2024. október 15.
FinTechShow

2024. november 26.
BankTechShow

2024.01.30.

Merész újítások a Gránit Banknál. Interjú Jendrolovics Péterrel, a Bank vezérigazgató-helyettesével

Szerző:

Kategóriák:

A Gránit Bank 2023-ban is számos digitális újítással lepte meg az ügyfeleket és a piacot. Többek között elérhetővé vált az állampapírvásárlás a bank mobilalkalmazásán keresztül, még élményszerűbb lett a Babaváró Kölcsön online igénylési folyamata és az új devizaváltási szolgáltatás lekörözte a külföldi neobankokat (Revolut, Wise) is.

Az előző év eredményeiről és a 2024-es év várakozásairól Jendrolovics Pétert, a Bank vezérigazgató-helyettesét, a Lakossági Divízió vezetőjét kérdeztük. 

Melyek az első tapasztalatok a 2023-ban bevezetett digitális újításokkal, új szolgáltatásokkal kapcsolatban?

Jendrolovics Péter: Összesen tíznél is több ügyfélélményt jelentő, a pénzügyek intézését kényelmesebbé és gyorsabbá tevő innovációt vezettünk be 2023-ban. A dinamikus fejlesztési ütemnek fontos szerepe van a piacszerzésben, a szektorátlagot messze meghaladó növekedésben.

2023 végén több, mint 140 ezer lakossági számlát vezetett a bank, és az ügyfeleink több, mint 90 %-a digitális csatornáinkon keresztül nyit számlát.   

A 2023-ban bevezetett digitális újításaink hamar népszerűek lettek az ügyfelek körében. Az értékpapírszámla-nyitás és az állampapír vásárlás/eladás lényegében teljesen átterelődött a Gránit Bank mobil applikációjába a videóbankos csatornáról. Hódít az azonnali devizapiaci középárfolyamon való devizaváltás is, amelyhez az appban néhány kattintással azonnali deviza számlanyitás kapcsolódik.

Az innovációk és a rejtett költségek nélküli árazás következtében, többszöröződtek a devizaszámla nyitások, az ügyfelek kedvelik a középárfolyamon való devizaváltást. Az innováció bevezetését követő hónapban több devizaszámla nyílt, mint előtte egész évben és ez a dinamika folytatódott az idei évben is.

Az ügyfelek szívesen használják  a digitálisan azonnal használható forint- és devizakártya igénylési folyamatot,  továbbá különösen értékelik,  hogy az appban elérik az összes bankkártya adatot, beleértve a PIN kódot. Ezt tükrözi részben a lakossági bankkártya-értékesítés megugrása, decemberben például közel 80 százalékkal több kártyát értékesített a Gránit Bank, mint egy évvel korábban.

Mobilbanki alkalmazásunk az állampapír vásárlási és a devizaváltási, valamint a bankkártyákhoz kapcsolódó fejlesztésen kívül számos egyéb innovatív funkcióval is bővült.

Az ügyfelek számára személyre szabott üzenő falat alakítottunk ki és testre szabhatják a főképernyőt az általuk leginkább használt funkciók átrendezésével. A fejlesztésekben a mesterséges intelligencia is szerephez jutott, hogy csak egy példát említsek, az AI segítségével lehet például beolvasni a fizetési csekkeket az appban.

A Gránit Bank nem csupán a pénzforgalmi szolgáltatásokban preferálja a digitális megoldásokat, hanem a lakossági hitelezés tekintetében is.

Hiszünk abban, hogy évszázados tabukat lehet megdönteni.

Folyamatosan fejlesztjük mind a Babaváró end-to-end hitelezési folyamatot, mind a jelzálog alapú hitelezést, beleértve a CSOK Pluszt is. 

A megoldásainkat kedvezően fogadják az ügyfelek, hiszen például a Babaváró igénylése az otthon kényelméből 30 percen belül befejezhető és a szerződéskötés is Videóbankon keresztüli.

Idei év eleji fejlesztés, hogy a piacon elsőként az ügyfél kiszámolhatja (pár kérdésre válaszolva), hogy milyen összegű CSOK Plusz hitelben részesülhet és milyen összegű és kamatozású piaci lakáshitelt tud igényelni a Gránit Banktól. 

A technológia nemcsak a megoldások szélesebb tárházát teremtette meg, de fokozza is a versenyt a megoldások között. A Gránit Pay volt Magyarország első Android alapú érintéses mobilfizetési alkalmazása, amely 2016-ban rendkívüli újításnak számított. A technológia fejlődése eredményeként a BigTech is meglátta a lehetőséget a fizetési piacban és saját megoldással rukkoltak elő.

2021-ben a Gránit Bank is bevezette Google Pay-t, ami konkurenciát teremtett a saját Androidos mobilfizetési megoldása, a Gránit Pay számára. Az ügyfeleket elkezdtétek átterelni a Gránit Pay-ről a Google Pay-re, és megkezdtétek a Gránit Pay kivezetését. Hogyan éled meg ezt a folyamatot?

Jendrolovics Péter: A Gránit Pay nemcsak Magyarországon, de Európában is az első banki mobilalkalmazásba épített fizetési megoldás volt, amelyre mindig büszkék leszünk. A jelenlegi gyors technológiai változás  azonban nagy úr és nekünk folyamatosan erre kell alapoznunk a működésünket, nem pedig az érzelmekre.

Az Androidon elérhető Google Pay többlet feature-i miatt  döntöttünk a Gránit Pay kivezetéséről, amely a napokban zárul le.

A turbulens technológiai fejlődésre egy jó példa a generatív mesterséges intelligencia berobbanása, ami mellett ma már egyetlen piaci szereplő sem mehet el.

Hogyan látod, milyen változásokat hozhat a generatív AI és általánosságban a mesterséges intelligencia a következő években a bankszektorban? Mit érzékelhetnek majd az ügyfelek ebből a nap végén?

Jendrolovics Péter: Több területen is jelentős változásra lehet számítani a mesterséges intelligencia alkalmazásával. Egyrészről segít a perszonalizációban, vagyis az ügyfeleknek adott ajánlatok személyre szabásában, továbbá abban, hogy az ügyfelek proaktív támogatást kaphassanak pénzügyeik intézésénél, vagy akár a hitelfelvételnél.

Emellett nagyot lehet előre lépni a mesterséges intelligencia segítségével a hagyományos tevékenységek automatizációjában.

Az előbb említetteken túl hatékonyan támogatja információval a banki munkavállalókat, és legalább ennyire fontos bevetési lehetőség az adathalászat elleni védekezés, a fraud események azonnali felismerése és a csalások megakadályozása.

Mindebből a nap végén az ügyfeleknek azt kell érzékelniük, hogy gyorsabb, rejtett költségek nélküli, jobb minőségű, biztonságos és személyre szabott szolgáltatást kapnak.

Hogyan készül a Gránit Bank az AI-forradalomra? Számíthatunk-e 2024-ben olyan újításra a Gránit Banktól, amelynek része lesz a generatív AI?

Jendrolovics Péter: Tervszerűen készülünk a generatív AI minél eredményesebb felhasználására. Van egy dedikált csapat, amely azt tárja fel, hogy milyen belső folyamatokat lehet automatizálni az AI segítségével és folyamatosan indítja az ehhez szükséges projekteket.

Egy másik szakértői csapat azzal foglalkozik, hogyan lehet kiemelkedő ügyfélélményt elérni a mesterséges intelligencia alkalmazásával, például úgy, hogy személyre szabott megoldásokkal segítjük az ügyfeleket.

A harmadik csoport a generatív AI-al foglalkozik, és azon dolgozik, hogy a banki dolgozók egy úgynevezett virtuális asszisztenst kaphassanak a munkájuk megkönnyítésére. 

2024. áprilisától az AFR2.0 intézkedéscsomag egyik meghatározó eleme, a fizetési kérelem fogadása kötelezően alkalmazandó a bankok számára. A Gránit Bank FairPay néven elindított egy önálló fizetési megoldást, amely épp a fizetési kérelemben rejlő lehetőségekre épít.

Hogyan látod, 2024-ben lesz-e áttörés a fizetési kérelem tömeges elterjedésében, használatában?

Jendrolovics Péter: Rajtunk mindenesetre nem múlik, a bank ugyanis egyedülálló fejlesztést alapozott a fizetési kérelmekre, amely FairPay néven elérhető a piacon.

A fejlesztés első körben az egyetemek által használt Neptun rendszerben teszi lehetővé, hogy a diákok ezt a megoldást használva fizethessék be a vizsgadíjaikat és teljesíthessék egyéb, az egyetem felé fennálló fizetési kötelezettségeiket.

Az egyetemek számára a FairPay megoldás kisebb költséget jelent, mint a bankkártyás fizetés. A befizetések ráadásul azonnal és nem 1-2 napos késéssel jelennek meg a számlán.

A hallgatóknak ingyenes ez a szolgáltatás és rendkívül kényelmes. Három egyetemen már élesben működik a rendszer, és további egyetemeken zajlik a használatához szükséges háttérfejlesztés, illetve dolgozunk más szereplők bevonásán is.

Hogyan segítheti majd az AFR2.0 a FairPay növekedését? Hová fejlődhet ez a fizetési szolgáltatás 2024 végére?

Jendrolovics Péter: Az a tény, hogy az AFR 2.0 keretében minden bank számára kötelezővé válik a fizetési kérelem befogadása, elősegíti, hogy a fizetési kérelem alapú fizetési szolgáltatások hasonló mértékben terjedjenek el az online fizetéseknél, mint a bankkártyás fizetések.

Ez önmagában is hatalmas előrelépés és lehetővé teszi a FairPay fizetési szolgáltatás további bővítését is, például az AFR 2.0-ra épülő szabványosított QR-kód beépítésével, amivel további lehetőségek nyílhatnak az új fizetési megoldás gyorsabb elterjesztésében.

Idén novemberben a Magyar Bankszövetség bemutatta a digitalizációs javaslatait, amelyek megvalósítása esetén egy sztenderd lakáshitel-igénylés átfutási ideje akár 15 percre lenne csökkenthető.

Hogy látod, 2024-ben elérhetővé válhat-e Magyarországon a szinte azonnali lakáshitel-igénylés?

Jendrolovics Péter: A kérdésre szó szerint válaszolva a válaszom igen, hiszen a Gránit Banknál a lakáshitel igénylése jelenleg is azonnali és digitális.

Az igényléshez nincs szükség személyes jelenlétre, a dokumentációt a hitelt igénylő ügyfél a Digitális Ügyfélfiókján keresztül bármely időpontban azonnal beküldheti hozzánk.

A bank 2021 óta több lépésben vezette be azokat a digitális újításokat, amelyekkel jelentősen leegyszerűsítette és gyorsabbá tette a lakáshitelhez jutást.

A lakáshitel-igénylés legtöbb olyan lépését digitalizáltuk, többnyire elsőként a hazai piacon, amelyet a jogszabályok lehetővé tesznek. 

A digitális jelzáloghitelezési folyamatot ebben az évben több – az összes bankra vonatkozó – központi lépés gyorsíthatja és egyszerűsítheti. Gondolok itt a jelzáloghitelezéshez szükséges lakásbiztosítás DLT- ben való záradékolására, lekérdezésére, valamint a közeljövő digitális földhivatali ügyintézésére.

Az end-to-end digitális lakáshiteligénylés megvalósításához azonban még szükséges, hogy a hitelfelvétellel kapcsolatos okiratokat a bankkal és a közjegyzővel is személyes jelenlét nélkül, elektronikusan lehessen aláírni, valamint az, hogy a jelenlegi dokumentációs előírások is jelentősen egyszerűsödjenek.

Ez utóbbiak megvalósításához szükséges jogszabályi változásokat nagyon várjuk és bízunk abban, hogy a digitális állampolgársági program gyorsítja a digitális edukációt.  

A 15 perces lakáshitel-igénylési folyamat megvalósítása mennyiben jelent kihívást a bank számára?

Jendrolovics Péter: Úgy ítélem meg, hogy ez a Gránit Bank számára jelenti a legkisebb kihívást, hiszen a Gránit Banknak már megvan az a digitális hitelezési platformja, amely a szükséges elemekkel könnyen bővíthető.

A bank, mint előbbi válaszomból is kiderült már jó ideje dolgozik azon, hogy egy videóbankáros támogatással kialakított, teljesen digitális és a jogszabályi előírásoknak megfelelő automatizált hiteligénylési folyamattal megreformálja a magyar jelzáloghitel-piacot.

A Gránit Bank 2010-es alapítása óta úttörő módon transzformálta a mindennapi bankolást a digitális térben. Azóta a Gránit Bank szolgáltatás portfóliója lényegesen kiszélesedett többek között a nemrég lezárult Diófa Alapkezelőben történt többségi tulajdonszerzésnek is köszönhetően, így a Gránit Csoport szolgáltatás palettája befektetési szolgáltatásokkal, portfólió- és vagyonkezeléssel is bővült.

Milyen digitális újításokra számíthatnak a lakossági és a vállalati ügyfelek 2024-ben?

Jendrolovics Péter: A lakossági ügyfelek számára további újdonságokkal készülünk a Gránit eBank mobilbanki applikációban, amelyek még kényelmesebbé és élményszerűbbé teszik a napi pénzügyek intézését, ezen belül kiemelt célunk a digitális lakáshitel igénylési folyamatok további egyszerűsítése, gyorsítása. Emellett jelentős fejlesztéseken dolgozunk a befektetési szolgáltatások területén is.

Jelenleg annyit mondhatok, hogy a Gránit Bank – a Gránit Alapkezelő és az Equilor részvételével – egy huszonegyedik századi, modern mobil alkalmazással fog megjelenni az idei évben.  

A vállalkozások számára tavaly elindítottuk a teljes körű online számlanyitást elektronikus dokumentum feltöltéssel és elektronikus aláírással. A szolgáltatás lehetővé teszi a vállalati ügyfelek számára is, hogy online regisztrációval saját ügyfélfiókot hozzanak létre, ahol kiválaszthatják a számukra megfelelő bankszámlát, amelyet online megnyithatnak és rendelhetnek hozzá bankkártyát is.

A piacon egyedülállónak számít, hogy ezen a digitális csatornán bármely vállalkozás nyithat számlát cégmérettől, szervezeti formától és képviseleti módtól függetlenül.

Ebben az évben újabb szolgáltatásokkal bővítjük ezt a megoldást, amelyek még több lehetőséget adnak majd a digitális vállalkozói ügyintézésre. A további részletekről most többet nem szeretnék mondani, az maradjon meglepetés. 

Címlapfotón Jendrolovics Péter, a Gránit Bank vezérigazgató-helyettese Fotó forrása: Gránit Bank

Címkék:
blank