5 éve megnyerte az első FinTechShow-t a Cristo. Honnan, hova és persze merre tovább?

írta | 2022. 04. 14. | Fintech startupok, FinTechShow díj, Insurtech, Magyar fintech startupok, Összes hír

FinTechShow-6.0-Kodban-a-jovonk

Majdnem napra pontosan 5 évvel ezelőtt, a zsúfolt Ankertben, az első Fintechshow-n léptünk ki a fényre az akkor még Kriph néven futó projektünkkel. Utolsó startupként prezentálva, csupa ismert, vagy a rendezvény szponzorának, az MKB Banknak a Fintechlabjába felvételt nyert projekt mellett eléggé kilógtunk a sorból az újragondolt casco biztosítási koncepciónkkal, és a hozzá kapcsolódó alkalmazással.

Hogy végül a nem szokványos felépítésű, sztorytellinggel felturbózott prezentációnknak, az ötletünkbe és koncepciónkba vetett hitnek és bizalomnak, vagy csak a zsűri fáradtságának köszönhettük a győzelmet, ma már nem számít.

Megnyertük az első Fintechshowt, így történetünk részévé vált a Fintechshow történelmének.

Mi pedig megtettük az első lépést egy hosszú, kihívásokkal teli ígéretes úton, hogy tovább álmodjuk, és valóra váltsuk korábbi elképzeléseinket. 

fintechshow okos casco cristo

Fotón balra Szota Szabolcs, a Cristo társalapítója, jobbra Hetényi Márk, az MKB Bank akkori lakossági és digitális vezérigazgató-helyettese

Nem volt egyszerű az utunk

Naivan azt gondoltuk, ezzel a győzelemmel kinyílt a világ előttünk, megnyílnak a kapuk a tárgyalásaink során, ám ez nem volt ennyire egyszerű. A győzelemmel járó pozitív érzésekkel együtt viszont ekkor került ránk az első felelősség is.

Felelősség a zsűrivel szemben, hogy jól döntöttek, és rászolgálunk a belénk vetett bizalomra; felelősség, mint nyertesre a többi versenyzővel szemben, hogy ha már megnyertük a díjat, akkor bizonyítsuk, hogy nem hiába győztük le őket, és felelősség persze magunkkal szemben, hogy ezt már nem hagyhatjuk abba.

Az utunk azonban nem volt könnyű, és bár visszatekintve végül sok sikert könyvelhettünk el, mégis hibát hibára halmozva tanultuk meg a saját bőrünkön, hogy hogyan kell együttműködni, hogyan kell növekedni, hogyan kell megtalálni az egyensúlyt a felhasználói- és befektetői elvárások, valamint a saját céljaink és elveink mentén, hogy aztán megérkezzünk oda, ahol most tartunk.

Nézzük hát meg elsőként, hogy milyen kihívásokkal kerültünk szembe, és milyen hibákat követtünk el.

#1 Elég egy jó termék, amiért mindenki odalesz. Legalábbis így gondoltuk.

2017-ben az általunk megálmodott, igazságos használat alapú casco, ahol mindenki annyi díjat fizet, amennyit használja az autóját, ráadásul teljesen digitalizált folyamatokkal, automatizáltan, telemetriai adatokra építve, egy alkalmazásban megoldva nagyon sci-fi hatású volt a hazai biztosítási piacon.

Ott, ahol abban az időben a bankkártyás recurring payment sem volt ismert, amivel terveink szerint már akkor a felhasználóink a díjukat fizették. A 2 évig nyúló tárgyalásaink végén pedig amikor végre elindult az immáron Cristo névre átkeresztelt alkalmazásunk, benne ezzel az általunk csodásnak gondolt termékkel, rá kellett jönnünk:

amiért mi rajongunk, azért nem rajong azonnal mindenki.

Szembesültünk vele, hogy a hagyományos termékektől és működéstől ennyire eltérő konstrukciót elsőre nehéz megértenie a piacnak. Amit pedig nehéz megérteni, azt kevesen választják.

Mind kommunikációban, mind folyamatokban sokat kellett fejlődnünk, hogy képesek legyünk átadni, kinek is éri meg minket választani, kik azok, akiknek a nálunk elérhető konstrukció lesz a legjobb választás.

Szerencsére akik viszont kipróbálták a Cristot, és megtapasztalták mennyire más egy olyan biztosítást választani, ami például díjával automatikusan alkalmazkodott a covid alatt leálló gépjármű használathoz, kitartottak és kitartanak mellettünk. Olykor már saját ismerősi és baráti körükben is szívesen állnak neki elmagyarázni, miért is vagyunk mi bár mások, mégis sokaknak jobbak, mint a hagyományos casco.

#2 Ha van egy jó alkalmazásod, azt majd használják is minden nap a felhasználók

Nagy hangsúlyt fektettünk az első pillanattól arra, hogy a felhasználói folyamatok a lehető leggördülékenyebbek legyenek a Cristoban. Arra is figyeltünk, hogy legyenek olyan plusz funkciók a casco mellett, mint például az utak visszanézhetősége, statisztikák megjelenítése, amiért többször veszik elő felhasználóink az alkalmazásunkat, mint akár bármelyik biztosítós appot.

A biztosítás azonban önmagában nem szexi. Mi, akik foglalkoztunk vele persze annak tartottuk, a kiegészítő funkciókkal meg pláne. Rá kellett azonban jönnünk, hogy ez nem elég. A cascoval nehéz felhasználókat szerezni, és nehéz őket aktivizálni, aktívan tartani.

Kellenek olyan szolgáltatások, amiket tényleg, akár minden nap használnak az autósok.

El kellett érjük, hogy kipróbálják az appot, hogy lássák mennyire szuper az, amit létrehoztunk, és használják aktívan a Cristot.

Az új szolgáltatások közül így esett a választásunk a közterületi parkolás díjfizetésére, illetve az autópálya matrica vásárlásra. Ezeknek a szolgáltatásoknak a kialakításánál törekedtünk rá, hogy az alkalmazást letöltők a hasonló alkalmazásokhoz képest még jobb folyamatokkal találkozzanak már akkor is, ha csak a telefon adataira épített szolgáltatási szinten használják a Cristot.

Az igazi megkülönböztető élményt viszont akkor tudjuk nyújtani, ha a felhasználók beruháznak egy Beatre, az autóhoz csatlakoztatható telemetriai eszközre. Ilyenkor ugyanis értesítést tudunk küldeni az autó tényleges helyzete alapján, ha fizetős zónában parkolt le valaki, vagy akár automatikusan le tudjuk állítani a parkolás díjfizetését, ha elindult. Az autópálya matrica kapcsán pedig szintén figyelmeztetni tudjuk a felhasználókat, ha olyan pályaszakaszt használtak, amire nem volt érvényes engedélyük.

Apropó Beat. Korábban csak a cascoval rendelkezőknek volt lehetőségük használni ezt a szuper kis eszközt, és a fenti kényelmi szolgáltatásokat, mint például az automatikus parkolás leállítás. Úgy gondoltuk, hogy ez majd húzhatja a casco értékesítést is, azonban rá kellett jönnünk, hogy ez a nehezebb út, és ezért nyitottuk ki a Beat önálló rendelhetőségét a cascótól függetlenül.

Ha valaki megtapasztalja milyen kényelmet nyújt, talán könnyebben számolja ki a Cristoban elérhető casco díját is, amit a tényleges autóhasználati adatai alapján konkrétabban meg tudunk mondani, mint korábban.

Az új szolgáltatások integrálásával már a casco nélkül is értéket tudtunk teremteni az autósoknak, így a Cristo elindult egy sokkal komplexebb, egy

az autózásra, mint élethelyzetre válaszokat nyújtó szuperappá válást jelentő úton.

cristo beat hasznalatalapu biztositas

Fotón: Beat, az autóhoz csatlakoztatható telemetriai eszköz

#3 Ne küldjünk értesítéseket, mert azok mindenkit zavarnak

Ahogy korábbiakban már volt róla szó, kulcsfontosságú, hogy egy alkalmazást használjanak a felhasználók. Őket viszont erre rá kell venni. Eleinte túl óvatosan nyúltunk ahhoz, hogy mennyi üzenetet küldjünk nekik. Féltünk, hogy zaklatásnak veszik, és elfordulnak tőlünk. Menet közben azonban rá kellett jönnünk, hogy elkerülhetetlen a folyamatos kommunikáció, és a fő üzenetek tolmácsolása feléjük. Viszont nem mindegy, hogy ezt milyen eszközökkel tesszük, mivel továbbra sem szeretnénk, hogy bárki zaklatásként élje meg azt, amit küldünk.

Ennek megfelelően egy összetett kommunikációs rendszert fejlesztettünk, illetve integráltunk, amivel személyre szóló, esemény vezérelt, releváns információkat tudunk küldeni felhasználóinknak. Ilyen a például már említett parkolásra vagy autópálya matrica vásárlásra figyelmeztető üzenet, vagy akár chat üzenet, ha valaki érdeklődést mutatott egy szolgáltatásunk iránt, és talán plusz információra van szüksége.

Az eszköztár széles, az e-mailtől, a push üzeneten át, az egész oldalas tájékoztató képernyőkig, vagy automatizált chat üzenetekig. Igyekszünk növelni az aktivitást, és segíteni felhasználóinkat az alkalmazáson belüli eligazodásban, azonban olyan információk átadásával, amit nem élnek meg zaklatásként.

A hibákon túl természetesen rengeteg tapasztalatot is szereztünk arról, hogy mi segíti a növekedésünket. Erről is érdemes néhány szót ejteni.

#4 Hallgass a felhasználói visszajelzésekre, és mindig tartsd nyitva a füled

A saját ötleteink és gondolataink persze mindig elláttak munícióval a fejlesztési irányokról. Azonban rá kellett jönnünk, hogy az a leginkább megkülönböztető erőnk, hogy mi még nem csak szervezői, hanem része is tudunk lenni a Cristo közösségének, akiktől sokszor kérünk visszajelzést, illetve észrevételt, fejlesztési javaslatot, hogy jobbá váljunk.

Az ügyfélszolgálati chat csatornánkat pedig aktívan követi a csapat minden tagja, hogy tanuljunk az ott érkező kérdésekből, kérésekből. Ezek alapján ismertünk fel több hibát a folyamatainkban, együttműködéseinkben, amikre igyekeztünk mielőbb válaszokat nyújtani.

Apróbb dolgokon túl így vágtunk bele nagyobbakba is, és ezért jöttünk ki például új szolgáltatásként az assistance biztosítással, amit többen kértek; cseréltünk fizetési szolgáltatót mert sok probléma volt az előzővel, illetve ezért töröltük el a bankkártyás előfoglalást a parkolás kezdetén. Hamarosan pedig érkezik a több autó kezelés is a Cristoba, mert ez az, amit most egyre többen kértek.

#5 Légy bevállalós és őszinte

Amikor bejött az appba a parkolási díjfizetés rendre negatív kommenteket kaptunk a kényelmi díjra. Rá kellett viszont jönnünk, hogy nem a mértékével van a baj (ami a piaci átlag alatt volt nálunk), hanem önmagában ezzel a költségelemmel, ami sokakat – köztük minket is – bosszant.

Furcsa üzenet ugyanis, hogy az online folyamatokért, amik jellemzően alacsonyabb költségen üzemeltethetők, a felhasználóval van megfizettetve ennek díja. Mivel az új törvény, ami megszünteti ezt az idejét múlt költségelemet már elfogadásra került 2020. végén, úgy döntöttünk, hogy 0 Ft-ra csökkentjük a kényelmi díjat a Cristoban, és kivárjuk a törvény életbelépését. Nem titok, bízunk benne, hogy ezzel a döntésünkkel sokan szimpatizálnak, és kipróbálják a Cristot, akik ha megismerik az alkalmazást kitartanak mellettünk később is.

Cristo: szuperapp az autósok számára

Két évvel az indulásunk, és 5 évvel a Fintechshow díja után eljutottunk oda, hogy az egykori cascós app immáron sokkal több annál. A megváltozó autóhasználati szokások még intenzívebbé váltak, és az autópiaci változások – az átalakuló értékesítés, a digitalizáció hatásai – egyre nagyobb teret adnak arra, hogy a Cristo több legyen annál, mint aminek indult.

Egy szuperapp az autósok számára, innovatív és kényelmes szolgáltatásokkal, amik segítik a mindennapi mobilitást.

A legjobb érzést pedig az adja mostanában, hogy immáron számunkra „idegen” felhasználóink – akik bár a Cristo közösség tagjai, a nevük nem cseng ismerősen már mint az első néhány száz felhasználónknál -, pozitív véleményüknek hangot adva ajánlják, vagy állnak ki a Cristo mellett a social media felületeken, vagy akár egy sör mellett a barátaik körében.

Címlapfotó forrása: Cristo

blank
FinTechShow-6.0-Kodban-a-jovonk

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

SZOTA SZABOLCS

Anno nem volt felvétel a mekiben, így Szabolcs a biztosítási szektorban kötött ki. Kijárta a ranglétrát, és manapság mindent megtesz azért, hogy felrázza az alvó biztosítási szektort. Figyelemmel kíséri a nemzetközi #insurtech trendeket, a bíztató kezdeményezéseket, valamint ő maga is aktív innovátor. #insurtech

FINTECHSHOW 6.0

fintech fintechshow
Bankokból tech cégek? Kódban a jövőnk? A pénzügyi szektor aktuális digitális kérdései és a legújabb hazai fintech megoldások a hatodik FinTechShow-n.

SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS

METU, MNB, compliance, továbbképzés
Pénzügyi digitalizációs és compliance tanácsadó szakirányú továbbképzés a Budapesti Metropolitan Egyetemen.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!