Aktuális verzió: 5. kiadás | Publikálva: 2024.06.20.
A kiadvány célja, hogy átfogó és hasznos információkat, ismereteket adjon a hazai vállalkozásoknak a készpénz-helyettesítő fizetési megoldásokról. A kiadvány bemutatja a Magyarországon elérhető elektronikus fizetési megoldásokat és az azokkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
Az „Elektronikus fizetési megoldások kézikönyve” című kiadványban röviden összefoglaltuk, milyen megoldások érhetők el a fizikai és az online kereskedők, vállalkozások számára elektronikus fizetés fogadására Magyarországon, milyen új eszközök jelentek meg a bankkártya-elfogadás terén, illetve milyen bankszámla alapú fizetési megoldásokban gondolkodhatnak.
A legelterjedtebb elektronikus fizetési mód a fizikai értékesítési pontokon és a webáruházakban. Az elmúlt évek fejlődése eredményeként mára többféle bankkártyás fizetési módot nyújthatunk vásárlóinknak többféle eszközön, akár a mobiltelefonon (pl. softPOS) is.
2020. március 2-án elindult az Azonnali Fizetési Rendszer Magyarországon, ami újfajta bankszámla alapú elektronikus fizetési megoldások, pl. fizetési kérelem, mobilszámra történő pénzküldés, QR-kódos, deep linkes fizetés bevezetését teszi lehetővé a kereskedők, vállalkozások számára.
Egyre több olyan megoldás jelenik meg, amelyek a fizetéshez kapcsolódó feladatokat – pl. számlázás, számlanyomtatás stb. – egyetlen eszközben, vagy alkalmazásban tesznek elérhetővé, hogy üzleti folyamataink egyszerűbbé és gyorsabb váljanak.
A fizikai kártyaelfogadó terminálok egyre kisebbek lettek, terjednek a mobil terminálok (pl. mPOS) és megjelentek a szoftver alapú megoldások is (softPOS), amelyek az okostelefont kártyaelfogadó terminállá alakítják.
Az online bankkártyás fizetési módok köre is jelentősen kibővült, amelyekkel még egyszerűbbé, kényelmesebbé és biztonságosabbá tehető a fizetés a webáruházakban, az online elfogadóhelyeken.
1. Asztali terminálok:
fixen telepített, vezetékes terminálok, saját akkumulátorral nem rendelkeznek.
2. Hordozható POS terminálok:
SIM kártyával működnek és saját akkumulátorral rendelkeznek.
3. Retail PIN pad:
csak kasszarendszerrel integrálva működnek. Nem rendelkeznek külön nyomtatóval és kommunikációs egységgel.
1. mPOS:
a kártyaelfogadás a terminálon történik, a kommunikációt a mobiltelefon biztosítja.
2. softPOS:
mobiltelefonos alkalmazás, amely az (Androidos) okostelefont kártyaelfogadó terminállá alakítja.
Kezelőszemélyzet nélküli automata megoldások.
Olyan mobiltelefonon futó alkalmazások, amelyek egyéb kártyaalapú fizetésre, például a bankkártyáról bankkártyára történő pénzküldésre biztosítanak lehetőséget.
Minden egyes fizetési tranzakció esetén a vásárló megadja a bankkártya adatait az online fizetési felületen.
A vásárlónak nem kell külön megadnia a bankkártya adatait, ha azokat korábban elmentette egy ú.n. digitális pénztárca alkalmazásban és a fizetési felületen kiválasztja az adott digitális pénztárcával történő fizetési lehetőséget
IT fejlesztés (API kapcsolat kialakítása) és webfelülethez illesztés nélkül azonnal használható online bankkártyás fizetési megoldás.
A vásárló QR-kód lefotózásával is kezdeményezheti a bankkártyás fizetést a kártyaadatok külön megadása nélkül.
A vásárló felhatalmazását és bankkártya adatainak egyszeri megadását követően a kereskedő bankkártya terhelést hajthat végre.
A banki átutalással történő fizetés régóta velünk van, ám az átutalások valós időben (azonnal) történő jóváírása, illetve az új pénzforgalmi infrastruktúrában rejlő lehetőségek újfajta bankszámla alapú fizetési megoldások bevezetését teszik lehetővé.
Az erre alkalmas (banki, fizetési szolgáltatói) mobilalkalmazásokon keresztül a QR-kód lefotózásával indítható azonnali átutalási megbízás.
Egy előre kitöltött átutalási megbízás elküldése a fizető félnek, akinek csupán az adatokat kell ellenőriznie az átutalás jóváhagyása előtt.
A bankszámlaszám helyett ú.n. másodlagos számlaazonosítóra (e-mail címre, mobiltelefonszámra, adószámra, adóazonosító jelre) is küldhetünk pénzt, amennyiben a kedvezményezett regisztrálta az(oka)t a számlavezető bankjánál.
A fizetési felületről a fizető fél átirányításra kerül a számlavezető bankjának elektronikus felületére, ahol az ügyfélhitelesítést követően megjelenik az előre kitöltött átutalási megbízás. A fizető félnek csupán az adatokat kell ellenőriznie az átutalás jóváhagyása előtt.
Újabb és újabb szereplők jelennek meg a fizetési iparágban, amelyek nemcsak a fizetési folyamat áramvonalasítására fókuszálnak, hanem arra is, hogyan lehet a fizetési tranzakcióhoz kapcsolódó üzleti folyamatokat egyetlen alkalmazás-ökoszisztémába “összecsomagolni”.
Azokat a megoldásokat soroltuk ide, amelyek egy eszközben, célhardverben (pl. POS terminálon), vagy tableten, mobiltelefonon kínálnak:
Többfajta fizetési megoldás egyetlen mobilalkalmazásban.
Többfajta fizetési megoldás és online számlázás egyetlen mobilalkalmazásban.
Több funkció (pl. számlázás, számlanyomtatás) egyetlen hordozható POS terminálban.
Bankszámla alapú fizetési megoldások az online számlázóban.
Azonnali kamatmentes részletfizetési megoldások.