Az MBH Bank IT területének fontos szerepe van abban, hogy a hazai bankszektor meghatározó szereplője maradjon az intézmény. A digitális fejlesztések prioritásairól, az AFR2.0 intézkedéscsomagról és a 2024-es várakozásokról interjúsorozatunkban ezúttal kérdéseinkre Pecsenye Roland, az MBH Bank digitalizációs vezetője válaszolt.
Milyen jelentősebb digitális fejlesztéseket hajtott végre a Bank 2023-ban?
Pecsenye Roland: A tavalyi év egyik fő fókusza az ügyfélélmény növelését elősegítő felhő alapú infrastruktúra élesítése volt. A fejlesztés modern és egységes front-end keretrendszert, valamint további olyan funkciókat biztosít a felhasználóknak, mely segít lerövidíteni a folyamatok átfutási idejét és hatékonyabbá teszi a kiszolgálást végző kollégák munkáját is.
A banki egyesítés megkívánta, hogy létrehozzuk az MBH Bank applikációt, amely mindhárom korábbi bank ügyfeleit kiszolgálja. Folyamatos fejlesztésekkel, az ügyfeleink által legtöbbet használt funkciókat implementáljuk az alkalmazásba.
Mindemellett olyan fejlesztéseket is rekord gyorsasággal tudtunk véghez vinni, mint az adományozási lehetőség, vagy éppen az applikáción belül pár kattintással igényelhető utasbiztosítás. A Google Pay szolgáltatás pedig már valamennyi bankkártya típusra elérhető.
A fúziós feladatokkal párhuzamosan több fővárosi és vidéki egyetemen kialakítottuk az önkiszolgáló okos kapszulákat (Egyetemi Kioszk), melyen keresztül a hallgatók biztonságosan és kényelmesen nyithatnak bankszámlát.
A további fejlesztéseket és új funkciókat folyamatosan élesítjük majd 2024-ben, ezekről részletesen tájékoztatni fogjuk ügyfeleinket.
Meglátásod szerint milyen hatása lesz az AFR2.0 intézkedéscsomagnak a fizetési piacra?
Pecsenye Roland: A környezet abba az irányba mozdul, hogy hosszú távon a kártyával való fizetés mellett ez a megoldás is mindenhol megjelenjen.
Idővel sok esetben tudjuk majd ezt a metódust alkalmazni. Az egyszerű használat miatt több olyan fizetési helyzetben is meg fog jelenni, ahol eddig a készpénz dominált, ugyanakkor az elkövetkező években nem várható, hogy a kártyás vásárlások darab számával konkurálni tudjon.
Mint minden újdonság ez is számtalan lehetőséget rejt magában mind a felhasználók, mind pedig a piaci szereplők/elfogadók számára.
A fizetési ökoszisztémánkat inkluzív módon fejlesztve, mi is több új felhasználóbarát, élethelyzetre szabott funkcióval készülünk ügyfeleinknek a bevezetés folyamán.
Idén novemberben a Magyar Bankszövetség bemutatta a digitalizációs javaslatait, amelyek megvalósítása esetén egy sztenderd lakáshitel-igénylés átfutási ideje akár 15 percre lenne csökkenthető.
Véleményed szerint mikorra válhat realitássá a 15 perces lakáshitel-igénylés Magyarországon?
Pecsenye Roland: Ebben a kérdésben elengedhetetlen a jogszabályi háttér támogatása. Például az e-ingatlan online földhivatali folyamatok bevezetése, amely 2024 októberében várható. Valamint a Digitális Állampolgári eszközrendszer bevezetése, amely biztosítja a digitális azonosítási lehetőségeket. Emellett szükséges a bankok online hozzáférése a jövedelmi adatokhoz, a személyes adat módosulásokhoz, energetikai tanúsítványokhoz.
A törvényi megfelelés mellett a bank technológiai infrastruktúrájának felkészültsége és a szükséges IT-fejlesztések megvalósulása is elengedhetetlen.
Szerencsére rengeteg jó példát látunk azokban az országokban, ahol ez már az ügyfelek rendelkezésére áll, így ezeket továbbfejlesztve, már készen fogunk állni a bevezetésére.
Mindezt figyelembe véve és a fenti feltételek teljesülése esetén bizonyos, egyszerűbb feltételrendszerű lakáshitel típusok esetében (első körben piaci feltételű hitelek) nagyjából egy-két éven belül várható egy gyors jelzáloghitel igénylési folyamat bevezetése.
A tavalyi év végén hivatalossá vált a Fundamenta többségi tulajdonrészének akvizíciójáról szóló megállapodás, melynek egyik hozományaként a jövőben növekedhet a jelzáloghitelek digitális értékesítési képessége, valamint megerősödhet a közvetítői csatornánk és értékesítési hálózatunk is.
Milyen fejlesztéseket, felkészülést igényel a Bank részéről, hogy elérhetővé váljon a szinte azonnali lakáshitel-igénylés?
Pecsenye Roland: Folyamatban vannak az előkészületek az online hiteligénylés kialakítására, ezt a törekvést alátámasztja az MNB azon elvárása, hogy 2024. április 1-jétől a bankoknak lehetőséget kell adni az ügyfelek számára az online hiteligénylésre, a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel esetében.
Dolgozunk a harmadik fél (külső partnerek) által behozott igények esetében az online csatorna kialakításán is.
A turbulens technológiai fejlődésre egy jó példa a generatív mesterséges intelligencia berobbanása, ami mellett ma már egyetlen piaci szereplő sem mehet el.
Hogyan készül a Bank az AI-forradalomra?
Pecsenye Roland: Úgy gondolom, hogy az első felhasználási területek mindenképpen a belső folyamatracionalizálásra kell fókuszáljanak. Ha belsőleg már magabiztosan tudunk bánni vele, akkor fokozatosan el kell érni, hogy az ügyfeleink számára is számottevő segítséget nyújtson a jövőben.
Mindazonáltal a legfontosabb az új technológiák gyakorlati ismerete. Minden kollégának fel kell készülnie a jövő kihívásaira, mivel a munka átalakul és ebben egészen biztosan meghatározó szerepe lesz az MI-nek is.
Mi hiszünk a munkavállalóink képességeiben. A kollégáink kreativitása és tudása juttatott el minket ide, és ez az, ami tovább is tud vinni minket.
Ennek megfelelően szervezeti szinten megkezdtük a Kulcsfelhasználói képzéssorozatunkat, melynek keretében az AI általános elméleti hátterét, globális megoldásokat, illetve a saját fejlesztéseinket és kapcsolódó használati eseteket osztjuk meg a kollégáinkkal. Külön szakmai workshop-okat tartunk, ahol az imént említett képzésekhez hasonlóan adott üzleti területekkel egyeztetjük a számukra hasznos MI megoldási lehetőségeket, a napi üzletmenet folyamataik és fejlesztési igényeik kapcsán.
Kialakítottuk az Advanced Analytics kompetencia központunkat, ahol modern machine learning eszközökkel dolgozunk különböző üzleti use case-k (felhasználói esetek) előkészítésén.
2023 áprilisában kezdtük el az innovációs területen a generative AI fejlesztéseit, melynek célja a technológiai képességek kutatása, használati esetek gyűjtése és kiemelt üzleti igények fejlesztésének megkezdése.
A tavalyi év során a kezdeményezés kibővült a szervezet edukációjával, konkrét fejlesztések megvalósításával, governance feladatok körbejárásával, biztonságos környezet-, folyamatok- és kockázatok körbehatárolásával, valamint definiálásával is.
Számíthatunk-e 2024-ben olyan (további) újítás(ok)ra a Banktól, amely(ek)nek része lesz a generatív AI?
Pecsenye Roland: 2024-ben terveink között szerepel a nagy nyelvi modell (LLM) aktív használata, mind felhőalapú, mind on-premise megoldásokkal, valamint több ezeket használó alkalmazás élesítése is.
Emellett kísérletezünk a nagy generikus nyelvi modellek mellett kisebb, konkrét felhasználási célokhoz optimalizált nyelvi modellekkel is.
A tavalyihoz hasonlóan az idei év is rendkívül turbulens lesz, mert az IT-területnek is fontos szerepe van abban, hogy a MBH Bank hosszú távon meghatározó szereplője legyen a hazai bankszektornak.
Címlapfotón Pecsenye Roland, az az MBH Bank digitalizációs vezetője. Fotó forrása: MBH Bank