G+D: Három út áll a bankok előtt, ha relevánsak akarnak maradni. Az egyik a szuperalkalmazásokon keresztül vezet

írta | 2022. 11. 08. | Banki és fintech hírek, Elektronikus fizetés, FinTechShow, Összes hír

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH

A bankok alapvetően válaszút előtt állnak és többféle stratégia közül választhatnak. Milyen fogyasztói trendekhez kell alkalmazkodnia a bankoknak, ha továbbra is közel akarnak maradni ügyfeleikhez? Milyen stratégiával őrizhetik meg, vagy újíthatják meg relevanciájukat? A mobilbankból szuperalkalmazássá válás lehet az út a bankok számára? Vagy ez egy illúzió és nem is ez a helyes stratégia? Ezek és ehhez hasonló kérdések főszerepet kapnak az utóbbi időben a szakmai fórumokon és meglehetősen megosztják a szektor szereplőit. Ferenczi Barnabás, a Giesecke+Devrient kártya és digitális fizetések terület stratégiáért és marketingért felelős vezetője a fenti kérdésekkel kapcsolatos, nemzetközi színtéren meghatározó véleményeket osztotta meg a FinTechShow 6.0 résztvevőivel.

“Ha kicsit megnézzük az online-, illetve mobilbankolás történetét, ahol Magyarország valóban élen jár, azt látjuk, hogy az online bankolásból a világ elment a mobilbankolás irányába és a nagy kérdés, ami a szektor szereplőit foglalkoztatja, hogy mi a következő lépés?

– kezdte előadását Ferenczi Barnabás.

Ügyfélélményben a bigtech cégek verhetetlenek

“Ha követjük, hogy mit csinálnak a nem banki szereplők, akkor azt látjuk, hogy a bigtech cégek, mint például az Amazon már most kínálnak jó pár banki, bankoláshoz nagyon közeli szolgáltatást és azokban az országokban, ahol az Amazon a domináns online kereskedelmi platform, ott jelentős veszélyt jelent a hagyományos pénzügyi szereplők számára” – folytatta a Giesecke+Devrient szakértője, majd hozzátette – “ezek a bigtech cégek ügyfélélményben verhetetlenek.”

A one-click típusú megoldások és az a mérhetetlen mennyiségű adat, amit használnak oda vezet, hogy nehéz versenyképesnek maradni ezen szereplőkkel szemben. Németországban például, az online kereskedelemben a PayPal megveri az összes német bankot. Annyira erős ügyfélélményben a PayPal, hogy még a klasszikus, konzervatív német vásárló is, ha online vásárol, a PayPal-t használja.

Kínában a mobilfizetések 90%-a két domináns, nem banki platformon keresztül – WeChat Pay és AliPay – zajlik, amelyek a kereskedelmi szektorból léptek be elsőként a mobilfizetési területre, de ma már számos egyéb szolgáltatást – így pénzügyi szolgáltatásokat is – nyújtanak ügyfeleik számára. Két ilyen domináns platform kialakulása odáig vezetett Kínában, hogy a jegybank CBDC (digitális jegybankpénz) projektje csak akkor lehet sikeres, ha ezen két csatornán keresztül a központi bank elérhetővé teszi a digitális jüant.

Lehetséges stratégiai irányok a bankok előtt

A kártya iparágban ismert egy ún. “top-of-wallet” hatás, aminek lényege, hogy az ügyfél tárcájában lapuló bankkártyák között van egy olyan, amelyet a kártyabirtokos a legtöbbször használ. Ez a hatás átültethető a digitális tárcák világába is.

A szuperalkalmazás célja gyakorlatilag a “top-of-wallet” alkalmazássá válás az ügyfél telefonján.

Ugyanakkor olyan alkalmazássá válni, amely több élethelyzetben is domináns szerepet tölt be az ügyfél életében, komoly kihívást jelent.

A digitális tárca stratégia tekintetében a bankok előtt alapvetően három út áll. Európában úgy tűnik, hogy mindhárom útnak vannak követői.

A “nem csinálni semmit” út egyre nehezebben vállalható, de még mindig látni bankokat, akik ezt az utat követik.

Giesecke+Devrient Ferenczi Barnabas FinTechShow

Fotón: Ferenczi Barnabás, a Giesecke+Devrient kártya és digitális fizetések terület stratégiáért és marketingért felelős vezetője a FintechShow 6.0 konferencián. Fotó forrása: FinTech Group

A középső út, amikor a bank lehetővé teszi az ügyfelei számára valamelyik nem-banki szolgáltató megoldásának használatát. Erre a legjellemzőbb példa az Apple Pay és Google Pay szolgáltatások. Ezen út követésének előnye lehet, hogy viszonylag alacsony költség és kockázat mellett megvalósítható lépés. Ugyanakkor e stratégia esetén a bank könnyebben “belecsúszhat” egy olyan jövőképbe, ahol a direkt ügyfélkapcsolatot elveszíti az ügyfelével és infrastruktúra szolgáltatóvá válik.

“Ezen a középső úton megtörténhet a bankokkal ugyanaz, mint a telco szolgáltatókkal – ebben az esetben a bankok lesznek a biztonságos infrastruktúra szolgáltatók, de az igazi zene nem az ő oldalukon fog játszani, hanem a bigtech cégek oldalán, azaz az Apple és a Google oldalán”

– emelte ki Ferenczi Barnabás az előadásában.

A digitális tárca stratégiával kapcsolatban a legtöbb egyeztetés ma az iparágban a harmadik úttal kapcsolatban zajlik. Hogyan legyenek a bankok újra az ügyfelek digitális életének központja?

A fő gondolat, hogy az a bank, amelyik erre az útra kíván lépni, annak túl kell lépnie a fizetési funkción és a digitális tárca szolgáltatásainak fejlesztését az ügyfél vágyainak holisztikus megközelítésével célszerű megvalósítania. Erre egy példa lehet a mostanában forró témává vált fenntarthatóság kérdésköre.

Az ügyfelek számára – különösen a fiatal generáció körében – egyre fontosabbá válik, hogy valamilyen formában “kiéljék” a fenntarthatósághoz kapcsolódó ambíciókat.

Ha ilyen és hasonló témákban egy bank támogatni tudja az ügyfeleit, akkor a platformmá, szuperalkalmazássá válás egy létező stratégia lehet.

Giesecke+Devrient FinTechShow slideshow

Forrás: Giesecke+Devrient

Az a bank, amelyik a szuperplatformmá válást ambicionálja, azzal a kihívással is szembesül, hogy az ügyfelek messze nem egyformák. Ezen az úton kritikus sikertényező lehet, hogy a bank mennyire tudja figyelembe venni az ügyfelek sokszínűségét a vágyaik, ambícióik tekintetében és megvalósítani azt, hogy azon az egyetlen applikáción keresztül, amit az ügyfelei használnak – legyen szó 16 évesről, vagy 75 éves ügyfélről – testreszabott élményt nyújtsanak.

Új képességek kialakítása szükséges a hagyományos technológiai szolgáltatók számára is

A bankok támogatása az előbb említett kihívások leküzdésében már olyan képességeket is megkívánnak – többek között – a kártya iparágban hagyományosnak számító technológiai szolgáltatók részéről, amelyek messze túlmutatnak a klasszikus képességeiken és változásra, lépésre ösztönöznek még egy olyan nagy múlttal rendelkező technológiai szolgáltatót is, mint a Giesecke+Devrient.

Egy ilyen lépésként emelte ki Ferenczi Barnabás, hogy a társaság befektetett a svájci Netcetera-ba, így a 170 éves “kártyacég” és egy 25 éves szoftvercég fogott össze, hogy azt a fajta ügyfélközpontú testreszabási képességet kialakítsák, amely ezekhez az újgenerációs tárca szolgáltatásokhoz szükségesek.

“Nekünk is változnunk kell. Halljuk, hogy a bankok mit szeretnének, ezért mi is mozgunk a partnerségek irányába és új képességeket fejlesztünk ki”

– emelte ki a Giesecke+Devrient képviselője.

Ferenczi Barnabas Giesecke+Devrient

Fotón: Ferenczi Barnabás, a Giesecke+Devrient kártya és digitális fizetések terület stratégiáért és marketingért felelős vezetője a FintechShow 6.0 konferencián. Fotó forrása: FinTech Group

Ugyanígy partnerséget alakítottak ki a fenntarthatóság területén is. Elindítottak egy fenntarthatósági kártya programot, amelyben – az iparagban egyedülálló módon – ezen kártyák releváns része 100%-ban öko-anyagból készül. A program részeként többek között olyan startupokkal dolgoznak együtt, mint a Parley for the Oceans, Patch vagy a Doconomy – utóbbi megoldása a Mastercard Carbon Calculator szolgáltatásán keresztül itthon a Gránit Bank alkalmazásában is beépítésre került.

A Giesecke+Devrient egy olyan ökoszisztéma kialakítására törekszik, amelyben együttműködések segítségével tudja a saját képességeit fejleszteni, kiegészíteni, teljessé tenni és így támogatják azokat a bankokat, amelyek a platformmá válás útjára lépnének, és a fizetésen túlmutató tárca szolgáltatást nyújtanának ügyfeleik számára.

Ferenczi Barnabás az alábbi pozitív gondolattal zárta előadását:

“Merjünk nagyban gondolkodni! Része vagyunk egy nagy változásnak és nem az elszenvedői; sem a bankok, sem egy olyan klasszikus technológiai cég, mint a Giesecke+Devrient.”

A FinTechShow 6.0 konferencia előadásai 2022. december 31-ig visszanézhetők. További részletek és feltételek itt.

Címlapfotón: Ferenczi Barnabás, a Giesecke+Devrient kártya és digitális fizetések terület stratégiáért és marketingért felelős vezetője a FintechShow 6.0 konferencián. Fotó forrása: FinTech Group

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

EGRI SZILVIA

A bankszektorban nevelkedett. Miután felépített egy-két “kártyavárat” (értsd: kártya üzletágat), szakmai életének egyik legizgalmasabb kalandjában vett részt: egy zöldmezős banképítésben. Töretlenül hisz abban, hogy lehet szerethető digitális pénzügyi szolgáltatásokat fejleszteni és abban, hogy a digitális térben a digitális “Én”-hez igazodó szolgáltatások és ügyfélutak lehetnek a nyerők. Lelkesedését és kreatív énjét 2017 tavasza óta a bankszektoron kívül mobilizálja. #femtech, #hunfemtech

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!