BankTechShow

Mit tanulhatnak a bankok a Teslától? Ez lehet a siker receptje a McKinsey szerint

Szerző: | 2020. 11. 05. | Fintech kitekintő, FinTechShow, Nemzetközi digitális bankolás, Összes hír

A jövő technológiái, mint az 5. generációs mobiltechnológia, a mesterséges intelligencia, vagy a dolgok internete (IoT) hamarosan beágyazódnak a mindennapjainkba és megalapozzák az autonóm rendszerek elterjedését. Ezek az öntanuló rendszerek úgy forgatják majd fel az iparágakat, mint ahogy a Tesla az autóipart. Mi a Tesla, Amazon, Apple sikerének titka? Hogyan alkalmazhatják a Tesla megközelítését a bankok? A kérdések megválaszolásában segítségünkre volt Sebők András, a McKinsey & Company partnere. A teljes előadás elérhető a FinTechShow videókonferencia oldalán az év végéig.

Hogyan lehet a technológiában rejlő lehetőségeket kihasználni a pénzügyi szektorban? Mi az a megközelítés, amivel az Apple, az Amazon, a Tesla sikeres lett? Milyen megközelítéssel lehetnek sikeresek a bankok, a pénzügyi szolgáltatók a következő években? Válaszok és részletek Sebők András előadásából (fotón Sebők András).

sebok-andras

Milyen hatások érik ma a pénzügyi szektort?

  1. A 2008 előtti („aranykori”) tőkearányos nyereség (RoE) már egyre kevésbé tűnik elérhetőnek a bankoknak.
  2. 2020 első félévében a koronavírus-járvány következményeként a bankok piaci kapitalizációja jelentősen csökkent és a felépülésük azóta is nagyon lassú.
  3. Ezzel szemben a BigTech cégek rendkívül gyorsan „kiheverték” a járvány gazdasági következményeit és azóta is folyamatosan és szignifikánsan nő a piaci kapitalizációjuk.
  4. Egyre jelentősebb hatást gyakorol a bankok jövedelmezőségére a GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) megjelenése a pénzügyi szolgáltatások területén.
  5. A szabályozók – főleg Európában – elkezdték megnyitni a versenyt (lásd PSD2, open banking), ami által újabb szereplők ékelődtek be – és ékelődnek be folyamatosan – a bankok és az ügyfelek közé.
  6. A koronavírus-járvány gazdasági hatásaival kapcsolatos elemzések jellemzően lassú felépülést, a reál GDP-növekedésben 8-13% közötti visszaesést és nagyon jelentős munkanélküliség növekedést prognosztizálnak.
  7. Az előbbiek következményeként a pénzügyi szektorban várhatóan megnőnek a kockázatok, visszaesik a hitelezési igény, csökken a hitelezhető ügyfelek köre, továbbá a csökkenő fogyasztás miatt a pénzügyi szereplők eredményessége is romlik.
  8. Az elmúlt évtizedben jelentős hatást gyakorolt a bankszektorra a digitalizáció, amivel kapcsolatban állandóan felmerül a kérdés, hogy a digitális csak egy csatorna, vagy egy teljesen új üzleti modell.
  9. A koronavírus-járvány után (az „új életben”) az ügyfelek várakozása, hogy nagymértékben váltanak majd digitális csatornákra és kevésbé fogják látogatni a bankfiókokat.

Mi az a hat (technológiai) trend, amelyek segíthetik a pénzügyi szolgáltatókat az ügyfélkapcsolat megtartásában, erősítésében? Részletek Sebők András előadásában, ami elérhető a FinTechShow videókonferencia platformon.

„A legnagyobb érték, amire mindenkinek oda kell figyelnie, az ügyfelek és az ügyfélkapcsolat. Elsősorban azokra a trendekre kell a bankoknak, biztosítóknak odafigyelni, amelyek kinyitják a bankok és az ügyfelek közötti kapcsolatot, adatokat pumpálnak ki a pénzügyi szektorból és ezekre új üzleti modelleket alapoznak.”

Ezeket a trendeket mutatja be részletesen Sebők András előadásában.

Miben segíthet a mesterséges intelligencia?

10 évvel ezelőtt is rengeteg adat volt, ami mára megsokszorozódott és valós időben hozzáférhetővé vált.

A kihívás, hogy ennek a mérhetetlen – és több forrásból származó – adattömegnek az azonnali és eredményes feldolgozása klasszikus eszközökkel mára lehetetlenné vált.

Itt lépnek be azok a haladó analitikus megoldások, mint például a mesterséges intelligencia, gépi tanulás, deep learning, amelyek segítenek kiaknázni az adatokban rejlő lehetőségeket.

A technológiai megoldások – a „connectivity”-nek köszönhetően – abba az irányba haladnak, hogy – iparágtól függetlenül –

a szétdarabolt szolgáltatásokat egyesítik az adatok összegyűjtésén, az összefüggések és viselkedésminták feltárásán keresztül az automatikus válaszadáson át.

Mindezek azt a célt szolgálják a bankok számára, hogy az ügyfeleket minél jobban megismerhessék és a rájuk szabott szolgáltatások nyújtása által megtarthassák őket

Mi lehet a sikeres banki stratégia? Mi lehet a Tesla-megközelítés a bankok számára?

Ha csak a digitalizációra fókuszálnak a pénzügyi szolgáltatók, akkor fennáll annak a veszélye, hogy infrastruktúra jellegű szolgáltatóvá válnak. Ha megnézzük, hogy a nagy technológiai cégek (pl. Amazon, Apple, Tesla) milyen megközelítést alkalmaznak, akkor azt látjuk, hogy a sikeres stratégia az alábbi három kulcstényezőre vezethető vissza:

  1. Szektorhatárok átlépése.
  2. Ügyfélélmény-növelő szolgáltatások középpontba helyezése.
  3. Ügyféligények holisztikus megközelítése.

Az Amazon és az Apple példái is jól mutatják, miután sikeresek lettek a saját szektorukon belül, elkezdtek túllépni a szektorhatárainkon és ökoszisztémát felépíteni. A Tesla is ökoszisztémát épít, amelynek középpontjában a mobilitás újraértelmezése áll a gépjármű meghajtásától, az önvezető technológián, a töltőállomás építésen, a car-sharingen át a hulladékfeldolgozásig.

Az Apple, az Amazon és a Tesla megközelítése alapján a bankok is elkezdhetik felépíteni a szektorokon átnyúló saját ökoszisztéma modelljüket. A McKinsey 12 olyan szektort azonosított, amelyekben a bankok már elkezdtek ökoszisztémákat építeni többek között a Tesla mintájára. További részletek Sebők András előadásában.

Sebők András, a McKinsey & Company partnere „Autonóm rendszerek a pénzügyekben. Ez lehet a pénzügyi szektor Teslája.” c. előadása megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig a résztvevők és az online jegyet vásárlók számára.

Az “Online jegyet” vásárlók számára hozzáférést biztosítunk a FinTechShow online videókonferencia platformhoz, amelyen 2020.12.31-ig megtekinthetők az előadások, a 3D-s kiállítói tér és kapcsolatot építhetnek egymással a résztvevők. FinTechShow program itt. Összes videó listája itt: Playlist.

BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
„A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit
BankTechShow

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!