A recessziós várakozások fokozódásával a digitális fejlesztések súlypontja is eltolódik. Előtérbe kerülnek a fizetési folyamatok, a beszerzési, a követelés- és kiadáskezelő rendszerek fejlesztése – derül ki egy nemzetközi felmérésből, melynek során 500 pénzügyi felsővezetőt kérdeztek meg a digitális fejlesztési terveikről.
A pénzügyi és biztosítási szektorban a megkérdezett vezetők 74%-a szerint a csalásmegelőzés és a kockázatmenedzsment terén végrehajtott fejlesztések pozitív eredményeket hoztak. 73%-uk számolt be arról, hogy fizetési technológiákba történő befektetések eredményeként javultak a működőtőke és hitelezési mutatóik.
A kutatás főbb megállapításai
- A pandémia idején a kereskedelmi és feldolgozóipari szektorok arányaiban többet fektettek digitális fizetési technológiákba, mint az egészségipari, biztosítási és pénzügyi vállalkozások.
- Összességében 5-ből legalább 3 pénzügyi vezető számolt be arról, hogy a digitális fizetési folyamatok bevezetésének hatására javult a társaság üzleti eredményessége. A digitális fizetés bevezetésének legnagyobb hatását a feldolgozóiparban (80%), a kiskereskedelemben (71%) és a pénzügyi-biztosítási szektorban (70%) érzékelték a pénzügyi vezetők.
- A kutatás rámutatott arra is, hogy a digitális transzformáció prioritásai változnak; a digitális fejlesztések középpontjába a gazdaságban bekövetkező változások következő hullámára történő felkészülés került.
A megkérdezett pénzügyi vezetők több mint 90%-a számít recesszióra, ezért – különösen a feldolgozóiparban – előtérbe került a fizetési folyamatok, a követelés- és kiadáskezelő rendszereik fejlesztése.
- A fejlesztések kiemelt területe – mindegyik vizsgált szektorban – a beszerzési rendszerek és folyamatok digitális fejlesztése. A pénzügyi szektor vezetőinek 38%-a tervezi a beszerzési folyamatok digitális átalakítását; a legtöbb beruházás a kiskereskedelemben várható (53 %) ezen a területen.
- csalásmegelőzés és kockázatmenedzsment (42,6 % ),
- működőtőke és hitelezés-menedzsment (31,9 % ),
- beszerzési rendszerek és folyamatok digitális fejlesztése (33,9 %),
- követeléskezelés (42,2 %),
- költségkezelés (33,2 %).
A következő évek digitális fejlesztési irányai és motivációi
A pénzügyi szektor vezetőinek elsődleges elvárásai a következő évekre tervezett digitális fejlesztésekkel szemben:
- a csalásmegelőzés és kockázatmenedzsment terén a fejlesztések célja alapvetően a folyamatok hatékonyságának javítása és ezáltal a csalások számának csökkentése, a magasabb szintű működési biztonság megteremtése.
- A működőtőke menedzsment terén a fejlesztések elsődleges célja a munkaerő felhasználás optimalizálása, a folyamatok modernizálása. A megkérdezett vezetők közel 25%-a ugyanakkor a piaci növekedést is elvárásként említette.
- A beszerzések terén a beszerzési rendszerek és folyamatok modernizálását, valamint a piaci növekedést említették a legfontosabb eredményelvárásként a vezetők.
- A követeléskezelés terén a digitális fejlesztések célja elsősorban a fizetési folyamatok javítása, a kapcsolódó üzleti belső folyamatok modernizálása és ezáltal a piaci növekedés biztosítása.
A digitális fizetési technológiák és megoldások bevezetése a pénzügyi vezetők körében kiemelten fontossá vált.
A digitális fizetések, a digitális fizetési technológiák és megoldások bevezetését a pénzügyi vezetők kiemelten fontos eszköznek tartják a gazdasági bizonytalanságok hatásainak enyhítésében. Ennek megfelelően jelentős arányban terveznek e területeken befektetéseket.
Az alábbi táblázatban a kutatók összesítették az egyes szegmensekben a tervezett digitális pénzügyi technológiai fejlesztési terveket: