2023.06.13.

Miért mondhatjuk, hogy a Starbucks app valójában egy banki app?

Szerző:

2001 novemberében a Starbucks jelentős változást kezdeményezett üzleti modelljében a Starbucks kártya bevezetésével.

A Starbucks jutalomprogramja ma már innovatív példája lett annak, hogy egy nem banki entitás felé az ügyfelek hűséggel és bizalommal fordulnak akkor is, ha pénzügyekről van szó – nem csak kávéról. Az előremutató megközelítés, a pénzmozgások mennyisége sokakat arra késztetett, hogy a Starbucks-ot „neobank”, „FinTech” vagy akár „szabályozatlan bank” kategóriába sorolják.

A Starbucks rendkívül népszerű jutalomprogramja idén áprilisban 1,8 milliárd dollárnyi tőkét tartalmazott az ügyfelek számára. Ez alapján, ha a Starbucks bank lenne, akkor a rendelkezésre álló összeg alapján az Egyesült Államok FDIC (Federal Deposit Insurance Corporation) hatálya alá tartozó intézmények 90 százalékánál nagyobb lenne – írja Marcel van Oost fintech influencer a Linkedinen.

Ellentétben a bankokkal, amelyeknek készpénztartalékot kell fenntartaniuk, annak érdekében, hogy felkészüljenek az esetleges tömeges kivonásokra, a kávéházláncnak csak kávét és süteményeket kell felhalmoznia.

Persze nem szeretnénk bagatellizálni, hisz a Starbucks brand nem csak a kávéra épül, hanem a miliőre, a számos egyéb brandelt termékre, de azért valljuk be, felügyeleti jogkör alá nem tartozik a hűségprogram.

Starbucks Rewards

Fotó: “Introducing the new Starbucks Rewards: Free Drinks, Fast“. Forrás: Starbucks Stories & News

Hogyan indult útjára a Starbucks hűségprogram?

A Starbucks kártyákat eleinte csak prototípusként adták át a munkatársaknak, de nem sokkal később a nyilvánosság és az ügyfelek számára is elérhetővé vált. Talán akkor még senki nem sejtette, hogy egy mennyire meghatározó, új üzleti modell nő majd ki az ötletből.

A kártya óriási sikert aratott, és több millió felhasználó igényelte az első évben. A Starbucks kártyára befizetett teljes összeg az első évben meghaladta a 2,4 milliárd dollárt.

Az idő múlásával, a folyamatos fejlesztés révén a Starbucks kártya jutalomprogrammá, végül pedig Starbucks Gold Card kártyává fejlődött, amelyet kifejezetten arra terveztek, hogy további jutalmakat és bolti előnyöket biztosítson a márka leghűségesebb vásárlóinak.

2009-ben ezek az ötletek jelentős mértékben egyesültek a My Starbucks Rewards programmal, ami egybeesett a Starbucks Card Mobile alkalmazás elindításával. Ez az innováció lehetővé tette az egyesült államokbeli ügyfelek számára, hogy nyomon kövessék egyenlegüket, feltöltsék kártyáikat, és áttekintsék a tranzakciókat.

Ezzel egyidejűleg a Starbucks arra törekedett, hogy egyszerűbb fizetési megoldást biztosítson ügyfelei számára, különféle fizetési lehetőségeket kínálva.

Starbucks-How-to-Pay
Fotó: “How to Pay at Starbucks“. Forrás: Starbucks Stories & News

Az Egyesült Államokban a Starbucks a Square-el kötött partnerségen keresztül mobilfizetésbe kezdett, forradalmasítva a kiskereskedelmi szektort azáltal, hogy az ügyfeleknek hatékony eszközt kínált például az étlap részleteinek áttekintésére, az üzletek nyitvatartásának ellenőrzésére és tranzakciós előzményeik áttekintésére – mindezt persze a mobiltelefonjukon keresztül.

2012 ismét fontos fordulópont volt, hisz ebben az évben a Starbucks 25 millió dollárt fektetett be a Square-be, és ezzel a Square lett a betéti és hitelkártyás fizetések kizárólagos feldolgozója az Egyesült Államok több mint 7000 üzletében.

Ezt követően a Starbucks a JP Morgan Chase Commerce Solutionst választotta fizetésfeldolgozó eszközéül, amely előkészítette az utat az országos bevezetéshez, figyelembe véve a digitális fizetési környezetben megnyilvánuló innovációt.

Az Amazonnal együttműködve a Starbucks bemutatta a „Starbucks Pickup with Amazon Go”-t. Ez az innovatív koncepció lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy kihagyják a bolti fizetési folyamatot, amikor előre fizetik a rendeléseiket a Starbucks alkalmazáson keresztül.

A Starbucks következő célja az volt, hogy kiterjessze védjegyévé vált vásárlói kényelmét és személyre szabott kapcsolatát a globális közönségre: az Egyesült Királyságban a Starbucks a Barclaycarddal együttműködve érintésmentes fizetést kínál, így a fizetési technológia egyik korai alkalmazójaként pozícionálta magát vetélytársaival szemben.

Azt hiszed itt vége az innovatív megoldások listájának? Dehogy!

  • A technológiai fejlődés és a vásárlói élmény közötti szakadék áthidalása érdekében a Starbucks Japan bemutatta a Starbucks Touch: The Pen-t – egy egyedülálló modult, amely beépített NFC pénztárcával rendelkezik a könnyű fizetés érdekében.
  • Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek a Starbucks a Visa-val együttműködve népszerűsítette az Apple Pay használatát. A Visa kártyabirtokosok ösztönzője az volt, hogy az Apple Pay szolgáltatáson keresztül történő fizetéskor rendeléseiket ingyenesen növeljék.
  • A Starbucks stratégiai partnerséget alakított ki a Grab délkelet-ázsiai szállítási hálózatával, integrálva a rendelési és bolti csatornákat, hogy tovább erősítse a Starbucks életérzést.
  • A kávéóriás együttműködött a vietnami e-pénztárca szolgáltatással, a MoMo-val is, azzal a céllal, hogy újszerű és fokozottabb vásárlói élményt nyújtson vendégeinek.
  • Már 2018-ban együttműködést alakított ki a Microsofttal, hogy lehetővé tegye termékeiért a kriptovalutás fizetést.
  • A következő évben a Starbucks üzletet kötött a régóta várt Bakkt Bitcoin kereskedési platformmal, lehetővé téve a Bitcoin-tranzakciókat üzleteiben.
Starbucks Whitesight

Fotó: Starbucks’ FinTech Menu. Forrás: “The Bank with a Bean Licence“, Whitesight, 2022. december 5.

Mit kapnak a Starbucks hűséges vásárlói manapság?

A Starbucks alkalmazás lenyűgöző, 31 millió aktív felhasználóval büszkélkedhet.

Az ügyfelek Starbucks-ajándékkártyákkal, Apple Pay-jel, vagy fizetési kártyákkal adhatnak pénzt a számlájukhoz.

Minden, az alkalmazáson keresztül végrehajtott vásárlás után a felhasználók hűségpontokat szereznek, amelyeket olyan kézzelfogható előnyökre válthatnak be, mint az ingyenes utántöltés, italok vagy szendvicsek.

Ennek a stratégiának egy izgalmas aspektusa, hogy a Starbucks alkalmazásban elhelyezett pénzeszközökkel fizető ügyfelek további hűségpontokat kapnak.

A cég kikezdhetetlennek tűnő brandje miatt az ügyfelek nem félnek pénzt tartani a Starbucks-számlájukon, tudván, hogy bármikor felhasználhatják a rendelkezésre álló összeget, emellett szintén kézzelfogható előny a hűséges vásárlók számára, hogy a Starburcks-számláról elköltött összegek esetében jóval kevesebb a fizetési és feldolgozási díj.

A számok magukért beszélnek:

a kávérajongók által az alkalmazásba feltöltött el nem költött pénz – 1,8 milliárd dollárt tett ki az előző negyedévben.

Ezenkívül az ajándékkártyák egy részét soha nem váltják be az ügyfelek, így a Starbucks a teljes megmaradt összeget megtarthatja.

Legutóbbi pénzügyi évében a vállalat körülbelül 196 millió dollárt jelentett ilyen “el nem költött” bevételről.

Bár a Starbucks éves nettó bevételének kevesebb, mint 1%-át teszi ki, lényegében ingyenes pénzről van szó.

A fizetési módok bővülése és fejlődése várhatóan nem áll meg, ezért biztosan tartogat még meglepetéseket a Starbucks-sztori is.

Hivatkozás: Marcel van Oost, Linkedin, This is why Starbucks app is actually a Bankingapp

Címlapfotó forrása: Starbucks

Címkék: