Pörgős talkshow a FinTechShow-n a bankolás jövőjéről, eddig nem tárgyalt szempontból a bank-fintech együttműködésekről. Maurizio Polettoval a George platform alkotójával és rendezőjével, az Erste George Lab vezetőjével, az Erste Csoport Chief Platform Officerével beszélgetett a FinTechShow-n Hetényi Márk, az R34DY.io vezérigazgatója. Márkot az MKB Fintechlab szellemi atyjaként és az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyetteseként ismerhettük meg. Két innovátor és fintech guru beszélgetett a digitális bankolás új irányairól.
“Banking experience built on top of banks”
2012-ben már gyakran hallhattuk, hogy jönnek a fintech cégek és a bankok közművé válnak, elveszítik az ügyfélkapcsolatot. Részben erre reakcióként az Erste Csoport stratégiai döntést hozott: az egyes leánybankok digitális banki alkalmazásait, digitális szolgáltatásfejlesztését egy ernyő alá hozta.
Megteremtette azt az “interfészt” – a George-t – amely arra volt hivatott, hogy a folyamatosan fejlődő, az emberi igények köré szerveződő szolgáltatásaival megtartsa, sőt növelje az Erste ügyfélbázisát.
A digitális banki platform az egyes országok digitális szolgáltatásfejlesztésre rendelkezésre álló humán erőforrásaiból, a legjobb innovátorok, fejlesztők tudásából táplálkozik. A döntés a mindennapokban azt jelentette, hogy
hat bank hat eltérő számlavezető rendszerét kellett/kell figyelembe venni a szolgáltatások kialakításánál, hat országban eltérő digitális érettségű és különböző bankolási szokásokkal bíró ügyfelek igényeit kellett/kell kielégíteni.
“We’re sitting on a train that runs very fast”
Gyorsvonatot vezetni többszörös kihívást jelent. Az Erste Csoport minden országban univerzális bankként működik; vannak országok, ahol inkább a digitálisan affluensek bankja, de valójában az egyes országokban a teljes lakossági szegmenst kiszolgálja. Az Erste Csoport az alábbi szegmenseket definiálta:
1. Ügyfél, akihez fel kell nőni
Az egyik legnagyobb kihívást az a már látható méretű ügyfélszegmens adja, mely előrébb van a digitális technológia és szolgáltatások ismeretében, használatában, mint az Erste. Ezen ügyfélkörhöz fel kell nőni és találni olyan értékajánlatot, amely ezen fogyasztókat továbbra is a banknál tartja.
2. A legtöbb ügyfél a bankkal együtt halad a digitális transzformáció útján
Az Erste ügyfélkörének legnagyobb része az a fogyasztói kör, amely bízik a bank szolgáltatásaiban – egyben ráhagyatkozik – és együtt lépked végig a bankkal a digitális transzformáció útján. Abban az ütemben, azzal a sebességgel halad, amit a bank diktál.
3. Tartózkodók és lemaradók
A harmadik ügyfélkör nem digitális, ráadásul tartózkodó. Ezzel a szegmenssel egészen másként kell foglalkozni. Itt más hangnemben, más üzenetekkel és nem szolgáltatásait reklámozó cégként kell kommunikálni. Például meg kell mutatni a digitális bankolás mindennapi hasznait, a használat egyszerűségét és sokat kell beszélni a biztonságról.
Fotón balra Hetényi Márk, az R34DY.io vezérigazgatója (az MKB Bank korábbi lakossági és digitális vezérigazgató-helyettese), jobbra Maurizio Poletto, az Erste Group Chief Platform Officere. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group
A fintech kapcsolatok legfőbb célja
A George fejlesztése során az Erste határozott elveket fektetett le a bank-fintech együttműködések és módszerek vonatkozásában. A fintech partnerségek kiválasztásánál elsődleges szempont, hogy a fintech megoldás a George szolgáltatásához hozzáadott értéket adjon, vagy a George ügyfélélményét növelje.
Nem cél, hogy a fintech ugyanazt a terméket adja csak olcsóbban, vagy gyorsabban. Nem cél például hitelkártyára, folyószámlára piacteret építeni, de van néhány terület, ahol kifejezetten cél a fintech együttműködés.
“A fintech partner és egyben a szervezet belső digitális transzformációjának drivere.”
A fintech cégek számos újdonságot, új módszereket, szemléletet, rugalmasságot és gyorsaságot hoztak-hoznak a bankolásba. Ezek az értékek, kompetenciák a bankokra is pozitív hatással vannak; a megszokott folyamatok, berögzött (vagy annak vélt) akadályok megszűnnek,
a banki innováció természete változik, az innovációk átültetése a gyakorlatba gyorsul.
Maurizio Poletto, az Erste Group Chief Platform Officere. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group
Hogy mi lesz 5 év múlva az újságok címlapján? Mi lesz a “next big thing” bankolásban?
Maurizio három trendet, irányt emelt ki, amelyek biztosan meghatározzák a bankolás jövőjét:
#1 Beágyazott pénzügyek (embedded finance): A bankolás egyre inkább az ember köré, az élethelyzetek köré épül. A jövőben például hitelfelvételhez nem kell majd külön a netbankba vagy a mobilbanki alkalmazásba belépni, s bár a hitelt továbbra is a bankok biztosítják, de pl. a webáruházakban, a checkout-nál is elérhető lesz.
#2 Decentralizált pénzügyek (decentralized finance): Teret nyernek a fizetési értékláncot egyszerűsítő, könnyítő megoldások.
#3 Mesterséges intelligencia, gépi tanulás és automatizáció: Az alkalmazások bár egyre jobbak, élményszerűbbek és egyre több mindent el tudunk egyetlen alkalmazásból intézni, de még nekünk kell az egyes lépéseket megtenni. A következő években a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás és az automatizáció fejlődése eredményeként az alkalmazások átalakulnak, egyre több területen autonóm módon, aktív beavatkozásunk nélkül szolgálják majd igényeinket. A pénzügyek vonatkozásában ez a legizgalmasabb változás, fejlődési folyamat; az alkalmazások felnőhetnek egy olyan szintre, ami már megközelíti a “legjobb bankár“ képességeit.
A digitalizáció, a beágyazott pénzügyek, mesterséges intelligencia, valójában minden, ami ma a bankszektorban történik arról szól, hogy a pénzügyeket közelebb vigyük az emberekhez és transzparens módon tudjanak bankolni.
Címlapfotón: balra Hetényi Márk, az R34DY.io vezérigazgatója (az MKB Bank korábbi lakossági és digitális vezérigazgató-helyettese), jobbra Maurizio Poletto, az Erste Group Chief Platform Officere. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group