Szuperplatformot építenek Európa legnagyobb bankjai

írta | 2017.09.14. | Banki és fintech hírek, Nemzetközi digitális bankolás, Összes hír

fintechshow fintech digitalis transzformacio

Formálódik a legnagyobb európai bankok stratégiai válasza a PSD2-re és a GDPR-ra. Jönnek a banki adat monetizációs stratégiák. Az első lépés a “mesterkulcs”.

 

Pár hónappal ezelőtt a Deutsche Bank bejelentette, olyan digitális „mesterkulcsot” tervez piacra dobni, amivel más szolgáltatók – pl. légitársaságok, közműcégek, fizetős tartalomszolgáltatók stb. – online ügyfélportáljához is be lehet jutni külön regisztráció nélkül. A bejelentésre a CNN megtalálta a klikkvadász címet is: A németek az online regisztráció kinyírását tervezik.

 

Jönnének a banki “mesterkulcsok”

Legalábbis a bosszantó online regisztráció korának vetne véget a német óriás bank, hogy ne kelljen minden szolgáltatónál külön-külön regisztrálnunk, űrlapokat töltögetnünk és jelszókombinációkat megjegyeznünk. Mert ugye a rutinos bozótharcos internet felhasználó tudja, sehol nem szabad ugyanazt a felhasználói név, jelszó párost megadni. De mi van akkor, ha a többség nem ennyire tudatos? Nem az. Boldogan ellavíroznak ugyanazzal a username-password kombóval.

Ettől függetlenül minden egyes új online regisztráció esetén végig kell csinálni ugyanazt a folyamatot. Persze – olykor – választhatjuk a facebookos, google plusos profilunkkal való regisztrációs lehetőséget némi adathozzájárulásért cserébe. Ha mégsem élnénk a kényelem eme nyújtotta lehetőségével, akkor marad a szokásos online regisztrációs procedúra: utónév, vezetéknév, nemünk, e-mail cím, jelszó, ország, mobilszám megadása, az adatvédelmi szabályzat, üzletszabályzat elfogadása.

 

Banki szuperplatform Németországban

A Deutsche Bank ennek vetne véget. Elég, ha „csak” a banktól kapott “digitális mesterkulcsot” használjuk a jövőben, így bármely új szolgáltatónál – amelynek még nem vagyunk az ügyfeleiátugorhatjuk a regisztrációs folyamatot. Csupán a digitális mesterkulcsra lesz szükségünk és máris kinyílnak az online kapuk 2018 közepétől. Legalábbis azoknál a szolgáltatóknál, amelyek csatlakoztak a bank kezdeményezéséhez.

PSD2 GDPR elektronikus ugyfelazonositas

 

A „mesterkulcs” misztikus kifejezés mögött húzódó koncepciót a bank „iparágakon átívelő online regisztrációs, e-ügyfélazonosítási és adat platformnak” hívja, ami sejtetni engedi a kezdeményezés fő célját. Miután a bank utalt is rá, hogy a platform megfelel majd az EU 2018. május 25-től alkalmazandó Általános Adatvédelmi Rendeletének (GDPR), így már sejthető, hogy az ügyféladat, és azok hasznosítása kerül majd a középpontba.

A múltban is történtek már hasonló kezdeményezések, de a CNN szerint a Deutsche Bank jutott eddig legmesszebb és áll legközelebb az éles induláshoz. Ha a német banknak sikerül a szuperökoszisztémát felépíteni – amihez már más német mammutok, mint az Allianz, az Axel Spinger, a Mercedes gépkocsikat gyártó Daimler, a német Posta csatlakoztak –, akkor az ügyféladatok egymás közötti megosztásával 10-15-20 évre is képesek lehetnek az ügyfelek pénzügyi életútját, pénzügyi igényeit előre jelezni (a GDPR keretei és feltételei mellett). Az előrejelzést pontosíthatja, ha más német szolgáltatók, mint pl. a Deutsche Telekom, a Media Markt, az Aldi, vagy a Lidl is csatlakoznak.

 

A holland bankok is a “kulcs őrei” lennének

A német bank bejelentését követő pár napon belül a holland Rabobank is hasonló bejelentést tett. A németek mintájára a holland bank digitális ügyfélazonosítási platformot kíván nyújtani az energiaszolgáltatók, a telekommunikációs társaságok, a biztosítók, az egészségügyi intézmények és más pénzügyi szolgáltatók számára. A platformon keresztül az előbbi szolgáltatók digitálisan szerződhetnek az ügyfelekkel, akik ezen a felületen keresztül kezelhetik és rendezhetik számláikat is.

Ugyanakkor Hollandiában nem a Rabobank nevéhez fűződik az egységes elektronikus ügyfélazonosítási keretrendszer létrehozásának ötlete. Idén februárban a Holland Pénzügyi Szövetség bejelentette, olyan ügyfélazonosítási eljáráson dolgoznak, ami megteremti az ügyfelek számára az online szolgáltatók közötti digitális átjárhatóságot.

A szolgáltatást a bankok nyújtanák, amelyen keresztül az ügyfelek más szolgáltatóknál is azonosíthatják magukat a digitális térben. Ezen keresztül jelentkezhetnek be és pl. intézhetik ügyeiket a kormányzati intézményeknél, köthetnek szerződéseket biztosítóknál online, vagy vásárolhatnak a webshopokban.

 

Az angolok is építkeznek

Azon már meg sem lepődtünk, hogy a német és a holland bejelentéseket követő 1 hónapon belül az angol HSBC bank is hasonló bejelentést tett. A különbség, hogy az angol bank az üzleti ügyfelek közötti digitális szerződéskötés és az értéknövelt pénzforgalmi szolgáltatások feltételeit teremti meg más digitális szolgáltatásokkal kiegészítve.

A német, holland és angol bankok lépései a módosított pénzforgalmi irányelv (PSD2) és az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) tükrében a hazai bankok számára is iránymutatásként szolgálhatnak.

 

A „mesterkulcshoz” hasonló erős ügyfélazonosítás, vagy digitális személyigazolvány koncepcióról, illetve a kapcsolódó egyedi fejlesztésű megoldásokról a Microsec workshopjain további részletek kaphatók. Ha érdekel a Microsec workshopja, akkor írj nekünk a hello kukac fintechzone.hu e-mail címre!

fintechshow fintech digitalis transzformacio

fintechshow fintech digitalis transzformacio

Itt követhetsz minket:

LEMÁK GÁBOR

LEMÁK GÁBOR

A Szabadidő Központban (a KÖZGÁZ-on) végzett, a Duna bal partján. Kimaradt a bölcsi és a multikulti szocializáció az életéből, így lettek eretnek gondolatai. Néha kiengedik a zártosztályról, de már egyre ritkábban. A gumiszobából pattantak ki a FinTechZone, a FinTech Akadémia, a FinTech Verseny, a HUNFINTECH25 és a FinTechShow ötletek, amiket sajnos továbbiak is követnek majd. #fintechterapia #gumiszoba
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

FINTECHSHOW 5.0

fintechshow fintech digitalis transzformacio
FinTech seregszemle, pitch verseny és jövőbemutató előadások az idén 5 éves FinTechShow-n. Górcső alatt a digitális pénzügyi transzformáció új irányai. FinTechShow: (m)érték a digitális pénzügyekben.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.