A múlt héten jött ki a hír, hogy a Tesla – egyelőre csak Texas államban – bevezette a vezetési szokásokon alapuló biztosítását. Most ugorjunk át azon a tényen, hogy a Tesla, mint technológiai cég/autógyártó biztosítást kínál a vevőinek, koncentráljunk inkább arra, hogy a Teslától megszokott innováció milyen új megközelítést jelent a biztosítás területén.
Díjszámítás- itthon és az USA-ban
A kérdés megválaszolásához nézzük meg először, hogyan működik egy „hagyományos” gépjárműbiztosítás. Az egyszerűség kedvéért a gépjárműbiztosítások alatt a kötelező gépjármű felelősségbiztosítást és a cascot egyben értjük. (Nagyon sok országban ez nem is válik el ennyire élesen, mint Magyarországon, hanem a casco mint a felelősségbiztosítás opcionális kiegészítője köthető ugyanabban a szerződésben.)
A hagyományos biztosítási kalkulációknál jónéhány paramétert figyelembe vesznek a biztosítók mind a gépjárművel, mind annak vezetőjével/üzembentartójával kapcsolatban. Ilyenek például a jármű gyártmánya, típusa, teljesítménye, a tarifa szempontjából releváns személy életkora, lakhelye, kártörténete, stb. A paraméterek egy része szinte minden országban általánosan használt, de vannak jelentős eltérések is.
Az USA biztosítási piacán például elterjedt díjszámítási szempont az ügyfél hiteltörténete, illetve itt nemek szerint eltérő díjakat használnak (a hölgyek fizetnek alacsonyabb díjat), ami Magyarországon 2012 óta tilos. Minden biztosító az általa fontosnak tartott szempontok alapján próbál homogén ügyfélcsoportokat képezni, feltételezve, hogy a hasonló paraméterek szerinti szerződések ugyanolyan kockázatot jelentenek.
A telemetriai eszközök fejlődésével megnyílt a lehetőség, hogy a biztosítási díjak kalkulációjában olyan faktorok is megjelenjenek, amelyek a gépjármű használat mennyiségét és minőségét jellemzik. Könnyen belátható, hogy a kár bekövetkezésének valószínűsége korrelációban van azzal, hogy a gépjárművet mennyit és hogyan használják.
Miben más a Tesla biztosítása?
A Tesla a biztosítási díj számításához nem veszi figyelembe a vezető életkorát, nemét, sőt még a kártörténetét sem. Ehelyett az autó szenzorai, kamerái által folyamatosan gyűjtött adatokat elemzi és ebből számolja ki az adott havi biztosítási díjat.
A számításnál figyelembe veszi, hogy mennyit használják az autót, illetve a vezetést elemezve egy pontrendszert is alkalmaz (safety scoring). A pontozáskor figyelembe veszi, hogy hány erőteljes fékezés, vagy durva kanyarvétel történt, hányszor tartottak túl rövid követési távolságot, vagy jelzett be a frontális ütközés veszélyére figyelmeztető rendszer.
A gyártó azt várja, hogy a pontozása szerint biztonságosnak ítélt vezető, akár 30-60%-ot is megspórolhat a biztosításán a konkurencia díjaihoz képest.
Mi a helyzet a hazai piacon?
A magyar biztosítási piacon jelenleg még nem érhető el olyan biztosítás, ami a vezetési szokások értékelése alapján adna engedményt vagy pótdíjat az ügyfeleknek. Létezik viszont egy innovatív casco biztosítás, ahol a gépjármú használatával összefügg a díj. Aki kevesebbet autózik, lényegesen kevesebb casco díjat fizet. Ez a Cristo!
Kapcsolódó cikkek:
Címlapfotó: Tesla Newsroom, Press