PayTechShow 4.0

MNB: “A hagyományos banki üzleti modellek ideje lejárt”

írta | 2021. 10. 21. | Digitális pénzügyek, FinTechShow, Hazai digitális bankolás, MNB, Összes hír

PayTechShow 4.0

Jó irányba haladunk és megfelelő sebességgel? Melyek a digitális banki transzformáció súlypontjai az MNB szemszögéből? Mennyire érettek a fogyasztók, a vállalkozások a digitális banki szolgáltatások befogadására? Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank digitalizációért és a FinTech szektor fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatója értékelte a szektor és a piac fejlettségét a FinTechShow-n.

“A hagyományos banki üzleti modellek ideje lejárt”

A pénzügyi szektor digitális átalakulását gyorsítja a látványos társadalmi átalakulás, a digitális társadalom kialakulása. Ennek eredményeként a hagyományos pénzügyi termékek iránti igény csökkenését, a digitálisan elérhető pénzügyi szolgáltatások iránti igény növekedését tapasztalhatjuk.

A bigtech és fintech cégek a technológiai fejlődéshez való gyors adaptáció miatt a technológia által vezérelt új üzleti modelleket gyorsabban tudják alkalmazni, a termékeket gyorsabban tudják piacra vinni, így működésük hatékonyabb, eredményesebb lehet.

Ma már nem kérdés, hogy az ökoszisztémák, platform és piactér jellegű együttműködéseké a jövő. Az ökoszisztémák – a bank piaci helyzetétől és stratégiájától, valamint digitális érettségétől függően – épülhetnek a bank köré, vagy a bank csatlakozhat más szolgáltató által létrehozott ökoszisztémához is. Hogy egy bank hogyan lehet ökoszisztéma gazda, mi az út és hogy mennyire felkészült a feladatra? A banki felsővezetők számára ez napjaink egyik leggyakrabban tárgyalt stratégiai kérdése.

“A bankok felismerték, hogy a digitális szolgáltatásnyújtás nem prémiumszolgáltatás, a mindennapokhoz hozzátartozik. Hosszabb távon a túlélés záloga.”

blank

Fotón: Szombati Anikó, az MNB digitalizációért és a FinTech szektor fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatója. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Az MNB 2020. évi felmérése alapján már 80% körül van a digitális bankolás iránt nyitott lakossági felhasználók aránya és jelentősen növekedett az elmúlt 1 évben a bankok által bevezetett digitális megoldások portfóliója is.

“Fontos a digitalizációt támogató vállalati kultúra, de még nem teljesen vagyunk készek rá”.

Bár jelentősen nőtt a banki környezetben a szervezet, a munkaerő digitális felkészültsége, a transzformáció kihívásainak kezelésére a bankok mindössze egynegyede gondolja, hogy készen áll.

Három éves digitális transzformációs útmutató a bankszektornak

Az elemzésekre és a piaci szereplőkkel készült interjúk eredményére alapozva készült el az MNB digitális transzformációs ajánlása, mely a következő 3 évre alapvetően meghatározza a bankok digitális fejlődésének irányait. Az ajánlásban 10 területen fogalmazta meg a szabályozó elvárásait, melyeket 3 fő prioritásban kezel: 1. termék és szolgáltatás digitalizáció, 2. digitalizációt támogató szervezet, 3. digitalizáció-vezérelt belső hatékonyságnövelés.

“Digitálisan elérhető termékek és szolgáltatások”

A jegybank preferálja minden olyan funkció, alkalmazás bevezetését, mely segíti a meglévő ügyfelek digitális csatornák felé terelését, a digitális ügyfélkör azonosítását.

Elvárás, hogy legyen teljesen digitális számlacsomag az alapszolgáltatásokra minden banknál és ezen csomag vonatkozásában minimálisan, de akár komplexebb termékek esetén is a teljes termékút online legyen.

Elvárt, hogy a szolgáltatási folyamatok úgy kerüljenek kialakításra, hogy a fogyasztó minden lépésről elektronikusan értesítést kapjon, és a panaszok kezelése is online megtörténhessen.

blank

Fotón: Szombati Anikó, az MNB digitalizációért és a FinTech szektor fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatója. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

“Digitalizáció beépülése a banki DNS-be: a vállalati kultúra transzformációja”

Egy működő szervezet, a már régen megszokott munkafolyamatok, elemzési, döntési mechanizmusok megváltoztatása nehezebb, mint az informatikai rendszerek cseréje, az új releasek kibocsátása.

Jellemző a hazai bankok nyitottsága a vállalati kultúra átalakítására, ugyanakkor a folyamat idő-, és erőforrás igényes, ráadásul olyan komplex kérdéseket is kezelni kell, mint a munkaerő utánpótlás, a meglévő munkaerő digitális felkészültségének javítása.

Az MNB határozottan megfogalmazza, a nyitottság nem elég, elkötelezettségre és tervekre van szükség.

Az elkötelezettség részeként például szükség van digitális transzformációért felelős dedikált vezetőre minden bank igazgatóságában, a belső teljesítményértékelés és képzési rendszerek átsúlyozására a digitalizációs fejlesztések, a digitális készségek javára.

“Adatvagyon-kezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése”

A bigtech és a fintech cégek az adatvezérelt szolgáltatások, az adatvagyon hasznosítás mesterei; a legújabb adatelemzési technológiákat natív módon használják. Ahhoz, hogy a bankok ügyfeleik számára korszerű szolgáltatást tudjanak nyújtani és felvehessék a versenyt a bigtech és a fintech cégekkel, az adathasznosítási képességüket fejleszteni szükséges.

A tiszta, struktúrált adatbázisokra épülő, folyamatosan és automatizáltan frissülő adattárház nélkülözhetetlen a fogyasztók mai igényeknek megfelelő kiszolgálásához. Az MNB ezért szükségesnek tartja, hogy a bankok az ügyfelekről, az ügyfelek fizetési, pénzügyi magatartásáról a rendelkezésre álló adatokat megfelelő minőségű, korszerű adattárházakba rendezze.

Ehhez egyrészt tisztítsák, rendszerezzék adataikat, alakítsák ki azokat a folyamatokat, amelyek biztosítják az adatbázisok automatizált frissítését. A szolgáltatási-, üzleti- és döntéshozatali folyamatokba építsék be az adatok feldolgozását segítő korszerű, fejlett adatelemzési technológiákat.

Elvárás, hogy a bankok dolgozzák ki a tudatos adathasznosítás belső feltételeit, alakítsák ki adatvagyon stratégiájukat.

“Az MNB célja összességében valódi, átfogó, hatásos digitális transzformáció elősegítése.”

Címlapfotón: Szombati Anikó, az MNB digitalizációért és a FinTech szektor fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatója. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
PayTechShow 4.0

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

PAYTECHSHOW 2023

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
2023-ban is jön a PayTechShow, ahol bemutatjuk az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!