2001 novemberében a Starbucks jelentős változást kezdeményezett üzleti modelljében a Starbucks kártya bevezetésével.
A Starbucks jutalomprogramja ma már innovatív példája lett annak, hogy egy nem banki entitás felé az ügyfelek hűséggel és bizalommal fordulnak akkor is, ha pénzügyekről van szó – nem csak kávéról. Az előremutató megközelítés, a pénzmozgások mennyisége sokakat arra késztetett, hogy a Starbucks-ot „neobank”, „FinTech” vagy akár „szabályozatlan bank” kategóriába sorolják.
A Starbucks rendkívül népszerű jutalomprogramja idén áprilisban 1,8 milliárd dollárnyi tőkét tartalmazott az ügyfelek számára. Ez alapján, ha a Starbucks bank lenne, akkor a rendelkezésre álló összeg alapján az Egyesült Államok FDIC (Federal Deposit Insurance Corporation) hatálya alá tartozó intézmények 90 százalékánál nagyobb lenne – írja Marcel van Oost fintech influencer a Linkedinen.
Ellentétben a bankokkal, amelyeknek készpénztartalékot kell fenntartaniuk, annak érdekében, hogy felkészüljenek az esetleges tömeges kivonásokra, a kávéházláncnak csak kávét és süteményeket kell felhalmoznia.
Persze nem szeretnénk bagatellizálni, hisz a Starbucks brand nem csak a kávéra épül, hanem a miliőre, a számos egyéb brandelt termékre, de azért valljuk be, felügyeleti jogkör alá nem tartozik a hűségprogram.
Fotó: „Introducing the new Starbucks Rewards: Free Drinks, Fast„. Forrás: Starbucks Stories & News
Hogyan indult útjára a Starbucks hűségprogram?
A Starbucks kártyákat eleinte csak prototípusként adták át a munkatársaknak, de nem sokkal később a nyilvánosság és az ügyfelek számára is elérhetővé vált. Talán akkor még senki nem sejtette, hogy egy mennyire meghatározó, új üzleti modell nő majd ki az ötletből.
A kártya óriási sikert aratott, és több millió felhasználó igényelte az első évben. A Starbucks kártyára befizetett teljes összeg az első évben meghaladta a 2,4 milliárd dollárt.
Az idő múlásával, a folyamatos fejlesztés révén a Starbucks kártya jutalomprogrammá, végül pedig Starbucks Gold Card kártyává fejlődött, amelyet kifejezetten arra terveztek, hogy további jutalmakat és bolti előnyöket biztosítson a márka leghűségesebb vásárlóinak.
2009-ben ezek az ötletek jelentős mértékben egyesültek a My Starbucks Rewards programmal, ami egybeesett a Starbucks Card Mobile alkalmazás elindításával. Ez az innováció lehetővé tette az egyesült államokbeli ügyfelek számára, hogy nyomon kövessék egyenlegüket, feltöltsék kártyáikat, és áttekintsék a tranzakciókat.
Ezzel egyidejűleg a Starbucks arra törekedett, hogy egyszerűbb fizetési megoldást biztosítson ügyfelei számára, különféle fizetési lehetőségeket kínálva.
Az Egyesült Államokban a Starbucks a Square-el kötött partnerségen keresztül mobilfizetésbe kezdett, forradalmasítva a kiskereskedelmi szektort azáltal, hogy az ügyfeleknek hatékony eszközt kínált például az étlap részleteinek áttekintésére, az üzletek nyitvatartásának ellenőrzésére és tranzakciós előzményeik áttekintésére – mindezt persze a mobiltelefonjukon keresztül.
2012 ismét fontos fordulópont volt, hisz ebben az évben a Starbucks 25 millió dollárt fektetett be a Square-be, és ezzel a Square lett a betéti és hitelkártyás fizetések kizárólagos feldolgozója az Egyesült Államok több mint 7000 üzletében.
Ezt követően a Starbucks a JP Morgan Chase Commerce Solutionst választotta fizetésfeldolgozó eszközéül, amely előkészítette az utat az országos bevezetéshez, figyelembe véve a digitális fizetési környezetben megnyilvánuló innovációt.
Az Amazonnal együttműködve a Starbucks bemutatta a „Starbucks Pickup with Amazon Go”-t. Ez az innovatív koncepció lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy kihagyják a bolti fizetési folyamatot, amikor előre fizetik a rendeléseiket a Starbucks alkalmazáson keresztül.
A Starbucks következő célja az volt, hogy kiterjessze védjegyévé vált vásárlói kényelmét és személyre szabott kapcsolatát a globális közönségre: az Egyesült Királyságban a Starbucks a Barclaycarddal együttműködve érintésmentes fizetést kínál, így a fizetési technológia egyik korai alkalmazójaként pozícionálta magát vetélytársaival szemben.
Azt hiszed itt vége az innovatív megoldások listájának? Dehogy!
- A technológiai fejlődés és a vásárlói élmény közötti szakadék áthidalása érdekében a Starbucks Japan bemutatta a Starbucks Touch: The Pen-t – egy egyedülálló modult, amely beépített NFC pénztárcával rendelkezik a könnyű fizetés érdekében.
- Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek a Starbucks a Visa-val együttműködve népszerűsítette az Apple Pay használatát. A Visa kártyabirtokosok ösztönzője az volt, hogy az Apple Pay szolgáltatáson keresztül történő fizetéskor rendeléseiket ingyenesen növeljék.
- A Starbucks stratégiai partnerséget alakított ki a Grab délkelet-ázsiai szállítási hálózatával, integrálva a rendelési és bolti csatornákat, hogy tovább erősítse a Starbucks életérzést.
- A kávéóriás együttműködött a vietnami e-pénztárca szolgáltatással, a MoMo-val is, azzal a céllal, hogy újszerű és fokozottabb vásárlói élményt nyújtson vendégeinek.
- Már 2018-ban együttműködést alakított ki a Microsofttal, hogy lehetővé tegye termékeiért a kriptovalutás fizetést.
- A következő évben a Starbucks üzletet kötött a régóta várt Bakkt Bitcoin kereskedési platformmal, lehetővé téve a Bitcoin-tranzakciókat üzleteiben.
Fotó: Starbucks’ FinTech Menu. Forrás: „The Bank with a Bean Licence„, Whitesight, 2022. december 5.
Mit kapnak a Starbucks hűséges vásárlói manapság?
A Starbucks alkalmazás lenyűgöző, 31 millió aktív felhasználóval büszkélkedhet.
Az ügyfelek Starbucks-ajándékkártyákkal, Apple Pay-jel, vagy fizetési kártyákkal adhatnak pénzt a számlájukhoz.
Minden, az alkalmazáson keresztül végrehajtott vásárlás után a felhasználók hűségpontokat szereznek, amelyeket olyan kézzelfogható előnyökre válthatnak be, mint az ingyenes utántöltés, italok vagy szendvicsek.
Ennek a stratégiának egy izgalmas aspektusa, hogy a Starbucks alkalmazásban elhelyezett pénzeszközökkel fizető ügyfelek további hűségpontokat kapnak.
A cég kikezdhetetlennek tűnő brandje miatt az ügyfelek nem félnek pénzt tartani a Starbucks-számlájukon, tudván, hogy bármikor felhasználhatják a rendelkezésre álló összeget, emellett szintén kézzelfogható előny a hűséges vásárlók számára, hogy a Starburcks-számláról elköltött összegek esetében jóval kevesebb a fizetési és feldolgozási díj.
A számok magukért beszélnek:
a kávérajongók által az alkalmazásba feltöltött el nem költött pénz – 1,8 milliárd dollárt tett ki az előző negyedévben.
Ezenkívül az ajándékkártyák egy részét soha nem váltják be az ügyfelek, így a Starbucks a teljes megmaradt összeget megtarthatja.
Legutóbbi pénzügyi évében a vállalat körülbelül 196 millió dollárt jelentett ilyen „el nem költött” bevételről.
Bár a Starbucks éves nettó bevételének kevesebb, mint 1%-át teszi ki, lényegében ingyenes pénzről van szó.
A fizetési módok bővülése és fejlődése várhatóan nem áll meg, ezért biztosan tartogat még meglepetéseket a Starbucks-sztori is.
Hivatkozás: Marcel van Oost, Linkedin, This is why Starbucks app is actually a Bankingapp
Címlapfotó forrása: Starbucks