Több mint 1 millió ügyfél kap haladékot 2019.08.31-ig. Új digitális megoldás segítheti az adategyeztetést

írta | 2019.06.25. | Digitális pénzügyek, Összes hír

kh webinarium

A héten szerdán, 2019. június 26-án lejár az ügyfelek kötelező átvilágításával kapcsolatos határidő. Több mint 1 millió ügyfél még nem végezte el az adategyeztetéssel járó teendőket, így a határidőt követően a pénzügyi szolgáltatók, bankok, biztosítók kötelesek lennének megtagadni az ügyfél által kezdeményezett megbízások, tranzakciók teljesítését, továbbá zárolni a bankszámlát. Tekintettel az érintett ügyfelek számosságára, Varga Mihály pénzügyminiszter 2019.06.21-én, péntek délután benyújtotta javaslatát a Parlamentbe a határidő módosítására.

Ha a Parlament elfogadja a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvényt (Pmt.) módosító javaslatot, 2019.08.31-ig kapnak haladékot az érintett ügyfelek.

Breaking news [2019.06.25. 10:53]: A Parlament az imént megszavazta, hogy 2019.10.31-ig lesz lehetősége az ügyfeleknek a kötelező adategyeztetés teljesítésére.

A pénzügyi szolgáltatók és a digitális ügyfelek számára könnyítené meg a kötelező adategyeztetést az idén év elején hatályba lépett MNB rendelet a nem valós idejű ügyfél-átvilágításról. Az MNB rendelet feltételeit teljesítő magyar megoldással, a GoodID-val az okostelefon felhasználók akár 3 perc alatt is teljesíthetik távolról, online az átvilágítással kapcsolatos kötelezettségüket.

A nem valós idejű ügyfél-azonosítással kapcsolatos lehetőségekről, a szabályozási háttérről és a pénzügyi szolgáltatók számára megnyílt további lehetőségekről ad áttekintést a mai napon publikált, „Harc az ügyfelekért a digitális térben. A nem valós idejű ügyfél-azonosítás szerepe a digitális értékesítésben” c. GoodID White Paper. További részletek a White Paper-rel kapcsolatban itt érhetők el.

Kiket érint az adategyeztetési kötelezettség?

A Magyar Bankszövetség, az MNB és a Pénzügyminisztérium által 2019. március 7-én kiadott sajtóközlemény szerint teljeskörű ügyfél-átvilágítást kell elvégezni azokra az ügyfelekre, akikkel a pénzügyi intézmény 2017. júniusa előtt létesített ügyfélkapcsolatot.

Az ügyfél-átvilágításhoz szükséges adatok, dokumentumok az alábbi csatornákon is megadhatók: postai úton, élő videóbanki, vagy netbanki úton (megjegyz.: illetve egyes bankok, biztosítók gyakorlata alapján: e-mail-en, vagy egyéb webes felületen keresztül).

A Pmt. megváltozott szabályai értelmében, amivel a pénzügyi intézményeknek rendelkezniük kell lakossági ügyfelek esetében:

  • a törvényben előírt személyes adatokkal,
  • a személyazonosságot és a lakcímet igazoló okmányok másolatával, illetve
  • meg kell állapítaniuk az ügyfél kiemelt közszereplői státuszát (PEP Nyilatkozat),

vállalati ügyfelek esetében:

  • a tényleges tulajdonos(ok)ról tett nyilatkozat újbóli beszerzése szükséges, a megváltozott adattartalom miatt.

Benyújtották a törvénymódosító javaslatot: lehetőség az ügyfeleknek, kötelezettség a szolgáltatóknak

A benyújtott törvénymódosítási javaslatban foglaltak alapján a „Magyar Bankszövetség jelezte, hogy határidőig az ügyfelek egy részénél az átvilágítási folyamat nem zárul le. A magyar emberek érdekében a törvényjavaslat célja, hogy kellő időt biztosítson az eljárások lefolytatására, ezzel megakadályozva azt, hogy több mint egymillió ügyfél esetén a banki tranzakciók 2019. június 26-a után bármilyen akadályba ütközzenek.”

„A törvénymódosító javaslat értelmében:

  • a (pénzügyi) szolgáltatók a törvényjavaslat hatálybalépését követő 3 napon belül kötelesek tájékoztatni azon ügyfeleiket, akik esetében az ügyfél-átvilágítás még nem történt meg egyáltalán vagy teljeskörűen.
  • A szolgáltató tájékoztatási kötelezettsége egyrészt lehetőséget teremt a szolgáltató számára az egyértelmű, ügyfél-specifikus figyelemfelhívásra, másrészt az érintett ügyfélkör egyértelműen tudomást szerez a […] kötelezettségéről és annak 2019. augusztus 31-ig történő meghosszabbításáról.

A szolgáltató 2019. augusztus 31-ét követően köteles az ügyleti megbízás teljesítését megtagadni, ha:

  • az ügyféllel 2017. június 26. előtt létesített üzleti kapcsolatot,
  • az ügyfél vonatkozásában az ügyfél-átvilágítási intézkedéseket 2019. augusztus 31-ig nem végezte el, és
  • az ügyfél vonatkozásában a […] ügyfél-átvilágítás eredményei 2019. augusztus 31-ig nem állnak teljeskörűen rendelkezésre.”

Jelenlegi banki digitális gyakorlatok

A FinTechZone.hu felmérte a lakossági és a vállalati ügyfelek átvilágítására vonatkozó digitális gyakorlatot a tíz legnagyobb hazai banknál. A felmérés főbb eredményei:

  • Nincsen egységes digitális eljárás a legnagyobb hazai bankoknál.
  • A legnagyobb bankok legalább egy digitális csatornát használnak az alábbiak közül a lakossági ügyfelek átvilágítása során: e-mail, netbank, website-on keresztüli dokumentumfeltöltés, videóazonosítás.
  • A vállalati ügyfelek számára a digitális csatornákon keresztüli adategyeztetés lehetősége lényegesen korlátozottabb, mint a lakossági ügyfelek esetén.

A bankok kommunikációs gyakorlatának elemzése alapján összességében elmondható, hogy a bankok az előírásoknak megfelelően teljesítették a kommunikációs kötelezettségüket. Ugyanakkor – kevés kivételtől eltekintve – a legnagyobb hazai bankok jellemzően nem alkalmaztak megszemélyesített, ügyfél-specifikus kommunikációt, ami miatt az ügyfelek nem feltétlenül érthették meg, vonatkozik-e rájuk az eljárás. A törvénymódosítási javaslat ezt az ügyfél-specifikus tájékoztatást teszi kötelezővé a pénzügyi szolgáltatók számára.

Új lehetőség a digitális ügyfelek átvilágításához

Idén év elején lépett hatályba a nem valós idejű ügyfél-átvilágítást is tartalmazó MNB rendelet, ami nemcsak a „selfie-fotóval, selfie-videóval” való bankszámlanyitás, online szerződés lehetőségét teremtette meg, hanem segítséget nyújt a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágításhoz is. A rendelettel párhuzamosan vált elérhetővé a rendelet feltételeit teljesítő magyar megoldás is, a GoodID.

A pénzügyi szolgáltatók lényegesen leegyszerűsíthetik a dokumentumok beküldésével (akár hitelesítésével) kapcsolatos teendőket a GoodID segítségével. Az okostelefonnal rendelkező banki ügyfelek akár 3 perc alatt is teljesíthetik adategyeztetési kötelezettségüket.

A pénzügyi szolgáltatók számára nyújt segítséget a mai napon publikált – hiánypótló jellegű – a nem valós idejű ügyfél-azonosításban rejlő lehetőségeket bemutató GoodID White Paper, melyben a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágításon túl bemutatásra kerülnek a kiaknázható értékesítési előnyök ügyféleseteken, nemzetközi példákon és jó gyakorlatokon keresztül. További részletek itt.

kh webinarium

kh webinarium

Itt követhetsz minket:

LEMÁK GÁBOR

LEMÁK GÁBOR

A Szabadidő Központban (a KÖZGÁZ-on) végzett, a Duna bal partján. Kimaradt a bölcsi és a multikulti szocializáció az életéből, így lettek eretnek gondolatai. Néha kiengedik a zártosztályról, de már egyre ritkábban. A gumiszobából pattantak ki a FinTechZone, a FinTech Akadémia, a FinTech Verseny, a HUNFINTECH25 és a FinTechShow ötletek, amiket sajnos továbbiak is követnek majd. #fintechterapia #gumiszoba
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

WEBINÁRIUM

KH webinarium
Mit hoz a jövő? Hogyan alakítják át az újabb és újabb innovációk a pénzügyeinket, a munka világát, a környezetünket vagy akár a táplálkozásunkat?

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.