blank

2022.10.27.

Innovatív fizetési megoldások 2022-2023: Merre tart a piac?

Szerző:

Kategóriák:

Az új technológiák beérése és a szabályozás alapjaiban forgatja fel a fizetési iparágat. A kártya mellett egyre jobban erősödik az azonnali fizetés jelentősége. Készül az AFR 2.0 intézkedési csomag, mely tovább segíti az azonnali fizetés terjedését, népszerű fizetési móddá válását. Hol tartunk most? Mit akar a fogyasztó, a kereskedő és hogyan regálhat erre a fizetési szolgáltató? Ezekre a kérdésekre is választ adott dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese a FinTechShow-n.

Hol tart ma a fizetési piac?

A fizetési iparág növekedésének meghatározó eleme az e-kereskedelem fejlődése. Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt az online kereskedelem és a korábbi várakozások, miszerint majd a pandémia után visszaállnak a régi vásárlási-fizetési szokások, tévesnek bizonyultak. Ma már egyre több szakember vallja, hogy az elektronikus kereskedelem meredeken felfelé ívelése tartós marad.

Itthon az e-kereskedelmi forgalom 2020 első negyedéve és 2022 első negyedéve között 70%-ot nőtt. Bár ebben a növekedésben az inflációs hatás is benne van, de azt is látni kell, hogy a forgalom az OTP Mobil várakozásai szerint 2022 második negyedévében és az ezt követő időszakban még drasztikusabban növekszik – mondta el dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.

A 2020-as év fordulópont a magyar fizetési piacon: ez volt az első olyan év, amikor a kártyás vásárlások összege meghaladta az ATM-ből kivett pénzek összegét. Azóta folyamatosan tovább nyílik az olló, amely egyúttal a digitalizáció erősödését, az elektronikus fizetési módok használatának növekedését jelzi.

A digitális tárcák egyre népszerűbbek és a mentett kártyás fizetések növekedése is erőteljes tendencia, mely jelentősen hozzájárult a Simple felhasználók számának rendkívül gyors növekedéséhez. Az OTP Mobil 2020 első negyedévében 1,1 millió, két évvel később már 2,2 millió, jelenleg pedig már 2,5 millió regisztrált Simple fiókot szolgál ki.

“Az OTP Mobil egy magyar fintech startupként indult, amelyet a nullából építettünk fel. Aki szorosan követi az OTP Mobil eredményeit, láthatja, hogy a gyors növekedés számos feladatot, kihívást jelentett és nem ment mindig minden tökéletesen. Akkorára nőtt a rendszer, hogy néha mi magunk sem hisszük el, hogy ma már a Simple-fiók regisztrációk száma 2,5 millió. Nagyon büszke vagyok az eredményeinkre és még inkább büszke vagyok saját munkatársainkra.“
dr. Al-Absi Gáber Seif

OTP Mobil, ügyvezető-helyettes

OTP Mobil - Al-Absi Gáber Seif

Fotón: dr. Al-Absi Gáber Seif a HUNFINTECH díj átvételekor a FinTechShow 6.0 konferencián

Mit akar a felhasználó? A mobil és a kényelem mindent visz

A felhasználói trendek megértéséhez fontos látni, hogy a felhasználó mely eszközéről indítja a vásárlást, a fizetést. 2019. év végén még 42% volt a mobilról indított SimplePay fizetések aránya. A fordulópont 2020. március-április körül volt, azóta, de főként 2021. év vége óta a mobilról és a desktopról indított fizetések között az olló egyre nagyobbra nyílik.

2022 júliusában már 65 %-ra emelkedett a mobilról indított vásárlások, fizetések aránya. Tehát, már nem a számítógép előtt kényelmesen, megfontoltan, a fizetési lépésekre koncentrálva vásárolnak az emberek, hanem többnyire a villamoson, vagy a reggeli készülődés során.

“Mindez azt jelenti, hogy a mobilra kell elsősorban optimalizálni a vásárlási/fizetési folyamatokat”

– hívta fel a figyelmet az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.

Az ügyvezető-helyettes által ismertetett friss kutatás* arra kereste a választ, hogy a felhasználók milyen szempontok alapján választják ki azt a megoldást, amelyet fizetésre, pénzügyeik intézésre használnak. A felmérés rámutatott arra, hogy a felhasználók elsődleges szempontja a pénzügyi alkalmazások kiválasztásakor a kényelem. Ezt követi a biztonság és harmadik helyre került a szempontok között a saját banki alkalmazás preferálása.

A kényelem iránti vágy a legfőbb hajtóerő a mentett kártyás fizetési mód gyors terjedése mögött is. A kényelem egyrészt az egyszerű folyamatot és így a gyorsaságot, másrészt az elenyésző mértékű hibázási lehetőséget jelenti. A Simple-fiókba mentett kártyás fizetések sikeressége (95%) magasan meghaladja a kártyaadatok egyedi begépelésével indított fizetések eredményességét (77%).

“Nagy öröm azt látni, hogy a pénzügyi applikációt használó válaszadók 39%-a a SimplePayt használja, ezt követi a Google Pay (21%), majd az Apple Pay (12%)“

– tette hozzá dr. Al Absi Gáber Seif.

A kereskedő álma: egyetlen implementációval, egyetlen alkalmazásban számos fizetési mód legyen könnyen elérhető és alkalmazható

A kényelem, az átláthatóság az e-kereskedőnek, fizikai kereskedőknek és a vállalkozásoknak is nagy vonzerő a fizetési megoldások közötti választásban.

Az azonnali fizetés bevezetését követően az azonnali átutalás lehetőségét az OTP Mobil 8 000 webáruházban teremtette meg a SimplePay alkalmazáson belül oly módon, hogy a kereskedőnek nem kellett külön fejlesztéseket végrehajtania ehhez. Az egyszerűség, a már megszokott folyamatok lehetőség szerinti megtartása, vagy csupán minimális változtatása fontos szempont volt az OTP Mobil számára.

A fizetési mód egyre népszerűbb, ma már a SimplePay tranzakciók** mintegy 5-10%-a azonnali fizetés, ráadásul az átutalásos kosárérték közel 50%-kal magasabb, mint a kártyás kosár nagysága.

A kereskedők, vállalkozások saját elektronikus fizetési stratégiájuk kialakításával és követésével nemcsak a kosárelhagyások számát csökkenthetik, hanem akár felhasználóik igényeit megelőzve, új digitális fizetési módokat, digitális tárcára épülő szolgáltatásokat vezethetnek be.

Az OTP Mobil célja, hogy minden felhasználó és partner könnyedén, egyetlen fizetési felületen megtalálja azt a fizetési megoldást, amelyet az adott pillanatban kényelmesen használhat. Ezért, ma már egyetlen API-n keresztül biztosítja a hozzáférést a teljes fizetési megoldás-portfóliójához, így kereskedői oldalon egyetlen implementációs folyamatot kell csak végigvinni és máris számos fizetési opció válik használhatóvá.

E stratégia megvalósításának egyik fontos lépéseként az OTP Mobil nemrég elérhetővé tette a SimpleBusiness SoftPOS megoldását a fizikai kereskedők, szolgáltatók számára. A megoldás első tapasztalatai közül dr. Al-Absi Gáber Seif kiemelte:

“Az alkalmazásra ne úgy tekintsünk, mint ami csak kisvállalkozói körben használható! Egyre több az érdeklődés nagykereskedői és nagyvállalati oldalról is.“

Azt is hozzátette, hogy az eddigi tapasztalatok alapján a vásárlók nem félnek a kártyájukat hozzáérinteni a kereskedő telefonjához, szívesen használják az érintéses fizetést ebben a formában is.

SimpleBusiness_SoftPOS_Mastercard

Érintéses fizetési lehetőséggel bővült a SimpleBusiness | 2022.05.26.

Az OTP Mobil bejelentette, mostantól érintéses fizetésre is alkalmas a SimpleBusiness mobilalkalmazás. Az új funkció segítségével a SimpleBusiness-t használó kereskedők Androidos okostelefonjukat érintéses fizetésre alkalmas bankkártyaelfogadó terminállá alakíthatják.

———————–
* OTP, Pulzus kutatás 2022.
** Azoknál a kereskedőknél, ahol elérhető az Instant Transzfer szolgáltatás

————
Címlapfotó forrása: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group

Címkék:
blank