2024.10.14.

Kiemelt szerepe lesz a KKV-k digitalizálásában a kormányzati intézkedéseknek – interjú a CIB Bank képviselőjével

Szerző:

Kategóriák:

Az idén nyolcadik alkalommal megrendezésre kerülő FinTechShow-n hazai és nemzetközi szakértők osztják meg tudásukat a digitális pénzügyi megoldásokról, miközben a KKV-k pénzügyi digitalizációja kerül a középpontba.

Az eseményre készülve Gál Gasztont, a CIB Bank vállalati termékekért felelős vezetőjét kérdeztük a KKV-k fejlődési lehetőségeiről és arról, hogy ebben a folyamatban milyen szerepet játszhat a vállalatok pénzügyi digitalizációja.

Régóta téma – nemzetközi porondon is – a KKV szektor kulcsfontosságú szerepe a gazdaság hosszútávú, fenntartható növekedésében. A szegmens komoly potenciállal bír, ugyanakkor annak kihasználása ma még elmarad a kívánt szinttől. A hazai kis- és középvállalkozások termelékenységi szintje, gazdasági növekedéshez való hozzájárulása régiós összehasonlításban meglehetősen alacsonynak mondható.

Aktuális fintech trendek, a kis- és középvállalkozások (KKV) pénzügyeit támogató digitális pénzügyi és SME Banking megoldások, valamint Magyarország legígéretesebb fintech megoldásai kerülnek górcső alá 2024. október 15-én a FinTechShow-n. További részletek: FinTechShow 8.0

Milyen tényezők állnak elsődlegesen ennek hátterében? Milyen kihívásokkal kell leginkább megküzdeniük ma a KKV-knak?

Gál Gaszton: Véleményem szerint hazánk KKV szektorának növekedési potenciálja valóban magas. A régiós összehasonlításban tapasztalható relatív elmaradás oka – tapasztalatom szerint – leginkább a gazdaságunk nyitottságában és a beföldi piac méretében keresendő.

A gyakorlatban egy hazai KKV-nak a fejlődési pályáján már sokkal hamarabb meg kell tudnia ugrania a nemzetköziesedési szinteket, mint némely más régiós gazdaságban, vagy azért, mert nemzetközi beszállítói láncokban kell dolgoznia, vagy akár azért, mert a piacai külföldön találhatóak.

Éppen ezért a KKV-k exportképességét, illetve nemzetközi értékláncokba történő beszállását támogató programok és kezdeményezések szolgálják leginkább a szektor fejlődését.

Bankunk is több ilyen megoldással áll rendelkezésre, többek között: beszállítóilánc-finanszírozási programokkal, illetve egyedi deviza- és árupiacikockázat-kezelési megoldásokat ajánlunk akár már KKV ügyfelek számára is.

Véleménye szerint milyen szerepet játszhat a pénzügyek digitalizációja a vállalkozások növekedésében?

Gál Gaszton: A pénzügyi megoldások digitalizációja a CIB számára több, mint egyszerű ügyféloldali hatékonysági vagy kényelmi előnyök elérése.

Fejlesztéseink jelentős része olyan megoldásokat céloz, melyek az olyan – amúgy jelentős manualitással működtethető – bank-ügyfél kapcsolatokat teszik teljesen automatizálttá, melyek a nemzetközi piaci viszonyok között is hosszútávú helytállásra és növekedésre adnak lehetőséget.

Ilyen piaci megoldásaink például a követelésfinanszírozás, nemzetközi okmányos műveletek vagy a teljesen automatizált likviditáskezelési megoldásaink akár több devizában.

Tapasztalatom szerint – különösen a KKV ügyfélkör esetében – kizárólag a hagyományos közép- és hosszú lejáratú hitelek nem alkalmasak egy gyorsan növekvő KKV ügyfél pénzügyi igényeinek kielégítésére.

Ezen ügyfélkör számára a növekedésük során kritikus rugalmasságot és gyors döntéseket sokkal inkább a fejlettebb és testreszabottabb, illetve működésében automatizált rövid lejáratú finanszírozási megoldások tudják biztosítani.

A kormányzati megoldások – a támogatási lebonyolítás egyszerűsítése okán – eddig inkább a hagyományos közép- és hosszútávú hitelezést preferálták, ám az elmúlt évek tapasztalati alapján egyértelműen szükséges lenne az említett rövid lejáratú hitelezés – akár a többihez képest is – kiemelt támogatása.

Milyen digitális pénzügyi szolgáltatásokra van, illetve lesz rövid és középtávon belül igénye a vállalkozásoknak?

Gál Gaszton: Mindenképpen olyan megoldásokra van igénye a vállalkozásoknak, melyek egy-egy meglévő manuális folyamatukat teszik azonnal teljesen digitálissá, ráadásul lehetőleg szolgáltatófüggetlen módon.

Emiatt kiemelt szerepe van a KKV ügyfélkör számára azon kormányzati intézkedéseknek, melyek a szolgáltatók számára írnak elő kötelező digitális képességeket, például a Digitális Állampolgárság kezdeményezésben megfogalmazott elvárásokat.

Ezen kezdeményezések nagy előnye, hogy valamennyi ügyfél valamennyi szolgáltatónál azonos digitális folyamatokkal fog találkozni, ezzel is biztosítva a hatékonyságot.

A pénzügyi szolgáltatók versenyében pedig kiemelt szerepe lesz a nyitott bankolásnak, mely hosszú távon egyszerre lehet versenyélénkítő és hatékonyságnövelő a piaci szereplők számára.

Nem gondolom, hogy a KKV ügyfélkört kiszolgáló pénzügyi szektor a bigtech jellegű kiszolgálási modell irányába kellene, hogy mozduljon, helyette az ügyfelek várhatóan több szolgáltatóval lesznek kapcsolatban, de ezek szolgáltatásai könnyen összekapcsolhatóvá válnak majd.

Ha pedig platformokban gondolkodunk, akkor a KKV ügyfélkör kiszolgálási modelljében a számlázó, könyvviteli és vállalatirányítási rendszerek további térnyerése tűnik ésszerű fejlődési iránynak, különösen annak fényében, hogy az összekapcsolódási megoldások egyre jobban elérhetővé válnak.

Címlapfotón: Gál Gaszton, a CIB Bank vállalati termékekért felelős vezetője | Címlapfotó forrása: CIB Bank

Címkék: