Honnan tudhatjuk biztosan, hogy az elektronikus dokumentum valóban attól származik, aki ráírta a nevét az adott iratra? Az e-dokumentáció – az ügyintézés minden gyorsasága mellett – a kezdetektől fogva felvetett bizalmi aggályokat, amelyekre a technológia sajátos megoldásokkal válaszolt. Az e-aláírás szolgáltatók sok tekintetben eltérnek egymástól abban, hogy bizonyító erő, gyorsaság és egyszerűség tekintetében mit kínálnak a felhasználóknak. Itt a 2023-ban aktualizált e-aláírás útmutató!
A 2023. júniusában módosításra került e-ügyintézési törvény minden digitális transzformációban érdekelt gazdasági szereplő számára előnyös módon egyértelműsíti, hogy milyen elektronikus dokumentum felel meg az írásbeliség követelményének Magyarországon.
A jogszabályi változás kiemelten érinti a pénzügyi szervezetek elektronikus szerződéskötési és nyilatkoztatási folyamatait, ugyanis bevezeti az elektronikus magánokirat fogalmát és az írásbeliség kérdéskörében speciális szabályokat állapít meg pénzügyi szolgáltatási jogviszonnyal összefüggésben tett elektronikus jognyilatkozatokkal kapcsolatban.
Az egyszerű, fokozott biztonságú és minősített elektronikus aláírások alkalmazásának kérdéskörei így továbbra sem kerülhetnek le a pénzügyi szolgáltatók hétköznapi működésének napirendjéről.
A papírmentes írásbeli kommunikáció megjelenése óta él az a valós igény, hogy hitelt érdemlően bizonyítható legyen a pontos személyazonossága annak, akitől az e-dokumentumban foglalt nyilatkozat származik. Erre az igényre reagálva érkeztek meg a technológiai fejlesztések: az elektronikus aláírás szolgáltatók sajátos megoldásai. Bár léteznek köztes megoldások is, az e-aláírások jellemzően három típusba: egyszerű, fokozott biztonságú és minősített e-aláírás kategóriákba sorolhatóak. A hazai és nemzetközi szolgáltatók széles termékkínálata azonban megnehezíti az eligazodást az e-aláírások világában.
A 2023-ban aktualizált gyakorlati útmutatóban a magyar piacon leggyakrabban használt e-aláírás megoldásokat gyakorlati szempontrendszer alapján, a „gyorsaság-egyszerűség és bizonyító erő skála” (GYEB-skála) szerint értékeltük. Ez a megközelítés az e-aláírás megoldást kereső ügyfeleink alapvető kérdéseire és jellemzően üzleti igényeire épült, így eligazítást nyújt az elektronikus aláírási megoldások kiválasztásához Magyarországon.
Az útmutatóban foglalt szolgáltatói táblázatok és vizualizált GYEB-skálák alapján az olvasók összehasonlíthatják a magyar piac legfontosabb régi és új szereplőit, valamint a globális piacvezető szolgáltató elektronikus aláírás megoldásait is.
A szolgáltatói táblázatok demo videókat is tartalmaznak, amelyek bemutatják az adott e-aláírás megoldás gyakorlati alkalmazását.
Mire figyeljünk az e-aláírás szolgáltató kiválasztásánál?
Amikor mérlegeljük az érvényes jognyilatkozatok, jogi kötelezettségvállalások megtételére, továbbá a magyar hatóságok által is elismert elektronikus okiratok létrehozására alkalmas technológiákat, érdemes fokozottan figyelni a 2023-as e-aláírás útmutatóban foglalt szempontokra.
Az InvestCEE LegalTech Consultancy és a SimpLEGAL digitális ügyvédi iroda tanácsadói ugyanis részletesen elmagyarázzák, hogyan érdemes megvizsgálni az alábbiakat:
-
- az e-aláírás bizonyító erejét,
- felhasználásának gyorsaságát-egyszerűségét, a felhasználói felület ergonómiáját,
- használhatóságát az általunk kívánt felhasználási körben,
- árát és az árban foglalt szolgáltatások összességét, valamint
- a szolgáltatói felelősségvállalás mértékét.
Hogyan alkalmazzuk a GYEB-skálát?
A 2023-as e-aláírás útmutató sajátossága, hogy a szerzők által válogatott egyedi szempontrendszer alapján kínálja összehasonlításra az e-aláírás megoldások gyorsaságát, egyszerűségét és bizonyító erejét (GYEB-skála szerint). Mind a gyorsaság-egyszerűség, mind pedig a bizonyító erő szerinti besorolást 1-től 5-ig terjedő pontozással láttuk el, így a szolgáltatók összesen 10 pontot szerezhettek a két koordináta szerint.
A GYEB-skála gyorsaság-egyszerűség pontszámaival az e-aláírás megoldások esetleges eszközigénye mellett többségében az e-aláírások bevezetési folyamatát értékeltük, amelyet csak egyszer, az első e-aláírás használata előtt kell teljesítenie a felhasználónak.
A GYEB-skála bizonyító erő pontszámaival pedig azt értékeltük, hogy egy adott szintű e-aláírással ellátott okirathoz a hatályos jogszabályok gyengébb vagy erősebb bizonyító erőt és milyen vélelmeket, joghatásokat (pld. hamisítatlanságot, írásba foglaltnak minősítést) rendelnek hozzá Magyarországon és az Európai Unió területén.
Az útmutatóban mellékelt GYEB-skála ábrák részletesen elemzik a hazai e-aláírás szolgáltatók által szerzett pontszámokat a különböző szintű (egyszerű, fokozott biztonságú és minősített) e-aláírás termékek tekintetében.
Hogyan ellenőrizzük az e-aláírás típusát és megfelelőségét?
Tekintettel arra, hogy gyakran felmerül a kérdés: hogyan tudjuk a legegyszerűbb módon ellenőrizni egy ismeretlen forrásból származó elektronikus okiraton elhelyezett e-aláírás megfelelőségét és típusát, az útmutató erre is több megoldást kínál.
Az ellenőrzés során megtudhatjuk az elektronikus aláírás részletes jellemzőin túl a szolgáltató nevét, amelyet a biztonság kedvéért ellenőrizhetünk az európai bizalmi szolgáltatók hivatalos online listáján.
Bár az elmúlt időszakban az automatizált munkafolyamatok és a mesterséges intelligencia nyert egyre inkább teret, az e-aláírási megoldások is folyamatosan fejlődnek, továbbá a hazai és külföldi szolgáltatók köre is gyors ütemben megváltozhat.
A 2023-as útmutatóban foglalt szempontok ebben a változó piaci környezetben is segítenek eligazodni az üzleti céloknak megfelelő szintű e-aláírás megoldások kiválasztásában. Bízunk benne, hogy segítségével sikerül a megfelelő kérdéseket feltenni a szolgáltatóknak és optimalizálni az e-aláírások használatát a mindennapi üzleti életben.
Kapcsolódó cikkek:
Címlapfotó: Pexels