2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2018.02.16.

Mit jelent ma startupnak lenni a magyar biztosítási iparágban?

Szerző:

Kategóriák:

Miért nincs annyi innováció a biztosítási iparágban? Megreformálhatják a startupok a becsontosodott iparágat, vagy fékezett habzású fejlődésre számíthatunk? A tavalyi FinTechShow győztes insurtech startup társalapítójával, Szota Szabolccsal beszélgettünk a hazai lehetőségekről.

Így indult az első magyar közösségi cascot megálmodó insurtech startup

„Az elmúlt évek digitális és közösségi robbanása kicsit állva hagyta a biztosítókat: náluk nem igazán jelent meg a közösségi együttműködés lehetősége. Napjainkban, amikor már szinte mindent áthat a közösségi láz és „digitalizmus”, hiba lenne, ha ebből pont a biztosítás maradna ki. Legalábbis így vélték a Kriph.io nevű szolgáltatás fejlesztői, akik közösségi élménnyé tennék ezt a területet is úgy, hogy kis kockázatközösségeket hoznának létre saját szabályrendszerrel, transzparens- és demokratikus működéssel.”

insurtech startup fintechshow

„A magyar insurtech alkalmazás elsősorban azoknak kíván alternatíva lenni, akiket a legtöbb biztosító az út szélén hagyott, pontosabban „kiárazott”, azaz a 18-35 év közötti, jellemzően városi fiatalokat. Mivel a díjfizetés során a valós gépjárműhasználat számít, a jól működő közösségeknek köszönhetően akár felezhetik is díjukat a fiatalok. Ezen kívül a teljes folyamat online, így azoknak is hasznos lehet a Kriph.io, akik egyszerűen és gyorsan szeretnének védelmet kapni, mivel nincs szükség a körülményes papírtöltögetésre, vagy szemlére a biztosításkötést követően.”

Közel 1 évvel ezelőtt ezekkel az elképzelésekkel vágott neki a hazai biztosítási iparág meghódításának az insurtech startup. A szolgáltatás piaci elindításához a mai napig minden rendelkezésre áll, kivéve egyetlen dolgot. Nincs ma Magyarországon olyan biztosító, amelyik hajlandó lenne a közösségi cascoba belevágni. A miértekről és a tapasztalatokról beszélgettünk Szota Szabolccsal, a Kriph.io társalapítójával.

Úsztunk a mámorban

Szota Szabolcs: A FinTechShow 2017 díj elnyerését követően rengeteg ajtó nyílt meg előttünk és majdnem az összes hazai biztosító felsővezetőjével találkozhattunk. Volt egy prototípus a kezünkben, ami a funkcionalitás jelentős részét, például a telematikai adatok kezelését, az integrált számlázási rendszert, a díjbeszedést, a háttérfolyamatokat tartalmazta. Emellett elindítottuk a béta tesztelést is, amire pár nap alatt több mint 200-an jelentkeztek. Nagyon nagy volt az érdeklődés irántunk, ami megerősített minket abban, hogy jó dolgot csinálunk.

A Kriph.io elindításához már csak egyetlen dologra van szükségünk, egy biztosítóra, ami a szabályozott keretek közötti működéshez szükséges hátteret biztosítja. Most már az utolsó körös megbeszélések zajlanak, amelyek várhatóan március folyamán befejeződnek.

„Jött a tipikus multis hozzáállás”

A vezérügynöki modellbenaz ügyfelekkel való szerződéskötéstől, a szerződéskezelésen át a kárbejelentésig – minden terhet levettünk volna a biztosító válláról. Úgy alakítottuk a folyamatainkat, hogy az induláskor minimalizáljuk a biztosító kiadásait, és még így sem sikerült eddig megállapodnunk. Vittük a kész jogi megoldásokat és piaci precedenseket, hogy a Biztosítási Törvénynek megfelelően hogyan lehet pl. a használat alapú díjazást kialakítani, vagy a peer-to-peer működést megvalósítani.

A kezdeti lelkes felsővezetői egyeztetéseket követő operatív megbeszéléseken azonban jött a multis hozzáállás, hogy mit, miért nem lehet megcsinálni. Jellemzően hiányzott a problémamegoldó hozzáállás és a bátorság a kísérletezéshez.

Minden folyamatot, fejlesztést a rugalmatlan, hagyományos modellekbe, rendszerekbe akartak beleerőltetni, amivel kinyírták az alapkoncepcióinkat és az agilis vezérügynöki startupból drága, belső fejlesztési projektet igyekeztek csinálni.

„Nincsenek felkészülve a startupos együttműködésre”

Szota Szabolcs: Egy-két üdvözítő kivételtől eltekintve a biztosítók többsége a startupokkal való együttműködést a hagyományos beszerzési folyamatok mentén képzeli el. A startupokban multis beszállítót látnak függetlenül az együttműködés tárgyától.

Ma még a hazai biztosítóknak jellemzően nincsenek meg azok a folyamataik, eljárásaik, amelyek mentén a startupokkal való együttműködést hatékonyan előkészíthetnék, menedzselhetnék.

A startupok kulturális sokkot jelentenek, amire a reakció az elzárkózás, a blokkolás.

A biztosítóknak is meg kell tanulniuk, mit jelent a startup kultúra. Egyre több insurtech startup jelenik meg itthon is, amelyek új üzleti lehetőségeket hozhatnak. Ha ezeket szeretnék kihasználni a biztosítók, akkor ki kell alakítaniuk a megfelelő folyamatokat és szervezeti kultúrát. Be kell látniuk, hogy a jövőben az ügyfélélményt biztosító területeken teret kell engedniük a startupoknak. Ez win-win szituációt eredményezne minden érintett fél számára.

Menni kell a nemzetközi piacokra

Szota Szabolcs: Nagyon bíztam abban, hogy hamar megállapodunk egy hazai biztosítóval, így a külföldi lehetőségek keresését későbbre halasztottuk. Ma már azt látom, hogy ezt hamarabb el kellett volna indítanunk.

Európában már vannak jó használat alapú biztosítási megoldások és az Egyesült Királyságban, vagy Olaszországban ezek már sztenderdnek számítanak. A német piacon már ezen túlmutató, jól prosperáló insurtech megoldások is léteznek.

insurtech finechshow 2018

A magyar piacban is megvolt annak a lehetősége, hogy ilyen innovációk megvalósuljanak. Gondoljunk csak arra, hogy a hazai online alkuszi piac az elsők között jött létre Európában.

Sajnos az a digitális átalakulás, ami a kötelező gépjármű biztosítási piacon lezajlott, nem gyűrűzött tovább más biztosítási termékekre és a hazai iparág lemaradt a fejlődésben.

Az MNB sandbox segítség lehet az insurtech startupoknak

Szota Szabolcs: A hamarosan elinduló felügyeleti sandbox sokat segíthet az insurtech startupoknak is a legális ügyfélszerzésben. Ez jelentős lökést adna a tőkebefektetői tárgyalásoknak is, mivel a befektetők addig nem szívesen nyúlnak a zsebükbe, amíg nem bizonyított a modell és nincsenek ügyfelei a startupnak. Ennek a kezdeti nehézségeit hidalhatná át az átmeneti piaci „védettség” a sandboxban.

Ha adatbányászattal, mesterséges intelligenciával, blockchain fejlesztéssel vagy más úttörő technológiával foglalkozol, mellyel egyszerűbbé, hatékonyabbá tehető a pénzügyek kezelése, a bankok, biztosítók működése, akkor ott a helyed a májusi Fintechshow-n! A nevezéseket 2018. március 20-ig várjuk. További infok itt.

Címkék:
blank
blank