„A hazai bankoknál egy lakossági személyi kölcsön felvétele esetén átlagosan néhány napot, egy jelzáloghitelnél pedig akár több, mint egy hónapot kell várnunk, illetve hitelügyintézéssel töltenünk. Ez utóbbi hitelek esetében további problémát okoz a magas átlagos ügyintézési költség” – olvasható az MNB oldalán közzétett publikációban. Kigyűjtöttük azt a 7 digitalizációs javaslatot, amelyekkel a hitelezési folyamat felgyorsítható lehet a szerzők szerint.

Áttekintés

  1. A banki hitelfelvétel gyorsabbá, kényelmesebbé és olcsóbbá tételéhez a folyamat digitalizációja lehet a megoldás.

  2. A bankoknak szükséges átalakítani folyamataikat annak érdekében, hogy egyszerűbbé tegyék a hitelhez jutást.

  3. Ugyanakkor nemcsak a bankok háza táján, hanem a hitelfelvételt támogató, központi infrastruktúrák digitális megoldásai tekintetében is fontos lenne a fejlesztés.

Mennyit kell várnunk a hitelünkre?

A hazai bankrendszer mind költségek, mind pedig időigény terén lemaradást mutat a világ, vagy Európa fejlett technológiákat alkalmazó szereplőihez képest.

Fontos hangsúlyozni, hogy a hitel fogyasztói megítélése nem csak a ténylegesen megfizetett kamatoktól és egyéb költségektől, hanem a hitelhez jutás gyorsaságától és egyszerűségétől is nagymértékben függ.

Nálunk egy lakáshitel felvételének körülbelül felét tehetik ki:

  • a bankon belüli folyamatok,
  • a hitelkérelem vizsgálata és elbírálása, valamint
  • a kölcsön folyósítása,

másik felét pedig az olyan adminisztratív lépések, mint

  • a jövedelemigazolás beszerzése,
  • az ingatlanfedezet értékbecslése, valamint
  • a kölcsönszerződés közjegyzői hitelesítése.

Egy lakáscélú jelzáloghitel felvételének folyamata és átlagos időigénye Magyarországon

Szerzők megjegyzése: “Sötétkék szövegdobozban jelöltük azokat a részfolyamatokat, amelyek gyorsítására vonatkozó javaslat szerepel az MNB Versenyképességi programjában.
Forrás: Banki terméktájékoztatók és piaci információk alapján.” 

A minősített lakáshitelek esetében a hitelkérelem elbírálásáról a bankoknak az értékbecslés rendelkezésre állásától számított 15 munkanapon belül kell dönteniük, illetve, amennyiben a bírálat pozitív, és megköttetik a szerződés, 2 munkanapon belül folyósítaniuk kell a kölcsönt.

A jellemzően kisebb összegű, fedezetlen személyi hitelek esetén, habár a folyamat jelentősen rövidebb, még így is átlagosan néhány napba telhet a kölcsön folyósítása új ügyfelek számára, bár itt tapasztalható az utóbbi időben előrelépés.

FINTECHSHOW 20/20

A MÁSIK JÖVŐ

A “Másik Jövő“, ahol a negyedik ipari forradalom, a gépi tanulás, Sophia és a startupok átvették az irányítást a pénzügyeink felett. Milyen lenne az a világ?

Jövő szcenáriók és párhuzamos világok találkozása a negyedik fintech seregszemlén. Jön a FinTechShow 4.0!

7 digitalizációs javaslat, amelyek gyorsabbá tehetik a hitelfelvételt

  1. A bankon belüli folyamatok, elsősorban a hitelbírálat vagy ennek egyes részfolyamatainak gyorsítása, automatizációja mellett a hitelfelvétel időigénye számos más ponton történő fejlesztéssel is csökkenthető.
  2. Az olyan központi, vagy csak részben banki infrastruktúrák és folyamatok, mint a jövedelem– és a földhivatali nyilvántartás, a fizetési rendszer, illetve a közjegyzői hitelesítés digitális fejlesztése érdemben tudná támogatni a hitelfelvétel egyszerűsítésén keresztül az egész bankrendszer versenyképességét.
  3. Az MNB Versenyképességi programjában szereplő javaslatnak megfelelően a hitelfelvevők jövedelemük igazolására 2020 februárjától igénybe vehetik a NAV és a BISZ közös elektronikus keresetkimutatási szolgáltatását. Ennek használatával akár percek alatt, digitális csatornán – az Ügyfélkapun keresztül – eljuttathatják a szükséges jövedelmi adataikat az általuk megjelölt hitelintézeteknek, ezzel kiváltva a papír alapú munkáltatói jövedelmigazolást és jelentős időt takarítva meg.
  4. Emellett, a folyósításhoz szükséges idő csökkentése tekintetében érdemi előrelépés, hogy 2020 márciusától lakossági és vállalati ügyfelek számára is elérhetővé válik az azonnali fizetési rendszer, melynek segítségével az év minden napján, 24 órában, legfeljebb 5 másodperc alatt lehet majd átutalásokat teljesíteni.
  5. Egy központi értékbecslő adatbázis létrehozásával részben kiváltható lenne a fizikai jelenlétet igénylő, időigényes értékbecslés.
  6. A földhivatali adatok jelenlegi, csak munkaidőben biztosított elérhetőségével szemben a standardizált formátumban történő, folyamatos lekérdezhetőség biztosítása javíthatja a rendszer hatékonyságát, a bankok oldalán jelentős manuális munkavégzést takaríthat meg és teret nyithat az automatizációnak.
  7. A hitelszerződések közjegyző általi hitelesítésének online elérhető, digitális platformra való terelése pedig a jelenlegi 1-2 munkanapos időigényt csökkentheti számottevően (sőt, akár a költségeket is).

Középtávú fejlesztési irányként pedig a

földhivatali bejegyzések teljesen digitális megvalósítása, akár a blockchain technológia és okosszerződések alkalmazásával tovább gyorsíthatja és olcsóbbá is teheti az ügyintézés folyamatát, növelve a fogyasztói élményt.

A cikk szerzői Nagy Benjámin és Zágonyi Ádám, az MNB munkatársai. Az eredeti cikk „Hitel gyorsan, kényelmesen? Digitálisan” az MNB oldaláról tölthető le itt.