2024-ben számos kihívással szembesülnek a banki CTO-k és CIO-k. Melyek azok a területek, amelyekre különösen érdemes figyelniük, hogy lépést tartsanak a jövő trendjeivel? A FinTechZone novemberi BankTechShow rendezvénye idén másodszor kínál lehetőséget a banki és IT szektor szakembereinek találkozására és eszmecserére.
Az eseményre készülve Magyarország vezető IT szakembereit kérdezzük. Ezúttal Sziráki László, a CIB Bank ügyvezető igazgatója, az informatikai divízió vezetője osztotta meg velünk gondolatait.
Melyek a legsúlyosabb kihívások 2024-ben a banki CTO-k / CIO-k számára?
Sziráki László: Első sorban a szabályozói megfelelést említeném, azt is több szempontból:
- A nem támogatott és/vagy elavult infrastruktúra és applikáció elemek folyamatos naprakészen tartása, sérülékenységének csökkentése komoly emberi és anyagi erőforrásokat követel,
- A jogszabályi kötelezettségekből fakadó projektek megvalósításának magasabb prioritása a tisztán üzleti hasznot hozó iniciatívákkal szemben,
- Jogszabályi megfelelések biztosítása, például a DORA Rendeletben és a NIS2 irányelvben foglaltaknak való megfelelés, melyek a digitális biztonság, az informatikai rendszerek védelme és a kritikus infrastruktúrák biztonságának fokozása érdekében határoznak meg követendő rendelkezéseket.
Mindezek mellett a régi rendszerek, az úgynevezett legacy architektúrák modernizálása kifejezetten lassú és költséges folyamat, valamint sokszor ütközik az üzleti projektekkel, ami az innováció gátját is képezheti.
Emellett leszállítási- és költséghatékonyság miatt fontos foglalkozni a technológiai innovációk bevezetésével, ideértve a felhőalapú infrastruktúrák használatát, illetve a mesterséges intelligencia (AI) megoldások eseti/állandó bevezetését.
Várhatóan milyen főbb feladatok várnak majd a banki CTO-kra/CIO-kra 2025-ben?
Sziráki László: A pénzügyi szektor továbbra is a kiberbűnözők egyik elsődleges célpontja, így a kibertámadások elleni védekezés és az ügyféladatok védelme kritikus fontosságú, ezek megfékezéséhez is számos szabályozói előírás kapcsolódik, amelyek bevezetése komoly feladat lesz a következő években.
Az előbb említett szabályozói megfelelés folyamatos biztosítása mellett a belső hatékonyság további növelése egy komoly kihívás, ideértve
- a folyamatos automatizációra való törekvést, devOps kultúra megvalósítását,
- az üzleti prioritások gyorsabb szállítása érdekében az agilis módszertanok használatát,
- mesterséges intelligencia mélyebb ismeretét és eseti/állandó alkalmazását.
Nemzetközi anyavállalattal rendelkező szereplők esetében, mint amilyen a CIB Bank is (az Intesa Sanpaolo Csoport leányvállalata), számolni kell a csoportszintű technológiai megoldások, platformok bevezetésével, amelyek kihívást jelenthetnek a lokális (törvényi és/vagy üzleti) igények teljeskörű kielégítése szempontjából.
Melyek azok a feltörekvő technológiák és/vagy IT módszertanok, amelyek paradigmaváltást hozhatnak a bankok jelenlegi IT működtetési gyakorlatához képest?
Sziráki László: Három fő irányt emelnék ki:
- Mesterséges Intelligencie (AI): számos felhasználói igényt elégíthetnek ki a közeljövőben a mesterséges intelligencia alapú megoldások, ha az IT szervezet működésére koncentrálok, akkor komoly hatékonyságjavulás származhat abból, ha a jelenlegi manuális folyamatainkat az AI segítségével automatizáljuk, például funkcionális/rendszerspecifikáció írása-, tesztesetek készítése-, kódok írása/ellenőrzése területén és így tovább,
- A felhőalapú infrastruktúra alkalmazása egy új dimenziót nyithat az infrastruktúra gyors skálázására, illetve a költséggazdálkodás hatékonyságának növelésére, de természetesen ez teljesen új működési modellt is megkövetel,
- Az adat-vezérelt működés fejlesztése egy transzparensebb hétköznapi operációt és könnyebb priorizálást tehet majd lehetővé, valamint a szolgáltatásorientált szervezet kialakításának egyik alapköve.
A körinterjú keretében megjelent cikkek:
- Shiwaforce: ,,A felelősségteljes CTO nem azonnal ül fel a trendekre, de nem is marad le róluk” – interjú a Shiwaforce szakértőivel, 2024.09.05.
- K&H Bank: Milyen feladatok várnak a banki IT vezetőkre? – interjú a K&H IT vezetőjével, 2024.09.16.
- ÁBRIS: AI, felhő és a humán faktor: A bankok sikerének három pillére 2025-ben – ÁBRIS interjú, 2024.09.18.
- Finshape: A bankok egyre gyorsabb eredményeket várnak a befektetéseiktől – interjú a Finshape Hungary szakértőjével, 2024.09.23.
- MBH Bank: Lassú backendek, gyors frontendek: mi az új banki paradigma? – interjú az MBH Bank digitalizációs technológiai ügyvezető igazgatójával, 2024.09.26.
- SAP Hungary: ,,Nem szigetszerű, hanem átfogó modernizációra van szükség” – interjú Pintér Szabolccsal, az SAP Hungary ügyvezető igazgatójával, 2024.09.30.
- CIB Bank: ,,A szabályozói megfelelés folyamatos biztosítása mellett a belső hatékonyság további növelése is komoly kihívás” – interjú a CIB Bank ügyvezető igazgatójával, 2024.10.02.