A jövő technológiái, mint az 5. generációs mobiltechnológia, a mesterséges intelligencia, vagy a dolgok internete (IoT) hamarosan beágyazódnak a mindennapjainkba és megalapozzák az autonóm rendszerek elterjedését. Ezek az öntanuló rendszerek úgy forgatják majd fel az iparágakat, mint ahogy a Tesla az autóipart. Mi a Tesla, Amazon, Apple sikerének titka? Hogyan alkalmazhatják a Tesla megközelítését a bankok? A kérdések megválaszolásában segítségünkre volt Sebők András, a McKinsey & Company partnere. A teljes előadás elérhető a FinTechShow videókonferencia oldalán az év végéig.
Hogyan lehet a technológiában rejlő lehetőségeket kihasználni a pénzügyi szektorban? Mi az a megközelítés, amivel az Apple, az Amazon, a Tesla sikeres lett? Milyen megközelítéssel lehetnek sikeresek a bankok, a pénzügyi szolgáltatók a következő években? Válaszok és részletek Sebők András előadásából (fotón Sebők András).
Milyen hatások érik ma a pénzügyi szektort?
- A 2008 előtti („aranykori”) tőkearányos nyereség (RoE) már egyre kevésbé tűnik elérhetőnek a bankoknak.
- 2020 első félévében a koronavírus-járvány következményeként a bankok piaci kapitalizációja jelentősen csökkent és a felépülésük azóta is nagyon lassú.
- Ezzel szemben a BigTech cégek rendkívül gyorsan „kiheverték” a járvány gazdasági következményeit és azóta is folyamatosan és szignifikánsan nő a piaci kapitalizációjuk.
- Egyre jelentősebb hatást gyakorol a bankok jövedelmezőségére a GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) megjelenése a pénzügyi szolgáltatások területén.
- A szabályozók – főleg Európában – elkezdték megnyitni a versenyt (lásd PSD2, open banking), ami által újabb szereplők ékelődtek be – és ékelődnek be folyamatosan – a bankok és az ügyfelek közé.
- A koronavírus-járvány gazdasági hatásaival kapcsolatos elemzések jellemzően lassú felépülést, a reál GDP-növekedésben 8-13% közötti visszaesést és nagyon jelentős munkanélküliség növekedést prognosztizálnak.
- Az előbbiek következményeként a pénzügyi szektorban várhatóan megnőnek a kockázatok, visszaesik a hitelezési igény, csökken a hitelezhető ügyfelek köre, továbbá a csökkenő fogyasztás miatt a pénzügyi szereplők eredményessége is romlik.
- Az elmúlt évtizedben jelentős hatást gyakorolt a bankszektorra a digitalizáció, amivel kapcsolatban állandóan felmerül a kérdés, hogy a digitális csak egy csatorna, vagy egy teljesen új üzleti modell.
- A koronavírus-járvány után (az „új életben”) az ügyfelek várakozása, hogy nagymértékben váltanak majd digitális csatornákra és kevésbé fogják látogatni a bankfiókokat.
Mi az a hat (technológiai) trend, amelyek segíthetik a pénzügyi szolgáltatókat az ügyfélkapcsolat megtartásában, erősítésében? Részletek Sebők András előadásában, ami elérhető a FinTechShow videókonferencia platformon.
„A legnagyobb érték, amire mindenkinek oda kell figyelnie, az ügyfelek és az ügyfélkapcsolat. Elsősorban azokra a trendekre kell a bankoknak, biztosítóknak odafigyelni, amelyek kinyitják a bankok és az ügyfelek közötti kapcsolatot, adatokat pumpálnak ki a pénzügyi szektorból és ezekre új üzleti modelleket alapoznak.”
Ezeket a trendeket mutatja be részletesen Sebők András előadásában.
Miben segíthet a mesterséges intelligencia?
10 évvel ezelőtt is rengeteg adat volt, ami mára megsokszorozódott és valós időben hozzáférhetővé vált.
A kihívás, hogy ennek a mérhetetlen – és több forrásból származó – adattömegnek az azonnali és eredményes feldolgozása klasszikus eszközökkel mára lehetetlenné vált.
Itt lépnek be azok a haladó analitikus megoldások, mint például a mesterséges intelligencia, gépi tanulás, deep learning, amelyek segítenek kiaknázni az adatokban rejlő lehetőségeket.
A technológiai megoldások – a „connectivity”-nek köszönhetően – abba az irányba haladnak, hogy – iparágtól függetlenül –
a szétdarabolt szolgáltatásokat egyesítik az adatok összegyűjtésén, az összefüggések és viselkedésminták feltárásán keresztül az automatikus válaszadáson át.
Mindezek azt a célt szolgálják a bankok számára, hogy az ügyfeleket minél jobban megismerhessék és a rájuk szabott szolgáltatások nyújtása által megtarthassák őket.
Mi lehet a sikeres banki stratégia? Mi lehet a Tesla-megközelítés a bankok számára?
Ha csak a digitalizációra fókuszálnak a pénzügyi szolgáltatók, akkor fennáll annak a veszélye, hogy infrastruktúra jellegű szolgáltatóvá válnak. Ha megnézzük, hogy a nagy technológiai cégek (pl. Amazon, Apple, Tesla) milyen megközelítést alkalmaznak, akkor azt látjuk, hogy a sikeres stratégia az alábbi három kulcstényezőre vezethető vissza:
- Szektorhatárok átlépése.
- Ügyfélélmény-növelő szolgáltatások középpontba helyezése.
- Ügyféligények holisztikus megközelítése.
Az Amazon és az Apple példái is jól mutatják, miután sikeresek lettek a saját szektorukon belül, elkezdtek túllépni a szektorhatárainkon és ökoszisztémát felépíteni. A Tesla is ökoszisztémát épít, amelynek középpontjában a mobilitás újraértelmezése áll a gépjármű meghajtásától, az önvezető technológián, a töltőállomás építésen, a car-sharingen át a hulladékfeldolgozásig.
Az Apple, az Amazon és a Tesla megközelítése alapján a bankok is elkezdhetik felépíteni a szektorokon átnyúló saját ökoszisztéma modelljüket. A McKinsey 12 olyan szektort azonosított, amelyekben a bankok már elkezdtek ökoszisztémákat építeni többek között a Tesla mintájára. További részletek Sebők András előadásában.
Sebők András, a McKinsey & Company partnere „Autonóm rendszerek a pénzügyekben. Ez lehet a pénzügyi szektor Teslája.” c. előadása megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig a résztvevők és az online jegyet vásárlók számára.
Az “Online jegyet” vásárlók számára hozzáférést biztosítunk a FinTechShow online videókonferencia platformhoz, amelyen 2020.12.31-ig megtekinthetők az előadások, a 3D-s kiállítói tér és kapcsolatot építhetnek egymással a résztvevők. FinTechShow program itt. Összes videó listája itt: Playlist.