg az Erste Bank Mirája és a K&H Bank Kate megoldása ismeretes, mint ügyfelek által elérhető chatbottechnológia. A FintechZone-nak tárta fel, vélhetően még idén elindul a CIB Bank és a Raiffeisen Bank is saját megoldásával. A Magyar Nemzeti Banknak mintegy két éve van ügyféledukációs chatbotja. Mindezek a ChatGPT globális jelenségét megelőzően születtek.

A pénzügyi ágazat szereplőinek a ChatGPT-nél sokkal szerényebb képességű céges megoldások is sokat segíthetnek a versenyképesség javításában, nézzünk néhány példát.

  • Digitális ügyfélélményt nyújtó, koherens, szabadszavas keresővel rendelkező chatbot a szolgáltató tevékenységére. A szabadszavas kereső relevanciatalálata a legfontosabb mutató, gyakorlatilag a chatbot azon képessége, amellyel megérti, hogy mit akar kérdezni tőle a felhasználó, akár rosszul ragozva, elgépelve, vagy kifejezéseket rosszul használva írta meg szándékát (kérdését). Az ún. gombos, azaz előre megadott válaszokból kiválasztható témakörű chatbotoktól a szabadszavas chatbotok technikailag és skálázhatóság dolgában is nagyobb értékűnek tekinthetők üzleti és ügyfélélmény szempontjából.
  • Valamennyi ügyfelektől visszatérő kérdés, melyre adható automatizálható válasz, akár ügyféledukációról, akár egy elvégezhető munkáról szól, pl. azonnali kiértékelést adó Mifid teszttől, vagy a bank ESG riportján át, az állásajánlatokig stb.
  • Chatbotok, amelyek nemcsak információt adnak kérdésre, hanem el is intéznek dolgokat ügyfélazonosítás után, akár ügyfélpanasz, vagy kártyaletiltás, vagy más ügyfélkérés a téma. Ez a szint igényli a legkomolyabb integrációs előkészületeket, de a chatbanking korában nem megugorhatatlan művelet.
  • A call center és az ügyfélszolgálati scriptek, okos Q&A ismeretek bővítésével egyszerre folyamatosan gazdagítani a chatbot tudástárát.

A ChatGPT és versenytársai addig is beköltöznek az egyéni munkaállomásokra és alapos szakmai kontroll mellett értékes eszközök lesznek minden nem túl összetett leíró, összefoglaló, de akár az elemző feladatokhoz egyaránt.

Fotó forrása: Timon – stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group Kft.

Címkék: