A Revolut tegnap tette közzé a 2021-es pénzügyi jelentését, amely alapján a neobank az alapítása óta először zárt nyereséges évet. Az örömöt hamar beárnyékolta a könyvvizsgáló cég közleménye, amely szerint a Revolut számai tévesek lehetnek – írja a Financial Times.
A Revolut beszámolója szerint 2021-ben a bevételeinek közel egyharmada származott a kriptovaluta kereskedésből, amihez jelentős mértékben hozzájárult a 2021-es év kripto-boomja is. Míg 2020-ban a Revolut 223 millió font veszteséget termelt, 2021-ben már 26 millió font nyereségről számolt be.
A Revolut könyvvizsgálója, a BDO viszont arról számolt be, hogy 477 millió font bevételt -ami a 2021. évi teljes bevétel 75%-a – nem tudott teljes mértékben ellenőrizni, ami többek között a kripto és a deviza ügyletekhez köthető.
A könyvvizsgáló a beszámolójában kiemelte, ezeknek a bevételeknek a teljességéről nem tudtak meggyőződni, így a társaság bevételeire való hivatkozások lényegesen tévesek lehetnek.
A 2020-as beszámolóval is gondok voltak
Miután az Egyesült Királyság számviteli szabályozó hatósága megállapította, hogy a Revolut 2020-as beszámolójában „elfogadhatatlanul magas” a „hibás állítások” kockázata, ezért a társaság könyvvizsgálója, a BDO sürgette a Revolutot, javítsa a belső ellenőrzését.
A hatóság megállapításait a 2020-as év beszámolójával kapcsolatban tavaly szeptemberben a Financial Times tárta fel, ami azt is tartalmazta, hogy a könyvvizsgáló „nem megfelelő” megközelítést alkalmazott a bevételek elszámolására.
A Financial Times megkeresésére a Revolut pénzügyi igazgatója, Mikko Salovaara (címlapfotón joobbra) azt mondta, hogy a vállalat informatikai rendszerei nem tudtak lépést tartani a növekedés ütemével.
A BDO a jelentésében kifejtette, mivel 2021-ben nem tudott a Revolut informatikai rendszereire hagyatkozni, ezért más módszerekhez folyamodott a bevétel megállapításánál.
Állításuk szerint azért voltak kénytelenek más eljárást alkalmazni, mert az ügyletekre vonatkozó megbízható okiratokat, bizonyítékokat az IT rendszeren kívül nem állították elő, nem tarották fenn.
Nehezen állt össze a 2021-es beszámoló
A Revolut szerint az informatikai rendszerekkel kapcsolatos problémát „2021-ben orvosolták”, és „nem látták előre”, hogy [2022-es] beszámolóikban ez problémaként megjelenhet.
A Revolutnak 2022 szeptemberéig kellett volna leadni a 2021-es pénzügyi jelentését, de mivel nem tudta határidőre teljesíteni a beszámoló elkészítését, ezért 2021. decemberig haladékot kapott. A fintech cég ezt a határidőt sem tudta tartani.
Továbbra is várja a Revolut a banki engedélyt
A Revolut évek óta azon dolgozik, hogy nyereségessé tegye a neobankot. Ennek egyik módját a bankká válásban látta a fintech cég, ezért az Egyesült Királyságban 2021-ben megkezdte az eljárást a hatóságnál.
Salovaara azt mondta, hogy az engedély „hamarosan, mindjárt, bármely nap” megérkezhet. Kérdés, a mostani botrány után mennyire lesz kegyes a hatóság a fintech céggel.
A Revolut 2021-es jelentése
- Az első teljesen nyereséges év 2021-re 26,3 millió font nettó nyereséget hozott.
- A teljes bevétel majdnem megháromszorozódott – 2020-ban 220 millió font volt, míg 2021-ben már 636 millió font.
- A 2020-as bruttó árrés 33%-ról 70%-ra nőtt 2021-ben.
- 2022-ben a teljes bevétel több mint 30%-kal emelkedett, elérve a több mint 850 millió fontot.
A Revolut tegnap közzétette a 2021. december 31-én záruló évre vonatkozó éves jelentését. Az aktív lakossági ügyfélszám gyarapodása és a bevétel növekedése minden fő termék esetén kiemelkedő pénzügyi mutatókat eredményezett a globális pénzügyi szuperapp első teljesen nyereséges évében.
A korrigált összes bevétel majdnem megháromszorozódott. 2020-ban értéke még csak 220 millió font volt, 2021-ben azonban már 636 millió font. A kimagasló bevételnövekedés a Fizetések, a Revolut Business, az Átváltás és a Vagyon szolgáltatások jóvoltából valósult meg, alátámasztva a cég változatos üzleti modelljét. Ez jelentősen hozzájárult a 2021-es év során elért 26,3 millió fontnyi nettó nyereséghez (59,1 millió fontnyi működési nyereséghez).
A magasabb árrésű termékekből származó bevételek nagyobb arányának és a szigorú költségkontrollnak köszönhetően a Revolut 2020-as bruttó árrése 33%-ról 70%-ra nőtt 2021-ben. A működési költségek csak 37%-kal emelkedtek, ami erős működési tőkeáttételről tanúskodik.
A Revolut 2021-es kitűnő pénzügyi teljesítménye részben annak is köszönhető, hogy a heti aktív lakossági ügyfelek száma több mint 50%-kal nőtt. Ez az egy felhasználóra eső átlagos költekezés 10%-os növekedésével együtt azt jelzi, hogy a Revolut egyre inkább szerves részévé válik az ügyfelek pénzügyi életének.
A fizetős csomagokat használó ügyfelek száma is 75%-kal több lett, ami arra enged következtetni, hogy az ügyfelek szívesen szereznek hozzáférést a Revolut további funkcióihoz. Ez jelentősen hozzájárult a bevételek növekedéséhez.
Az ügyfelek betétállománya szintén számottevően megnőtt az előző évhez képest, 2021 decemberében 7,4 milliárd fontot tett ki (2020-ban 4,6 milliárd font volt). Ez egy 58%-os növekedést jelent.
[Financial Times, Revolut közlemény] | Címlapfotó forrása: Revolut. Fotón: balról jobbra: Vlad Yatsenko (CTO), Nik Storonsky (CEO), Mikko Salovaara (pénzügyi igazgató)