blank
blank

2023.09.22.

Digitális nyulak versus lajhárok. Hogy állunk az adatstratégiával?

Szerző:

Kategóriák:

Hogyan lesz az adatból arany? Vajon a bankok megfelelően kihasználják a rendelkezésükre álló adatvagyont? Mi lehet az ideális adatstratégia? Legújabb cikksorozatunkban a digitális bankolás technikai feltételeit biztosító szállítói kör képviselőit kérdezzük a transzformációs technológiákban rejlő lehetőségekről.

Talán fel sem tudjuk fogni milyen mennyiségű adat keletkezik napról napra (sőt, óráról órára) egy-egy pénzügyi szolgáltatónál. Az adatok hatékony felhasználása azonban nem könnyű, sokszor súlyos döntésekkel járó stratégiai fejlesztésekkel jár egy-egy adattömeg megfelelő kezelése, majd abból hasznos információk kinyerése.

Az idő azonban nem kíméli a bankokat, a pénzügyi szolgáltatókat. A szabályozó és az ügyfelek egyaránt elvárják, hogy az adatok helyes felhasználásával megfeleljenek a kor kihívásainak (és elvárásainak).

Mennyire használják ki a bankok a rendelkezésre álló adatvagyont?

A DATAPAO ügyvezetője Gulyás Máté szerint az adatok hatékony felhasználásában a digitalizáltság, a felhő alapú szolgáltatások használata, a szoftverfejlesztés elterjedtsége sokat segít.

,,Vannak digitális nyulak és lajhárok is. A nyulak általában jó alapokkal rendelkeznek, gyorsabban haladnak, amivel a kezdeti hátrányát is gyorsan le tudják dolgozni. A lajhár mindegy honnan indul, meg fogják előzni. Aki gyorsan tud haladni, szerencsés helyzetben van, mert a piac értékeli az adatok egyre szélesebb körű felhasználását.”

– nyilatkozta a DATAPAO ügyvezetője.

El kell ismerni, hogy az adatvezérelt bank hatékonyabban működik. Azonban a szektor számára folyamatos fejlődést igényel az, hogy az adatok „begyűjtése” is állandóan változik.

Gulyás Máté ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy például a mobilalkalmazásokból származó adatok kezelésének kihívása tíz éve még nem létezett. Hiába tűnik ma már evidensnek ezen felületek adatkezelési igénye, a szektor szakembereinek rövid időn belül kellett megoldásokat szállítaniuk olyan felületekre, amelyekről korábban nem tanulhattak.

Mely területe(ke)n és hogyan erősíthetnék a pénzügyi szolgáltatók az adatvezérelt megközelítést?

Cikkünk elején említettük, hogy az adatvagyon feldolgozás, kezelés és szűrés egyfajta stratégiai döntés. Az ilyen típusú projekteknek, fejlesztéseknek érdemes illeszkednie a termékfejlesztési, marketing és egyéb ügyfélélmény fokozó célokhoz.

Gulyás Máté szerint annak a banknak, amely a fiatalokat akarja megszólítani, a mobilos ügyfélélményt kell javítania új szolgáltatásokkal.

Aki több privát banki ügyfelet akar bevonzani, a befektetési szolgáltatásokban kell több személyre szabott hírlevelet és elemzést, valós idejű befektetési információt nyújtania.

Akinél dominál az idősebb, digitálisan nem tapasztalt ügyfélkör, a kockázatmenedzsmentben tud előre lépni.

Minden hasonló projekt, vagy fejlesztés megkezdésekor javasolt egy innovatív, adatelemzésben jártas partner bevonása, aki nem konfekciómegoldást hoz.

,,A jövő biztosan a több adat felhasználásában van, de minden banknak magának kell kialakítani, hogy számára miben rejlik az érték. Ez az adatstratégia. Egy jó adatstratégia tartalmazza, hogy mit fogok csinálni az adataimmal, hogyan, milyen célok érdekében, milyen kockázatok mellett.”

– egészítette ki a DATAPAO ügyvezetője.

Gulyás Máté szakmai véleménye szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy az adatok még mindig silókban vannak.

Továbbra is kihívás a különböző területekről származó adatokat felhasználó szolgáltatás fejlesztése. Lassan kerülnek piacra, minden esetre egyedileg fejlesztenek. Ez további silókhoz vezet, tovább töredezik a technológia a bankoknál.

Itt az látható, hogy nincs átfogó stratégia az adatok felhasználására vonatkozóan. Ennek sokszor az az eredménye, hogy a bankok meglévő megoldásokat importálnak. Ebben viszont az a kockázat, hogy ami máshol jól működött, az náluk nem biztos, hogy fog.

Egy jó adatstratégia nem semmitmondó célokat fogalmaz meg, hanem konkrét területeket jelöl ki, iránymutatást ad technológiai döntésekhez. Ehhez viszont először ezen a stratégián kell dolgozni. Az “integrált, értékvezérelt, ügyfélélmény növelő privacy fókuszú agilis adatfelhasználás” jellegű megközelítéssel ugyanott vagyunk, ahol a part szakad, amikor ki kell választani több lehetőség közül, hogy mire költik a büdzsét a csapatok.

,,Ezzel szemben az az adastratégia, ami kiemeli a chargeback csökkentését, az ügyfél upsellt, az ügyfél reklamációt és kijelöli az Azure Databrickset, mint adatplatformot majd világosan leírja a CoE (Center of Excellence) működését és célját már vezeti a banki csapatokat a döntésekben. Ez felgyorsítja a fejlesztéseket és mi is nyulakká válunk.”

– mondta Gulyás Máté ügyvezető.

A bankok digitális jövőjét meghatározó technológiai trendekkel, az újgenerációs megoldásokkal 2023. november 23-án a BankTechShow-n foglalkozunk Magyarország vezetői banki és IT cégeinek technológiai és üzleti vezetőivel közösen. További részletek: BankTechShow 1.0

A cikksorozat keretében megjelent további cikk(ek):

Címlapfotó forrása: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group

Címkék:

blank
blank
blank