blank
blank

2025.01.20.

2025-ös digitális prioritásokról és kihívásokról is kérdeztük dr. Ákos Tamást, a CIB Bank vezérigazgató-helyettesét

Szerző:

Kategóriák:

Az elmúlt időszakban a CIB Bank jelentős digitális fejlődésen ment keresztül: az AFR 2.0-val együtt megjelentek az A2A-alapú fizetési megoldások, gyorsan növekszik a fizetési kérelmek és az új qvik szolgáltatás használata, miközben egyre több mesterségesintelligencia-alapú technológiát tesztel éles körülmények között. Hogyan épülnek be az új technológiák a bank mindennapjaiba, és melyek lesznek a főbb digitális prioritások 2025-ben?

Interjúsorozatunkban dr. Ákos Tamás, a CIB Bank lakossági vezérigazgató-helyettese összegezte a 2024-es év kiemelkedő digitális banki fejlesztéseit, és osztotta meg a 2025-ös várakozásait.

blank

Fotón: dr. Ákos Tamás, a CIB Bank lakossági vezérigazgató-helyettese | Kép forrása: CIB Bank

Milyen kiemelkedő digitális fejlesztéseket valósított meg a bank 2024-ben és mik az első tapasztalatok a 2024-ben bevezetett digitális újításokkal, új szolgáltatásokkal kapcsolatban?

dr. Ákos Tamás: 2024-ben az AFR 2.0 keretében új szolgáltatásokat vezettünk be. Az elektronikus fizetések terén a kártyás fizetés alternatívájaként és versenytársaként megjelentek a bankszámla alapú (A2A) fizetési megoldások.

A fizetési kérelem használatával kezdeményezett tranzakciók száma hónapról hónapra növekszik, ügyfeleink egyre inkább megismerik és megszeretik ezt a szolgáltatást. Hasonlóan pozitív fogadtatásban részesült a szeptemberben bevezetett qvik szolgáltatás is, amely jelenleg főként az online térben használatos, és a qvik-en bonyolított tranzakciók száma folyamatosan növekszik.

A személyi kölcsönök esetében teljesen megújítottuk a folyamatot, bevezettük az egyedi, kockázat alapú árazást, valamint kidolgoztunk egy számlanyitást nem igénylő ajánlatot.

Számos biztonsági újítást vezettünk be a lakossági ügyfeleink számára elérhető mobilalkalmazásban, például a kártya felfüggesztése/újra-engedélyezése (Card freeze) funkciót, amely hamar népszerűvé vált ügyfeleink körében, ezáltal is biztonságosabbá téve a bankkártyahasználatot. Továbbra is elkötelezettek vagyunk az ügyfélélményt növelő bankkártya digitalizációs megoldások mellett, és ösztönözzük ügyfeleinket a mobilfizetés használatára.

Számos belső folyamatunkat átalakítottuk, papírmentesítettük az ügyfélélményt növelő megoldásokkal, valamint elindítottuk a mobilalkalmazásunkat új technológiai alapokon megújító anyavállalati projektünket.

2023 végén indítottuk el az online vállalati számlanyitási folyamatunkat, amely lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy távolról, önállóan nyissanak vállalati számlát. Ezt a szolgáltatást gazdasági társaságok (Kft, Bt, Rt, Kkt) és egyéni vállalkozók vehetik igénybe. 2024-ben kiemelten foglalkoztunk ezen folyamat továbbfejlesztésével és ösztönzésével, az online folyamatban részt vevő ügyfelek visszajelzései rendkívül pozitívak voltak.

Ügyfélelégedettség növelése: Az új funkciók bevezetése óta javult az ügyfélelégedettség, amit a visszajelzések és a használati statisztikák is alátámasztanak.

Fenntarthatósági törekvések: Az ügyfélélményt növelő papírmentes megoldások mellett további zöld kezdeményezéseket is bevezettünk, például az energiahatékonyság növelését célzó intézkedéseket.

Az elmúlt egy évben jelentős változás következett be a generatív mesterséges intelligencia megítélésében és gyakorlati felhasználásában. Mely területeken látható egyértelműen potenciál a GenAI alkalmazásában és melyek azok, ahol a bank már elkezdte a technológia alkalmazását, vagy annak tesztelését?

dr. Ákos Tamás: A CIB Bank régóta alkalmaz mesterséges intelligencia megoldásokat, mint:

  • Szelfi számlanyitás (Machine Learning megoldás, arcfelismerés).
  • IT monitoring rendszerünk, amely különböző események és historikus adatok alapján, MI segítségével következtetéseket von le, és jövőbeli események bekövetkezését elemzi, valószínűsíti.
  • Számos analitikus megoldás, elsősorban CRM kampányoknál és kockázati modelleknél, ahol supervised, azaz ember által felügyelt prediktív modellezést alkalmazunk.
  • Csalárd tranzakciók elemzése és azonosítása a Fraud területen.

Generatív AI megoldásokat jelenleg még nem használunk élesben. Pilot keretében azonban már teszteljük IT fejlesztői portál, valamint IT dokumentumok kezelésében és generálásában. A CIB Bank az anyavállalattal együttműködve folyamatosan keresi a GenAI lehetséges felhasználási területeit a bankcsoporton belül.

Alapvetően a belső hatékonyság növelésében és bizonyos ügyfélkiszolgálási területeken látjuk ennek a közeli jövőben az alkalmazási lehetőségét.

Véleménye szerint milyen technológiai trendek és kihívások alakíthatják leginkább a bankszektort 2025-ben és ezekre tekintettel, melyek lesznek a bank legfontosabb digitális prioritásai 2025-ben?

dr. Ákos Tamás: A mesterséges intelligencia meghatározó szerepet kap az ügyfélélmény és a belső hatékonyság növelésében. A digitális és papírmentes bankolás továbbra is meghatározó trendet képvisel 2025-ben.

A teljes digitális ökoszisztéma megvalósításának következő lépéseként azon dolgozunk, hogy kialakítsunk egy olyan platformot meglévő ügyfeleink számára, ahol online módon tudnak majd termékigényléseket és adatmódosításokat kezdeményezni, valamint távolról – fióki közreműködés nélkül – végigvinni a folyamatokat.

A kihívások terén a szabályozói megfelelés, a kiberbiztonság és a csalásmegelőzés áll előtérben.

Szintén előremutató és egyben kihívást jelent a digitális állampolgárság fokozatos bevezetése és megjelenése a digitális és fizikai bankolás terén.

Legfőbb prioritásaink 2025-ben továbbra is a hatékonyság növelése (papírmentesítés, folyamatok automatizálása) és a kiberbiztonság fokozása.

Címlapfotón: dr. Ákos Tamás, a CIB Bank lakossági vezérigazgató-helyettese | Kép forrása: CIB Bank

Címkék:

blank