Hamarosan kezdetét veszi „egy gyönyörű barátság”, és elindul a FinTech startup-okat, újszerű megközelítéseket felkaroló intézményesített banki program. A digitális vezér, Márk szerint „lángolnak a platformok” és új dolgokat kell kipróbálnod, ha el akarod kerülni a NOKIA példáját. Nincsenek már szent tehenek a pénzügyi iparágban sem. Márk a korlátok kitágítására törekszik, a bankosok és a startup-ok közötti improvizatív közös munka megteremtésére. Szóval, részletek a FinTech Programról, a „Tehetségbankról” és a kultúrális megújulás szükségességéről.

 

A nyugalmi helyzetből való kibillentésre, a korlátok kitágítására törekszünk.”

 

I.   MKB Bank FinTech Program

„A NOKIA szédítő sebességgel tűnt el a történelem süllyesztőjében. Hiába állt ki a vezér [Stephen Elop] 2011 februárjában és próbálta új irányba állítani a céget, a folyamat már visszafordíthatatlan volt. A bankok ugyanebbe a csapdába eshetnek.”

-mondja Márk A Grundon.

Márk szerint a banknak nyitottnak kell lennie a belülről és a kívülről jövő ötletek, megoldások befogadására, azok felkarolására.

Az MKB Bank a megújulás útjára lépett és 2016 októberétől elindítja a FinTech megoldásokat felkaroló négy lépcsős FinTech Programját. Az első két lépcső, egy FinTech Verseny és képzés még idén megvalósul, majd jövő év elején elindulna az un. „Sandbox” és a misztikusan hangzó „Crowdsourced” banképítési program.

 

II.   Tehetségbank

„Nagyon fontos a kísérletezés bevezetése. Merjenek a kollégák kísérletezni és higgyenek abban, hogy annak komoly hatása lehet a bank egészére. Amit szeretnék elérni, hogy minden egyes kollégánk elhiggye, ötletei, megközelítései teszik az MKB Bankot sikeressé.”

– tapint Márk a belső kreativitás, a szervezeti kultúra fejlesztésének szükségességére.

Az elcsépelt és csöpögős frázis hallatán lefolyok a székről, de gyorsan bevillan, mintha ez a fazon Amerikában tanult volna. Erről Gladwell, a „Kivételesek, a siker másik oldala” c. könyve ugrik be; lássuk be, vannak olyanok, akik nem csak pofáznak az amerikai önmegvalósításról, hanem azt szívták magukba.

“A kollégákat lázba kell hozni, hogy minden nap úgy menjenek haza, jó itt dolgozni. Egy speciális programon keresztül felmérjük a szervezet kreatív állományát; kialakítjuk a kreatív szervezet feltételeit, hogy helye lehessen az egyén szabadon burjánzó kreativitásának a mindennapi banküzemtan rutinja mellett.”

-mondja Márk és kezdi sorolni, miképpen fog az MKB Bank „Tehetségbankot” építeni.

Elindítanak egy belső mentor programot, egy digitális banki és fintech képzést, valamint felmérik és fejlesztik a belső kreatív állományt.

 

III. Digitális Kultúra, Digitális (Játszó)Tér

„A kreativitás fejlesztése mellett fontosnak tartjuk a legmodernebb digitális kollaborációs és tudásmenedzsment eszközök alkalmazását a digitális szervezeti kultúra fejlesztése érdekében. Képzelj el egy digitális játszóteret, amelyben mindenki felépítheti a saját tudásvilágát, amelyben ötvözzük a Foursquare gamification elemeit a Facebook kommunikációs feature-eivel.”

-példálózik Márk, hogy milyen új dolgokat fognak kipróbálni a bankban.

Persze mindezt nem fejetlenül, hanem a legújabb menedzsment módszertanok alkalmazása mellett. Több mint 10 éve jelent meg a „Kék óceán stratégia” c. könyv, amelyben még azt tanultam, kerülni kell a vörös óceánokat és kék óceánokat kell teremteni. Most azt tanulom Márktól, hogy a legújabb módszer az innovációs menedzsmentben a „zöldmezős” stratégia.

„Halmozottan előnyös helyzetet fogunk teremteni az MKB Bankban; hamarosan lezajlik a core-rendszer csere, elindítjuk a „Digitális Social Magazinunkat és Kollaborációs Terünket”, és nem utolsó sorban a FinTech programunkat.”

-zárja Márk a beszélgetésünket A Grundon.