2017.07.12.

Ők digitalizálják a magyar fiatalok zsebpénzét. Mutatjuk a 6 legfontosabb fintech tapasztalatot

Szerző:

Kategóriák:

„A gyerekek jövőjét azzal tudjuk megalapozni, ha megtanítjuk őket a tudatos költséggazdálkodásra. Ennek leghatásosabb eszköze, ha bevonjuk a fiatalokat is a családi költségvetés kezelésébe, és ezzel mutatunk példát számukra. Ehhez adunk a szülő és a gyerek kezébe egy könnyen kezelhető mobil appot.” Ők a Family Finances, a fiatalok zsebpénzét és pénzügyeit digitalizáló magyar fintech. 

 

Bő 6 hónappal ezelőtt tűntek fel a magyar fintech színpadon, és kerültek be az MKB FinTech Verseny 8 kiválasztottja közé. Ők voltak a legfiatalabb csapat, akik akkor azt a célt fogalmazták meg: sok fiatal zsebpénzét digitalizálhassuk, illetve hogy transzparenssé, visszakövethetővé tehessük a zsebpénzügyeiket. Lássuk, hova jutottak 6 hónap után és mit kaptak az MKB Fintechlab inkubátor programtól. Mutatjuk a 6 legfontosabb tapasztalatot a fintech startuppá válás rögös útján!

familyfinances mobil digitalis bankolas fiataloknak

 

1. tapasztalat: Élethelyzetekre koncentrálj!

Family Finances (FF): Élethelyzetekre és nem életkorra tervezünk szolgáltatást. Kora tavasszal 13-17 éves diákok tesztelték a szolgáltatásunkat. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy célcsoportunkat nem életkor, hanem az élethelyzet azonossága alapján célszerű meghatározni.

Célcsoportunk a középiskolás tanulók, akik többségében önállóan vásárolnak; gondoskodnak a napi étkezésükről, osztálypénzt fizetnek, közösen veszik meg a színházjegyet, együtt utaznak külföldre. Fontos, hogy mindig tudják mennyi pénzük van, mennyit költhetnek. Mivel nincs sok pénzük, éppen ezért – az app egy későbbi verziójában – hasznos lesz számukra, ha egymás között azonnal rendezhetik tartozásaikat a közös bulizás után. Ezek tipikus élethelyzetek, amelyek egyszerű, élményszerű kezelésére adunk megoldást.

A visszajelzések alapján az értékajánlatunk legfontosabb eleme a pénzküldés lett. Emellett a tesztelők szívesen fogadták a cél alapú megtakarítási lehetőségeket és a játékos oktatási anyagokat. Fontosnak tartották a szülői áttekintés, kontroll lehetőségét is. Több interjúból az derült ki, a gyerekeket igazából nem zavarja a szülői kontroll, mondván, úgyis megtudják szüleik, mire költöttek.

Érdekes tapasztalat volt, hogy a megtakarítás mellett a kereskedői akciók, kuponok is nagyon népszerűek voltak, amiket az appon keresztül lehetett beváltani.  

 

2. tapasztalat: Ha követed a pénz útját, rátalálsz a pénzügyi termékre is

FF: A családnak mindössze egy főszámlára van szüksége. A családtagok 1-1 alszámlát és hozzá 1-1 önálló bankkártyát kapnak, amelyet a letöltött mobil appból kezelhetnek. A fő- és az alszámlák között külön költség nélkül zajlik a családtagok közötti pénzmozgás. A szülők az egész család pénzmozgását áttekinthetik a számukra kialakított mobilfelületről, míg a gyerekek csak a saját költéseiket és “bevételeiket” látják.

Úgy kell elképzelni az alkalmazást, hogy minden családtag számára egy „box” került kialakításra, s ez a „box” tovább osztható fakkokra. Például egy fakk a beérkező zsebpénz, egy másik a költések, illetve az egyes megtakarítási célok is egy-egy „fakkot” jelentenek. Az egyik családi boxba közösen tehetnek megtakarításokat a szülők és a gyerekek, és ezeken a boxokon belül külön fakkokat lehet létrehozni különböző megtakarítási célokra (pl. Xbox, nyelvvizsga, bicikli).

 

3. tapasztalat: A nulladik pillanattól keresni kell a fenntartható üzleti modellt

FF: Az üzleti modell kialakításánál egyik alapelvünk volt, hogy banki partnerségben lépünk piacra, így egyszeri bevételre számíthatunk az appot letöltő ügyfelek után (pl. ügyfélakvizíciós díj).

További lehetőség a havi díjas konstrukció. A nemzetközi példákat elemezve azt láttuk, megközelítőleg 1 EUR havi díjat gond nélkül kifizettek a felhasználók a szolgáltatásért. Azt gondoljuk, ez a 300 Ft körüli összeg Magyarországon is elfogadható lehet a digitálisan affinis családok számára.

Végül, ígéretes lehetőségnek tartjuk a kereskedőktől az app katalógusába kerülésért fizetett egyszeri díjat és emellett az érvényesített kuponok darabszáma vagy értéke alapján kalkulált kereskedői jutalékot.

 

4. tapasztalat: Kell a cukorka az érdeklődés felkeltéséhez

FF: Novemberben néhány alapfunkcióval elindul a szolgáltatás. A design, UI, UX felületek már tavasszal elkészültek. Az IT fejlesztések folyamatban vannak. Októberre elkészül a teljes funkcionalitású MVP, majd – még sandbox környezetben – indulhatnak a felhasználói béta tesztek.

Novemberben a banki API-k még nem lesznek elérhetők, ezért edukációs tartalom, játékos tesztek, kereskedői kupon akciók alkotják az induló csomagunkat. Vizsgáljuk – banki partnerségben vagy prepaid kártyakibocsátóval – a prepaid kártya integrációjának lehetőségét is. Célunk a fogyasztók érdeklődésének felkeltése, a fiatalok rászoktatása az app használatára.

 2018 januárjától – a banki API hozzáférések kialakítását követően – indul el a teljeskörű szolgáltatás.

 

5. tapasztalat: Induló startupok számára egy inkubátor program a halál völgyéből való kiutat jelentheti

FF: Az MKB Fintechlab co-working irodájában dolgozhatunk. Részt vettünk a stratégiai, üzletfejlesztési, design és egyéb szakmai workshopokon, ahol gyakorlati szakemberek tapasztalatait ismerhettük meg. Nagyon sokat tanultunk a banki IT, marketing, üzletfejlesztési szakemberektől, megismertük a belső üzletfejlesztési folyamatokat, szempontokat. Ez a tudás nélkülözhetetlen a reális üzleti tervezéshez, a fejlesztési idő és az erőforrások becsléséhez. Azt gondoljuk, hogy a program létfontosságú volt a piaci bevezetés előkészítéséhez.

magyar fintech startup family finances

 

6. tapasztalat: Nem árt, ha már a kezdetektől van IT-s is a csapatban

FF: A Family Financest hárman hoztuk létre; Iván, Feri és Gábor. Mára már van IT fejlesztő csapatunk, és 6 CEU-s mesterszakos hallgató segít minket egyetemi gyakorlati projektjük keretében.

 

A Family Finances ugyan kis lépés a hazai pénzügyi kultúra fejlesztésében, de hiánypótló a fiatalok pénzügyi tudatosságra nevelésében.

Címkék: