A Financial Times újabb részleteket közölt a Revolut pénzügyi jelentése körüli botrány kapcsán. A neobank most ügyvédeket fogadott, hogy bebizonyítsák, a cég pénzügyi jelentése valós. Az újság értesülése szerint a Revolut igazgatótanácsa is csalódott a cégük kommunikációjában. A megkérdezett könyvvizsgálók “bizarrnak”, “nagyon felkavarónak” tartják, ahogy a Revolut reagált a könyvvizsgálói figyelmeztetésre. A Revolut sajtósai megpróbálták elkendőzni a problémát és ügyvédekkel együtt próbálnak nyomást gyakorolni többek között a Financial Times-ra. Ami biztos, továbbra is bizonytalan a Revolut 2021. évi árbevétele.
A Revolut a könyvvizsgálói figyelmeztetésre reagáló nyilatkozatában arra próbálta helyezni a hangsúlyt, “csupán” a bevételek összetétele nem tisztázott. A Financial Times által megkérdezettek szerint, ha ez így lenne, akkor a Revolut könyvvizsgálója, a BDO ezt írta volna le a figyelmeztetésében. A megkérdezettek szerint nagyot hibázott a Revolut kommunikációs gépezete.
Előzmények
- A Revolut a 2021-es pénzügyi jelentését 5 hónap késéssel, 2022. szeptembere helyett 2023. március elején tette közzé.
- A Revolut ahogy kiadta a 2021-es pénzügyi jelentését, a társaság könyvvizsgálója, a BDO azonnal figyelmeztetést adott ki, hogy a “bevételek lényegesen tévesek lehetnek” és a bevételek 75%-ának teljességéről, összetételéről nem tudott teljeskörűen – csak mintavételezéssel – megbizonyosodni.
- A Revolut a könyvvizsgálói figyelmeztetésre azonnal reagált és külön nyilatkozatot adott ki, amelyben kiemelték “A teljes bevételünk és mérlegünk nem kérdéses” és megmagyarázták, hogyan kell értelmezni a könyvvizsgáló figyelmeztetését.
A könyvvizsgálói botrány kipattanása után a Revolut ügyvédei két levelet is írtak a Financial Times-nak és követelték, módosítsák a könyvvizsgálattal kapcsolatos cikküket, valamint mondják ki, “az éves jelentés megerősítette, a kimutatott teljes bevétel helyes volt“. Ebben az ügyvédi levélben hasonló állításokat fogalmaztak meg, mint a nyilvános nyilatkozatban.
A Revolut sajtóirodája a FinTechZone-t is megkereste és kérte, hogy a „Financial Times: Botrány a Revolut profitja körül. A könyvvizsgáló szerint a Revolut számai tévesek lehetnek” c. cikkünkben helyezzük el az alábbi nyilatkozatukat:
“A teljes bevételünk és mérlegünk nem kérdéses.
A Revolut 2021-re vonatkozó, az éves jelentésünkben szereplő összes bevételét könyvvizsgálónk megerősítette, hogy az pontos és nem képezi a minősített vélemény tárgyát.
Könyvvizsgálónk véleménye tehát azt jelenti, hogy a könyvvizsgálati standardok szerint nem rendelkeztek 100%-os bizonyossággal annak kétséget kizáró megerősítésére, hogy mekkora összeg tulajdonítható bizonyos bevételi forrásoknak (előfizetés, kártyaszállítás, devizaváltás és vagyonkezelési szolgáltatások), de a bevétel ténye és összege nem volt kétséges egy pillanatig sem.
A 2021. pénzügyi évre vonatkozóan a BDO “nem azonosított semmilyen lényeges bizonytalansági tényezőt” az üzletmenetünkkel kapcsolatban, és továbbra is “folytatjuk a tevékenységünket”.
A Financial Times által a témában megkérdezett könyvvizsgálók szerint:
- A London School of Economics számvitelprofesszora szerint “bizarr” a Revolut hivatalos nyilatkozata.
- Egy másik könyvvizsgáló cég partnere szerint “nagyon felkavaró” a Revolut reakciója. Ha a BDO nem tudott megbizonyosodni a bevételek összetételéről és hiányosságot tárt fel az IT-szabályozásban, akkor a BDO-nak fel kell kérni a Revolutot, hogy javítsák ki a nyilvántartást. Ha ezt nem hajlandó megtenni a Revolut, akkor le kell mondania a BDO-nak.
A Financial Times belső forrásokra hivatkozva az alábbiakat tette közzé:
- A Revolut igazgatótanácsában néhányan úgy vélik, a Revolut kommunikációja túlreagálás volt.
- Az ügyet jól ismerő személy szerint a cég sajtóosztálya nem értette meg a könyvvizsgálói vélemény “árnyaltságát”.
- Másik belső forrás szerint a Revolut nyilatkozata “pontatlanságokat” tartalmaz.
- A közlemény kiadását követően arra utasították a cégcsoport sajtó- és jogi osztályát, hogy a jövőben “konzultáció nélkül” ne tegyenek hasonló lépéseket – mondta a cég egy vezető bennfentese.
Két, a vizsgálatot jól ismerő személy azt mondta a Financial Times-nak, hogy
“ha a BDO úgy érezte volna, hogy az egyetlen probléma az üzletágak bevételeinek megoszlása, akkor ezt fogalmazta volna meg tisztán.”
A Financial Times ugyanakkor kiemelte,
a Revolut működőképességével kapcsolatban a BDO nem fogalmazott meg figyelmeztetést és független módon megerősítette “az ügyfelek nevében harmadik feleknél tartott készpénzegyenlegek 100 százalékát, valamint a fintech saját készpénzének és rövid lejáratú eszközeinek 99,99 százalékát.”
Röviden: az ügyfelek pénze megvan (!), de továbbra is bizonytalan a Revolut 2021. évi árbevétele.
Kapcsolódó cikk: