Digitális irattárcával nyithatunk bankszámlát, vehetünk fel hitelt és köthetünk szerződéseket

írta | 2020.11.10. | FinTechShow, Hazai digitális banki hírek, Összes hír

fintechshow fintech digitalis transzformacio

Mit ad nekünk a digitális irattárca? Hogyan épülnek ökoszisztémák a digitális identitásunk köré? Hol tartunk jelenleg és hová tartunk a digitális ügyfél-azonosításban? Részletek Deák András, az ID&Trust üzletfejlesztési igazgatójának előadásából. Az előadás megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig.

Digitális személyazonosság

Ideális esetben a digitális személyazonosság megállapítása egy olyan azonosítási folyamat, amely digitális csatornákon keresztül megfelelően ellenőrzött és hitelesített, egyedi, az egyén hozzájárulásával történik és biztosítja a felhasználó számára a személyes adatok védelmét, valamint az azok feletti rendelkezés lehetőségét.”

Forrás: McKinsey

Ma még jellemzően kevés olyan banki, pénzügyi termék van, amit teljes mértékben online lehet igényelni és használni, aminek az oka a digitális ügyfél-azonosítás hiányára vezethető vissza – olvasható az MNB 2020 áprilisában publikált digitalizációs jelentésében. Ezen segíthet a digitális identitás ökoszisztéma és a digitális irattárca.

digitalis irattarca digitalis idenitas okoszisztema goodid fintechshow

Fotón: Deák András, az ID&Trust üzletfejlesztési igazgatója (FinTechShow, 2020.10.13). Forrás: FinTechZone.hu

Milyen változásokat hozott az új MNB rendelet?

Az első MNB rendelet a témában, ami megteremtette a távoli, digitális csatornán keresztül történő ügyfél-azonosítás és -átvilágítás lehetőségét, 2017-ben született meg. Az akkori szabályozás a videókapcsolat alapú – ún. valós idejű – ügyfél-azonosítást tette lehetővé.

A technológia fejlődése, valamint a nemzetközi és a hazai tapasztalatok eredményeként 2019-ben az MNB módosította a távoli ügyfél-azonosításra vonatkozó rendeletet és megteremtette az ún. nem valós idejű ügyfél-azonosítás lehetőségét. Ezzel a módosítással a bankok, pénzügyi szolgáltatók számára lehetővé vált, hogy ugyanúgy azonosítsák az új ügyfeleket a digitális térben, mint a legnagyobb fintech szolgáltatók, például a Revolut.

Ugyanakkor a szabályozó „megbélyegezte” ezt a fajta azonosítási lehetőséget, hiszen az ilyen módon megnyitott számlák használatát limitálta. A havi készpénzfelvétel összegét 300 ezer forintban, az átutalások egyszeri összegét 10 millió forintban korlátozta, illetve az EU-n kívülre nem lehetett utalni ezekről a számlákról.

Tavaly októberben, valamint idén októberben újabb rendeletmódosításokra került sor, amelyek már biztosítják a teljesértékű, limit nélküli számlanyitás lehetőségét nem valós idejű ügyfél-azonosítás keretében (amit a rendelet most már közvetett azonosításnak hív). Ennek a lehetőségét az MNB a chipes azonosító okmányokkal történő azonosítás, valamint a 3D-s élő személyfelismerési eljárás bevezetésével teremtette meg.

Megoldás: digitális identitás ökoszisztéma

Igaz, a bankok elkezdték kialakítani a saját valós idejű és/vagy közvetett azonosítási megoldásaikat, ami által egyre több banki termék és szolgáltatás lesz igényelhető és használható a digitális térben – bankfióki látogatás és személyes megjelenés nélkül –, ugyanakkor az ügyfélnek minden szolgáltatónál azonosítania kell magát és végig kell követni a távoli ügyfél-azonosítás lépéseit.

A bankonként alkalmazott önálló eljárások legfőbb hátrányai között említhető, hogy minden szolgáltató elvégezteti a „munkát” a felhasználóval, illetve eltérő felhasználói élményt nyújtanak.

“A megoldás a digitális identitás ökoszisztéma lehet, amelynek keretében egységes azonosítási modell jön létre, azonos ügyfélélménnyel.”
Deák András

ID&Trust

Az így létrejött digitális identitás újból felhasználható, a bankok, pénzügyi szolgáltatók hozzáférhetnek a digitális identitáshoz, így nem kell újra beazonosítani az ügyfeleket.

Ilyen jellegű digitális identitás ökoszisztémára már működő példa a Yoti Nagy-Britanniában, a Verimi Németországban, az itsme Belgiumban, vagy a BankID Svédországban és Norvégiában, de alakulóban vannak ilyenek a környező országokban, így például Csehországban vagy Lengyelországban.

A nemzetközi digitális identitás ökoszisztémákról további részletek Deák András előadásában érhetők el a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig.

„Norvégiában a BankID segítségével a digitális jelzáloghitel szerződés megkötése 1 napra lerövidült.” – mutatta be Deák András előadásában.

Miért jó ez a felhasználónak?

  • A felhasználó egyszer létrehozott digitális „személyazonosítója” újra felhasználható.
  • Nem kell mindenhol megismételnie az okmányok, a szelfi és egyéb adatok rögzítését.
  • Nem kell űrlapokat kitöltenie.
  • Aláírhat elektronikusan digitális identitás alapján.
  • Nem kell jelszavakat megjegyeznie a belépéshez.

Miért jó ez a bankoknak?

  • A szolgáltató részére előzetesen ellenőrzött ügyfeleket szállít.
  • A digitális személyazonosítóval rendelkező összes felhasználó a szolgáltató potenciális ügyfelévé válik.
  • Egységes módon, egységes felhasználói élménnyel, gyorsabban azonosít, mintha saját megoldást fejlesztene.
  • Költséghatékonyabban tud ügyfeleket szerezni.
goodid ugyfel-azonositas fintechshow

Fotón: Deák András, az ID&Trust üzletfejlesztési igazgatója (FinTechShow, 2020.10.13). Forrás: FinTechZone.hu

A digitális identitás hordozója: digitális irattárca

A digitális identitás ökoszisztémák hordozója jellemzően mobilapplikáció alapú megoldások, úgynevezett digitális irattárcák, amelyekben létrejön a felhasználó digitális identitása.

A digitális irattárca alkalmazással néhány másodperc alatt elvégezhető a távoli ügyfél-azonosítás a szolgáltatóknál. Az irattárca biztonságosan digitalizálja a felhasználó okmányait (személyazonosító okmányok, lakcímkártya, adóazonosító, stb.), továbbá rögzíti az okmánybirtokos által készített szelfit. A digitális irattárca mögött egy központi szolgáltató ezek alapján elvégzi az okmány és személyazonosság ellenőrzést és létrehozza a felhasználó digitális identitását.

A digitális irattárcákat használhatják online bankszámlanyitáshoz, hitelfelvételhez, kiskereskedelemben korellenőrzéshez, szerződések papírmentes aláírásához, kölcsönzői azonosítási ügyletekhez (pl. autóbérléshez), telemedicina szolgáltatásokhoz, vagy e-learning platformok hozzáféréséhez. De használhatjuk magánjogi ügyletekhez, mint például az ingatlan vagy ingó dolgok adásvételéhez, illetve bérleti szerződésekhez. További részletek Deák András előadásában.

Deák András, az ID&Trust üzletfejlesztési igazgatója „Digitális ügyfél-azonosítás: Mit ad nekünk a chip?” c. előadása megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig a résztvevők és az online jegyet vásárlók számára.

Az “Online jegyet” vásárlók számára hozzáférést biztosítunk a FinTechShow online videókonferencia platformhoz, amelyen 2020.12.31-ig megtekinthetők az előadások, a 3D-s kiállítói tér és kapcsolatot építhetnek egymással a résztvevők. FinTechShow program itt. Összes videó listája itt: Playlist.

Címlapfotó: pexels.com

fintechshow fintech digitalis transzformacio

fintechshow fintech digitalis transzformacio

Itt követhetsz minket:

Tudósítás

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

FINTECHSHOW 5.0

fintechshow fintech digitalis transzformacio
FinTech seregszemle, pitch verseny és jövőbemutató előadások az idén 5 éves FinTechShow-n. Górcső alatt a digitális pénzügyi transzformáció új irányai. FinTechShow: (m)érték a digitális pénzügyekben.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.