CIB Google Pay

CIB Google Pay

Mobil ID szolgáltatókká válhatnak a bankok

írta | 2017.10.10. | Digitális pénzügyek, Hazai digitális bankolás, Összes hír

mobil ID microsec passbyme

GIRO Fizetési kérelem

A minap, 2017.09.28-án Varga Mihály pénzügyminiszter benyújtotta a Parlament elé a hazai pénzügyi közvetítői rendszer kibővítését (is) eredményező, a PSD2 irányelv hazai jogharmonizációját biztosító törvényjavaslatot. A tagállamoknak a PSD2 irányelvet 2018. január 13-tól alkalmazni kell, így a hazai törvényjavaslat három hónapon belül elfogadásra kerül. A bankok számára a kötelezettség teljesítése új kapukat nyithat, ha nem csak a szabályozói megfelelésre koncentrálnak. A nemzetközi példákat követve a bankok mobil ID szolgáltatókká is válhatnak.

 

Az innovatív megoldásokat a mindennapok frusztrációja szüli

Minden alkalommal, amikor előfizetői, vagy szolgáltatói szerződést kötünk, vagy ügyfélkapu azonosítót kérünk, sor kerül személyes adataink megadására, személyünk azonosítására, a papír alapú szerződés tollal történő aláírására. Tesszük ezt a közmű szolgáltatóknál, a mobilszolgáltatónál, a bankunknál, az okmányirodában, vagy szolgáltatóváltás, költözés, házasságkötés után nevünk változása esetén. Eközben kiélvezhetjük a személyes ügyintézés minden pillanatának frusztrációját és bosszúságát az utazástól a várakozáson át, a „sajnálom, de vissza kellene jönnie egy másik időpontban, hogy…” mondatig.

Pedig 30 éve létezik az internet, 18 éve jelent meg az első okostelefon és 9 éve a mobilapplikációk világát éljük. Vásárolni már tudunk az interneten, de ügyet intézni csak nehézkesen.

Ma már minden szolgáltató a digitális ügyfélélményről beszél, ám többségük még a személyes ügyintézés világában él. Pedig az utazással, a várakozással, a megismételt ügyintézéssel járó bosszúság, idő és pénzkiadások megspórolhatók lennének. Ennek a feltételeit a technológia és már a szabályozó is megteremtették. A jövőben elég lehet csak egyszer átesnünk az ügyfél-azonosításon, és utána mindent intézhetünk online.

 

Központban az előre azonosított ügyfél

A skandináv államokban a pénzintézetek hamar rájöttek arra, ha megteremtik az egységes elektronikus ügyfél-azonosítás feltételeit, azzal valamennyi bank jól jár. A kezdeményezés kormányzati akarattal is párosult, megvalósult az egységes elektronikus ügyfél-azonosítás és az elektronikus onboarding.

A skandinávok példáját követve a holland bankok is ráébredtek az ebben rejlő lehetőségekre és az idei évben már tesztelik az egységes elektronikus banki azonosítók univerzális felhasználási lehetőségeit.

Az észtek pedig nem csak a saját állampolgáraik számára teremtették meg a digitális állampolgársággal és elektronikus ügyfél-azonosítással járó előnyök lehetőségét, azt kiterjesztették a világ valamennyi polgárára is. Akik sikeresen teljesítik az észt digitális állampolgárság feltételeit, azok utána a világ bármely pontjáról – akár Magyarországról isnyithatnak bankszámlát, vagy alapíthatnak céget Észtországban, online.

mobil ID passbyme microsec

 

Ha a mobilszolgáltatók nem lépnek, a bankok még bevállalhatják

Valójában a mobilszolgáltatók álltak/állnak a legközelebb ahhoz, hogy a digitális ügyfél-azonosítás központi szereplőjévé váljanak, de az idő múlásával – és a lassú hozzáállásukkal – növelni fogják az elpuskázott lehetőségek tárházát és továbbra is azon kesereghetnek, miképpen váltak közműszolgáltatóvá és a Google, a Facebook és több százezer internetes vállalkozás „aranybányájává”. Pedig épp a mobilszolgáltatók azok, amelyek  akár SIM kártyától függetlenül, mobileszközre telepíthetnék az elektronikus ügyfél-azonosításhoz szükséges megoldást és ezzel válhatnának a digitális ügyféladatok őreivé, hasznosítóivá.

Talán épp ez volt az a momentum, amit a bankok felismertek és kezdtek Európa szerte digitális ügyfél-azonosítással kapcsolatos platformok kiépítésébe. A skandiván bankok megteremtették a bankok közötti átjárhatóságot, a holland bankok pedig azon dolgoznak, hogy megteremtsék az iparágak közötti digitális átjárhatóságot is. A társadalom többsége rendelkezik bankszámlával, azaz átesik az ügyfél-azonosításon, így miért ne lehetne ekkor egy olyan egységes elektronikus ügyfél-azonosítót is kiadni (mint pl. Indiában), amellyel a későbbiekben más szolgáltatóknál is köthetnek szerződést, vagy intézhetik ügyeiket online.

 

A trójai faló: PSD2

2018-tól – a Második Pénzforgalmi Irányelv (PSD2) kötelező alkalmazását követően – a bankoknak hozzáférést kell biztosítaniuk folyószámlavezető rendszerükhöz un. harmadik feles szolgáltatók (röviden TPP) számára.

A TPP-k az ügyfél-felhatalmazás megszerzését követően – és a TPP-nek a folyószámlavezető bank által történt beazonosítása után –hozzáférhetnek az ügyfél tranzakciós adataihoz és/vagy fizetési tranzakciókat kezdeményezhetnek az ügyfél nevében. Amennyiben visszaélésre kerül sor, akkor annak következményei a bankot terhelik, mivel a bank – és nem a TPP – felelőssége az ügyél azonosítása (az erős ügyfél-hitelesítésen keresztül).

A bankok a kötelező két-faktoros (ismeret, birtoklás és biológiai tulajdonság kategóriákból kettő) ügyfél-azonosítás során saját egyedi, jelenleg is alkalmazott eljárásukat használhatják, amivel ugyan teljesítik a szabályozói feltételeket, de nem használják ki az abban rejlő üzleti lehetőségeket.

Az erős ügyfél-hitelesítés (-azonosítás) során, vagy közben a bank, egy bizalmi szolgáltató bevonásával, olyan eszközzé változtatja az ügyfél okostelefonját, amellyel a későbbiekben az ügyfél alkalmassá válhat banki szerződések elektronikus aláírására. Az eljárás végén az ügyfél rendelkezésére bocsátott titkos kulcsok azután arra is alkalmasak lehetnek, hogy más szolgáltatóknál is távolról köthessünk szerződéseket.

Az európai – és a hazai – bankok számára a PSD2 új üzleti lehetőségeket nyithat, amelyekkel csökkenthetik a „piacnyitással” járó kockázatokat, illetve kompenzálhatják az ügyfélvesztéssel járó költségeket. Az egyik ilyen lehetőség – a fent bemutatott nemzetközi banki példák alapján –, ha a bankok mobil ID szolgáltatókká válnak és ebből a szerepből értelmezik újra a PAD, a PSD2, a GDPR és a 19/2017. (VII. 19.), az  AMLD végrehajtását biztosító MNB rendelet teljesítéséhez szükséges infrastrukturális beruházásaikat, költségmegtakarítási, ügyfélakvizíciós és keresztértékesítési lehetőségeiket.

A PSD2 olyan trójai faló is lehet, amikor a bank nem csak a szabályozói minimumot teljesíti, hanem megnyitja a teret új, iparágakon átívelő szolgáltatások felé. Ennek feltétele, hogy a tradicionális megközelítések mellett out-of-the-box modelleket is megismerjenek és alkalmazzanak a bankok.

 

A bizalmi szolgáltatókról és a szükséges technológiáról a Microsec workshopjain további részletek ismerhetők meg. Ha érdekel a Microsec workshopja, akkor írj nekünk a hello kukac fintechzone.hu e-mail címre!

Itt követhetsz minket:

BUPA

BUPA
LEMÁK GÁBOR

LEMÁK GÁBOR

A Szabadidő Központban (a KÖZGÁZ-on) végzett, a Duna bal partján. Kimaradt a bölcsi és a multikulti szocializáció az életéből, így lettek eretnek gondolatai. Néha kiengedik a zártosztályról, de már egyre ritkábban. A gumiszobából pattantak ki a FinTechZone, a FinTech Akadémia, a FinTech Verseny, a HUNFINTECH25 és a FinTechShow ötletek, amiket sajnos továbbiak is követnek majd. #fintechterapia #gumiszoba

GOOGLE PAY A CIB BANKNÁL

CIB Bank, Google Pay
Fizessen egyszerűen és biztonságosan a Google Pay használatával!

WEBINÁRIUM: FIZETÉSI KÉRELEM

GIRO, Fizetési Kérelem, webinárium
2021. december 14-én a GIRO Zrt. és a FinTechZone közös webináriumán górcső alá vesszük a fizetési kérelem terjedését segítő új eszközöket.

BUPA: PÉNZÜGYI ASSZISZTENS

BUPA
Ismerd meg vállalkozásod teljes értékű pénzügyi asszisztensét, a BUPA-t.

KIBERBIZTONSÁG

clico paloalto networks it-biztonsag
A FinTechShow résztvevőinek díjmentes fenyegetettségi felmérést ajánlott fel a Palo Alto Networks.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.