2024.10.22.

FinTechShow: A GIRO Zrt. vezérigazgatója a qvikről és az új fintech lehetőségekről

Szerző:

Kategóriák:

Az idén nyolcadik alkalommal megrendezett FinTechShow-n dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója előadásában az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) legújabb fejlesztéseiről és a fintech szektor előtt álló lehetőségekről beszélt. A prezentáció központi témája a qvik fizetési megoldás volt, ami a fizetési innováció új dimenzióját nyitja meg Magyarországon.

A bankok digitális jövőjét meghatározó technológiai trendekkel, az újgenerációs megoldásokkal 2024. november 26-án a BankTechShow-n foglalkozunk Magyarország vezetői banki és IT cégeinek technológiai és üzleti vezetőivel közösen. További részletek: BankTechShow 2.0

Kockás papírt cseréltünk 0-24-es szolgáltatásra

Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója felidézte, hogy bár csak 2020-ban vezették be az Azonnali Fizetési Rendszert Magyarországon, már akkor is sok lehetőséget láttak benne, és rengeteg szolgáltatás épülhetne rá napjainkban is.

A napközbeni átutalások csak 2012 óta léteznek Magyarországon, és mára már természetesnek tűnnek, ahogy az azonnali vagy az éjszakai elszámolási rendszer is, amelyet 2009-ben vezettek be. Korábban ezek elszámolása még „kockás papíron” történt.

,,Történelmi távlatban ez egy nagyon gyors digitalizációs folyamatnak tűnik a pénzforgalomban. Azt kell mondanom, hogy látva más országok pénzforgalmi területén ezeket a digitalizációs újításokat, abszolút élenjárók vagyunk.”

– mondta Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt.

Fotón: Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group | Készítette: Kovács Dávid

Mi az a qvik?

Az Azonnali Fizetési Rendszer stabil működése teremtette meg az alapját a szeptember 1-jén debütáló qvik szolgáltatásnak. A qvik egy innovatív fizetési megoldás, amely négy különböző formában érhető el, mindegyik ugyanazt az adattartalmat hordozva, de eltérő módon juttatva el a felhasználóhoz.

Az egyik formája a QR-kód alapú fizetés, ahol a rendszer egy QR-kódot generál, amit a felhasználó beolvas a telefonjával, és így indítja el a tranzakciót. A másik az NFC-technológián alapuló érintéses fizetés, amely hasonlóan működik, mint a bankkártyás érintéses tranzakciók: a felhasználó a telefonját, vagy eszközét a terminálhoz érinti, és ezzel kezdeményezi a fizetést.

A harmadik forma a mélyhivatkozás (deep link) használata, ahol a felhasználó egyszerűen egy linkre kattint, és ezzel ugyanazt az adattartalmat tölti be, mint a QR-kód vagy az NFC esetében. A negyedik forma – ami kissé eltér a többitől -, a fizetési kérelem. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a kereskedő fizetési kérelmet küldjön a vásárlónak, aki azt jóváhagyva teljesíti a fizetést.

Bár ezek különböző megjelenési módok, mindegyik mögött ugyanaz a technológia és adattartalom áll.

Ezek a tranzakciók a magánszemélyek számára ingyenesek. Tehát amikor valaki QR-kód beolvasásával vagy fizetési kérelemmel indít átutalást, az számára kedvező feltételekkel történik, mivel az azonnali átutalás díjmentes a kedvezményezettnek.

Kibervédelmi kihívások mellett új fizetési megoldással debütálni nem veszélyes?

A GIRO Zrt. vezérigazgatója elismerte, hogy az új fizetési mód, a qvik bevezetése olyan időszakban történik, amikor a kibertámadások és online csalások száma növekszik. Utalt a Kiberpajzs Programra, amely arra figyelmezteti a felhasználókat, hogy legyenek óvatosan az online térben, ne kattintsanak ismeretlen linkekre, ne olvassanak be gyanús kódokat. Ezzel szemben a qvik használata éppen azt igényli, hogy a felhasználók QR-kódokat olvassanak be, vagy linkekre kattintsanak.

Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt azonban hangsúlyozta, hogy a rendszer biztonságát az garantálja, hogy minden tranzakció a felhasználó saját mobilbanki alkalmazásán keresztül történik.

Ha egy QR-kód beolvasása után nem a saját banki alkalmazás nyílik meg, az egyértelmű jele annak, hogy valami nincs rendben, és azonnal abba kell hagyni a folyamatot.

Kiemelte, hogy a GIRO Zrt. központi szerepe ebben a rendszerben éppen a biztonságot szolgálja, mivel biztosítják, hogy a banki oldalon mindig a megfelelő alkalmazás indul el. Így a felhasználók megbízhatnak abban, hogy a tranzakció biztonságos és védett a visszaélésekkel szemben.

blank

Fotón: Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group | Készítette: Kovács Dávid

Első tapasztalatok

Az első hónap adatai alapján a qvik fizetési rendszer bevezetése még kezdeti szakaszban van Magyarországon. Bár jelenleg nem sok helyen érhető el ez a fizetési mód, pozitív példa, hogy már a Földhivatali Nyilvántartásban használható.

Az első hónapban mindössze néhány száz tranzakciót regisztráltak, ami jelzi, hogy a rendszer még nem terjedt el széles körben, de a fejlesztők reményei ennél jóval ambiciózusabbak. Az adatokból kiderül, hogy a tranzakciók száma hétvégenként általában csökken, ami összhangban van az emberek bankolási és vásárlási szokásaival.

Érdekes megfigyelés, hogy 2020 óta az azonnali tranzakciók száma folyamatosan növekszik, még akkor is, ha nem jelentek meg új üzleti modellek. Ez részben az organikus növekedésnek köszönhető, de olyan vállalkozások is hozzájárultak az eredményhez, amelyek a qvik nélkül is elkezdték használni az azonnali fizetéseket.

Fontos megjegyezni, hogy ezek az új tranzakciók nem más elektronikus fizetési módokról terelődtek át, hanem valóban újonnan generálódott tranzakciók.

,,Ha megnézzük az első hónap adatait, a qvik-es fizetések aránya a teljes azonnali fizetési tranzakciókhoz képest még minimális.”

– ismertette az adatokat a GIRO Zrt. vezérigazgatója.

A GIRO víziója azonban ennél sokkal ambiciózusabb. A jelenlegi havi tranzakciószámokat tekintve azt tervezik, hogy 2026-2027-re havonta akár 40-50 millió tranzakciót is lebonyolítanak majd a rendszerben. A cél, hogy a qvik fizetési megoldást mindenhol és minden helyzetben lehessen használni – nem csupán az online térben.

,,A bevezetés első szakasza az az online térben való megjelenítésre fókuszál, de a célunk az, hogy ne csak az online térben, hanem a fizikai térben is megjelenjen a qvik.”

– mondta Selmeczi-Kovács Zsolt.

Ehhez szükséges, hogy például a kasszarendszereket működtető vállalkozások, vagy például az olyan szereplők, mint a Számlázz.hu integrálják a qvik-et a szolgáltatásaikba.

,,Jelenleg két sub-aggregátori szereplőnk van, aki az elfogadói oldalon is kínálja a qvik-et a saját ügyfeleinek. Ez az OTP Mobil és a Raiffeisen, de bízunk benne, hogy a többi bank is oda fog érni.”

– bíztatta a szektort a GIRO Zrt. vezérigazgatója.

Mi kell a qvik széleskörű elterjedéséhez?

A qvik sikeres elterjedésének érdekében elengedhetetlen, hogy a felhasználói élmény pozitív legyen; ha a fizetési folyamat bonyolult vagy nehézkes, az ügyfelek nem szívesen használják majd ezt a fizetési megoldást – vagyis a tranzakció legyen egyszerű és gyors.

Ebben a bankoknak is jelentős szerepük van; bár néhány pénzintézetnél még előfordulnak kezdeti problémák a rendszerrel kapcsolatban, folyamatosan dolgoznak a fejlesztéseken és a hibák kijavításán.

Végül, de nem utolsó sorban, az edukáció is kulcsfontosságú. Mind a kereskedőket, mind az ügyfeleket tájékoztatni és oktatni kell a qvik használatáról, hogy minél többen megismerjék és elfogadják ezt az új fizetési módot.

blank

Fotón: Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group | Készítette: Kovács Dávid

A Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR) is az ügyfelek biztonságát szolgálja majd

Az online átutalásoknál tapasztalható visszaélések száma növekszik. A GIRO Zrt. és a Magyar Nemzeti Bank közösen dolgoznak egy Központi Visszaélésszűrő Rendszer bevezetésén, amely 2025 közepétől várhatóan jelentősen csökkenti majd a csalások számát.

A rendszer szabályalapú és mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftver segítségével elemzi majd a tranzakciókat, és figyelmezteti a bankokat a gyanús esetekre.

Nőhet a fintech szereplők szerepe a piacon

Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt bátorította a fintech szektor szereplőit az innovációra, hangsúlyozva, hogy jelentős befektetői érdeklődés mutatkozik az új fizetési megoldások iránt. Az Európai Unió szabályozásai nem csak a hagyományos bankokat, hanem a fintech szereplőket is ösztönözhetik az innovációra.

Magyarország élen jár a digitális fizetések terén, és a qvik bevezetése újabb mérföldkő lehet ezen az úton. A folyamatos fejlesztések és a globális trendek követése biztosítja, hogy a hazai fintech vállalkozások versenyképesek maradjanak a nemzetközi piacon is.

Címlapfotón: dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group Kft. (készítette: Kovács Dávid)

Címkék: