Újabb lendületet kapott a „szelfi-bankszámlanyitás”, azaz a nem valós idejű ügyfél-azonosítás Magyarországon a Magyar Nemzeti Bank és a Belügyminisztérium elmúlt napokban tett lépéseinek köszönhetően. A korábbi korlátozások feloldásra kerültek, a távolról történő bankszámlanyitás ügyfélélménye pedig ugrásszerűen nőhet a napokban hatályba lépett MNB rendeletmódosításnak, valamint az eSzemélyi új fejlesztésének köszönhetően.
Az MNB a napokban módosította az idén év elején hatályba lépett 45/2018-as rendeletet, ami megteremtette a szelfi fotóval, vagy szelfi videóval történő bankszámlanyitás lehetőségét (is). A rendeletmódosítás eredményeként most már „korlátozásmentes” bankszámlák is nyithatók szelfin keresztül az új kiegészítéseknek köszönhetően.
Ezzel párhuzamosan az MNB FinTech Stratégiában kiemelt szerepet kapott a digitális azonosítás, a Belügyminisztérium pedig bejelentette, mostantól a lakcím és a személy azonosító is rákerül az eSzemélyire.
A bejelentések jelentőségéről és a pénzügyi szolgáltatók számára megnyíló új lehetőségekről a nem valós idejű ügyfél-azonosítás hazai specialistáját, Szabó Tamást kérdeztük a GoodID megoldást és az eSzemélyi elektronikus funkcióit fejlesztő ID&Trust Kft.-től.
Origo.hu: Egy e-személyivel (mintadarab igazolvány) rendelkező küldeményátvevő azonosítása a Magyar Posta Hivatalos küldeménykövető projektjét bemutató sajtótájékoztatón a Posta Országos Logisztikai Központjában 2019. szeptember 27-én. (MTI/SOÓS LAJOS)
Versenyképes lett a szelfi
2017 nyara óta van lehetőség Magyarországon arra, hogy bankfiók látogatása nélkül is nyissunk bankszámlát és kössünk bankszámlaszerződést teljesen elektronikusan. Igaz, a lehetőséget megteremtő MNB rendelet új dimenziót nyitott a bankok számára digitális termékek értékesítésében, ám a technológia lehetőségeinek szabályozási korlátozásai behatárolták az ügyfélélményt.
Részben ennek is köszönhető, hogy azoknál a bankoknál, ahol megteremtették a valós idejű ügyfél-azonosítás lehetőségét, nem sikerült számottevő eredményeket elérniük – derült ki a banki háttérbeszélgetésekből.
Igaz, az év elején hatályba lépett új MNB rendelet megteremtette a szelfin keresztül történő távoli számlanyitás és szerződéskötés lehetőségét, amivel jobb ügyfélélmény biztosítható az ügyfelek számára, ám a kockázatarányosság elve miatt csak „korlátozott felhasználású” bankszámlát, pénzügyi szolgáltatásokat lehetett távolról nyitni, igénybe venni.
Ilyen korlátozás volt például, hogy havonta 300 ezer forintnál több készpénzt nem lehetett felvenni a bankszámláról, vagy 10 millió forintnál nagyobb értékű ügyletet nem lehetett egészen végrehajtani addig, amíg nem jelenünk meg ügyfél-azonosítás céljából személyesen a bankfiókban, vagy nem történik meg a valós idejű (pl. videochat-es) ügyfél-átvilágítás.
„A napokban módosított 45/2018-as rendelet most már minden üzleti és ügyfélélményt korlátozó akadályt elhárított a szelfis bankszámlanyitás és online szerződéskötés elől, ami által felértékelődött a nem valós idejű ügyfél-azonosítás alkalmazása a pénzügyi termékek digitális értékesítésében”
– mondta el Szabó Tamás.
Kapcsolódó cikk:
Lépett a Belügyminisztérium is
Az online bankszámlanyitás és a távoli ügyfél-azonosítás egyik meghatározó része a személyazonosító dokumentum és a lakcímkártya lefotózása és azok gépi úton történő felismerése. Az utóbbi dokumentum hibamentes optikai olvasására a jelenlegi technológiák nem biztosítanak lehetőséget, ezért minden esetben szükség van az emberi ellenőrzésre is – emelte ki Szabó Tamás.
Ezen segít most a Belügyminisztérium új fejlesztése, amelynek köszönhetően a 2019. október 28-tól igényelt állandó személyazonosító igazolványok eSzemélyi tároló eleméből immár egyérintéssel az összes lakcímadat kiolvasható hibamentesen. „A korábban igényelt okmányokra a lakcímadat az állampolgár kérelmére utólag is felírható” – tette hozzá a Belügyminisztérium az MTI-hez eljuttatott tájékoztatójában.
Az új fejlesztésnek köszönhetően a bankszámlanyitás teljes folyamata automatizálható és a bankszámla akár banki ügyintéző beavatkozása nélkül is megnyitható távolról, egyetlen érintéssel, az eSzemélyi és az erre alkalmas mobiltelefon és alkalmazás segítségével.
„A nem valós idejű ügyfél-azonosítás keretében történő egyérintéses és korlátozásmentes bankszámlanyitás terjedését az Apple 2019. szeptemberi frissítése is segíti majd, amelynek eredményeként immár az iPhone készülékkel – és erre alkalmas applikációval – is olvasni lehet a hazai új típusú személyazonosító igazolványokat”
– egészítette ki Szabó.
Kapcsolódó cikkek:
A digitális azonosítás széleskörű terjedését segítené az MNB
„A pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférést egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti a digitális azonosítási követelmények feltételrendszerének rendszeres értékelése és szükség esetén azok módosítása” – áll a minap publikált 24 pontos MNB FinTech Stratégiában, amit a gyakorlat is igazolni látszik, hiszen már a harmadik rendeletmódosítást hajtotta végre a témában az MNB a piaci és ügyféligényekre reagálva.
Az MNB szerint a digitális azonosítási folyamatok magánszemélyek és KKV-k számára is egységes kereteinek kialakítása is hozzájárulhat a szolgáltatókkal való kapcsolatfelvétel egyszerűsödéséhez és az innovatív pénzügyi megoldások széleskörű elterjedéséhez – olvasható a stratégiában.
Kapcsolódó cikk:
- Kijött az MNB fintech stratégiája is, 2019.10.28.
További részletek a nem valós idejű ügyfél-azonosításban rejlő lehetőségekről a „Harc az ügyfelekért a digitális térben. A nem valós idejű ügyfél-azonosítás szerepe a digitális értékesítésben” c. GoodID White Paper-ben olvashatók.
Az ID&Trust Kft.-ről
A GoodID szolgáltatás mögött az ID&Trust Kft. áll, az elektronikus azonosítás és aláírás nemzetközi specialistája. Az ID&Trust 2002-es megalakulása óta olyan úttörő nemzetközi kormányszintű projekteken dolgozik, mint az ICAO PKD-t használó elektronikus japán útlevelek fejlesztése, a több mint 20 millió példányban kiadott román egészségügyi kártya, vagy az eIDAS-nak megfelelő új típusú magyar elektronikus személyi igazolványok alapját képező multifunkciós kártyamegoldás.
Az ID&Trust Kft. 2015 óta fejleszti a GoodID-t és célja, hogy mindenki számára elérhetővé váljon a gyors, egyszerű és biztonságos ügyfél-azonosítás az internet világában, és ezáltal a felhasználók saját maguk gyakorolhassák a személyes adataik feletti kontrollt.