Elon Musknak jó oka volt megvásárolni a Twittert 44 milliárd dollárért. A social media platformból „mindent magába foglaló” szuperalkalmazást („everything app”) faragna a „Vasember”. Az üzenetküldéstől a digitális pénztárca funkciókon át az ételrendelésig kínálna szolgáltatásokat a Twitter utódja, az „X”.
„Kínában alapvetően a WeChat-en élsz, mert az app annyira hasznos a mindennapi életben. Azt hiszem, ha ezt elérjük, vagy a Twitterrel csak megközelítjük, az siker lenne”
– idézte Elon Muskot az Insider. A WeChat-nek naponta több mint 1 milliárd aktív felhasználója van és közel 3 ezren dolgoznak az alkalmazáson – tette hozzá az Insider.
„X” lehet az új szuperalkalmazás
Musk a Twitter megszerzésével felgyorsítaná a szuperalkalmazás megvalósítását „X” fantázianéven. Több mint 20 évvel ezelőtt, 1999 márciusában ezen a néven hozta létre a milliárdos az első online pénzügyi szolgáltatóját (X.com), ami hamar a PayPal részévé vált.
A PayPal első verzióját 1999-ben hozta létre a Confinity fintech startup (alapítók: Max Levchin, Peter Thiel, Luke Nosek), amely 2000-ben összeolvadt a pénzküldésre specializálódott X.com fintech startuppal (alapítók: Elon Musk, Harris Fricker, Christopher Payne, and Ed Ho). 2001-től az X.com-ot átnevezték PayPal-ra, majd 2002-ben bevezették a tőzsdére és még ugyanebben az évben felvásárolta az eBay.
2017-ben Must visszavásárolta az X.com domaint, ami az X-vízió alapja lehet. A bankok számára az „X” nem biztos, hogy jót fog jelenteni, tekintve, hogy egyszer már felforgatta a pénzügyi iparágat a PayPal részeként. Most viszont az „X” a PayPal számára is fricska lenne, mivel a PayPal is szuperalkalmazássá kíván válni.
Bemutatta a PayPal az új szuperalkalmazását | 2021.09.23.
Elon Musk is beszáll a „felhőtőkébe” (cloud capital)
A minap a volt görög pénzügyminiszter, Yanis Varoufakis osztotta meg véleményét a Twitter felvásárlásával kapcsolatban. Míg az ipari forradalom idején a tőkejavak birtoklása biztosította a hatalmat, mára a felhőalapú tőke, vagy röviden a felhőtőke lett a hatalom új eszköze – írja a cikkében.
Példaként az Amazon felhőrendszerét hozza, amely – többek között a konyhapulton elhelyezett Alexán, illetve az Amazon digitális ökoszisztémájához kapcsolódó számos további hardveren és szoftveren keresztül – képes a felhasználó magatartását, érzelmeit mélyebben megvizsgálni. A felhőrendszerrel folytatott beszélgetéseken, iterációkon keresztül az algoritmusok folyamatosan tanulnak, fejlődnek és a nap végén a személyre szabott javaslataikon keresztül képessé válnak döntéseink, viselkedésünk befolyásolására.
A felhőtőke egyik „csodája”, hogy felhasználók milliói használják az ingyenes alkalmazásokat a termelékenység növelésére, miközben tevékenységükkel – a feltöltött szövegekkel, kommentekkel, fotókkal, videókkal – a felhőtőke értékét növelik. A felhőtőke másik csodája, hogy képes fokozni a vásárlási hajlandóságunkat.
Mindent és mindenkit egy láthatatlan algoritmus irányít a felhőből a felhőt üzemeltető üzleti érdekeinek megfelelően.
Elon Musk számára eddig nem adatott meg a felhőtőke, amit most a Twitter felvásárlásán, illetve egészen pontosan a Twitterből kinővő, „mindent magába foglaló” (everything app) szuperalkalmazáson keresztül érhet majd el.
„Az everything app az én definícióm szerint nem más, mint egy átjáró a felhőtőkéhez, amely lehetővé teszi tulajdonosa számára, hogy befolyásolja a felhasználó magatartását, ingyenes munkaerőt, felhőjobbágyot csináljon belőle, és nem utolsó sorban, hogy az áruk, termékek, szolgáltatások előállítóitól díjat szedjen be felhő bérleti díj formájában, hogy áruikat, termékeiket, szolgáltatásaikat eladhassák a felhasználóknak. Musk eddig nem birtokolt semmit, ami „mindent magába foglaló” szuperalkalmazássá fejlődhetett volna. A Twitter felvásárlásával most már megszerezte az átjárót a felhőtőkéhez.”
Mitől válik szuperalkalmazássá az app?
Várhatóan ez lesz a következő időszak egyik legforróbb témája, ami 2023-ban számos fórumon és felületen kerül majd terítékre. A Klarna a minap bejelentette, hogy kilép a „Vásárolj most, fizess később” (Buy Now Pay Later – BNPL) szerepből és olyan szuperalkalmazássá kíván válni, ami képes minden vásárlási igény kielégítésére. Ennek érdekében elindította az árösszehasonlító funkciót a mobilalkalmazásában.
A Revolut szintén szuperalkalmazássá kíván válni és olyan különböző szolgáltatásokat akar nyújtani egyetlen felületen keresztül, mint az Alibaba, vagy a Tencent Kínában. Ennek megvalósítása érdekében a fintech startup 2021-ben belépett az első olyan szolgáltatási területre, amely túlmutat a pénzügyi közvetítésen. Stays névvel elindította a szállásfoglalás szolgáltatást, hogy még több ponton segítse a felhasználókat költéseik optimalizálásában az utazások során.
Itthon is látni példákat arra, hogyan kívánnak a bankok a mobilbanki alkalmazásba a bankoláson túlmutató (beyond banking) szolgáltatásokat (pl. közlekedési jegyek) csempészni, hogy minél több ponton kapcsolódjanak az ügyfelekhez (pl. K&H+). De talán a szuperalkalmazáshoz legközelebb álló hazai példa a Simple, ami napjainkra a hazai alkalmazások közül a legtöbb ponton kapcsolódik több mint 2 millió felhasználóhoz.
Így lesz a Revolutból szuperalkalmazás (2022-ben?) | 2022.01.18.
A Revolut nem titkolt célja, hogy bekerülhessen a szuperalkalmazások ligájába. A szuperalkalmazások célja, hogy egykapus digitális megoldássá váljanak a mindennapokban. Ezek az alkalmazások kiváltanák a jelenleg használt applikációk egy részét, hogy minél több dolgot egyetlen felületen keresztül intézhessünk. A világ legnagyobb társaságai (Apple, Google, PayPal, Amazon) mellett a Revolut is erre a pozícióra pályázik.