A fintech világban mindenki a sikerbiztos üzleti modellt keresi. Lehet, hogy a Bud megtalálta?  Ők az adatok újszerű felhasználására esküsznek. A Fintech Akadémián bemutatták, hogyan tud a fintech hasznot hozni a bankoknak és a felhasználóknak. Jönnek az új digitális pénzügyi közvetítők.

 

A jelenleg elérhető számla aggregációs és személyes pénzügyi megoldások (PFM – Personal Finance Management) többsége folyószámla információkat és múltbeli kiadásokat dolgoz fel. Ezek alapján mutatják meg az elemző algoritmusok az aktuális pénzügyi helyzetünket. Ez azonban még nem ösztönzi a felhasználókat arra, hogy tudatosabbak legyenek és változtassanak a magatartásukon. Hogyan döntsön, mit lépjen a felhasználó? Ebben segít a Bud.

A két éves brit fintech startup két ambíciózus fiatalember víziójából született 2015 végén. A vízió egyszerű és vegytiszta: egyetlen felületről minden szükséges pénzügyi szolgáltatást elérhetővé tenni a felhasználók számára.

bud fintech

 

Adatból építenek piacteret

A fintech startupra már a szabályozó (FCA) sandboxában felfigyeltek a bankok. A Bud saját fejlesztésű adatelemző technológiája, API-jai és üzleti modellje valós és gyors segítséget ad a szabályozás súlya alatt nehezen, lassan innováló bankoknak. A fintech startup értékajánlata a bankok számára, hogy az ügyfeleik jövőbeli pénzügyi helyzetéről – a múltbeli tranzakciós és egyéb más forrásból származó adatokból –  összetett pénzügyi előrejelzéseket készítenek, aminek a segítségével a bankok a digitális térben eredményesebben értékesíthetnek pénzügyi termékeket, szolgáltatásokat.

Az FCA sandboxban nevelkedett fintech startup speciális szabályozói engedéllyel rendelkezik. Megközelítőleg az Egyesült Királyság folyószámláinak 80%-át aggregálja, így hatalmas méretű adatbázishoz fér hozzá.

A Bud piacterén a bankok mellett kicsi és nagy, új és már érett korban lévő fintech cégeket is találunk, amelyek a Bud saját fejlesztésű API-jain keresztül csatlakoznak fel. A piacteret úgy alakították ki, hogy alkalmas legyen prototípusok tesztelésére, éles felhasználói pilotok indítására (pl. jövő januárban a HSBC-vel közösen indítanak egy 10.000 fős pilotot).

Bud fintech startup

 

Így működik a Bud

A Bud szövegfelismerő és természetes nyelvi elemző technológiája értelmezi a tranzakciós adatok részleteit, tartalmát. Emellett például az ügyfél naptárbejegyzései, utazási adatai együttes elemzésével olyan összefüggéseket is feltár, amelyek segíthetnek tisztábban látni a jövőbeli pénzügyi helyzetünket, így már ma elkezdhetünk felkészülni rá. A felkészülésben is szeretnének társak lenni és segítséget nyújtanak a Bud piacterébe integrált 65 pénzügyi szolgáltató ajánlatának kiválasztásában.

A Bud az API-kon keresztül a pénzügyek teljes spektrumában gyűjti az adatokat és azokat egyedi elemző technológiájával értékeli, majd alakítja át a bankok számára az értékesítésüket támogató hasznos információkká. A felhasználónak pedig a megfelelő helyen, a megfelelő időben, a megfelelő pénzügyi ajánlatot nyújtják.

A felhasználók egyetlen felületen kezelhetik bankszámláikat, tekinthetik át költéseiket, befektetéseiket, bevételeiket. Felhasználóbarát az a képesség is, hogy vizuálisan megkülönböztetik az ajánlatokat a pénzügyi helyzetünknek megfelelően. Más designba csomagolják a nehéz pénzügyi helyzetbe került felhasználónak, vagy az üzletét felfuttató ügyfélnek szánt ajánlatokat.

És persze a Bud mobil app-ján keresztül bankot is lehet váltani, mint ahogy sok más fintech startupnál is (lásd pl. a korábban bemutatott Starling Bankot) az Egyesült Királyságban.

 

A következő lépés

A következő év nagy kihívása – az HSBC lakossági pilot mellett – a KKV szektorba történő belépés. Ennek első lépéseként pár héten belül elindítják a kis- és középvállalkozásoknak szánt piacterüket is. Izgalmas kérdés, hogy az open banking szabályozás milyen további lehetőségeket hoz majd ezen a területen.

 

Az előadásról készült videó a Fintech Akadémia hivatalos honlapján érhető el a regisztrált felhasználók számára.