Interjúsorozatunkban Jendrolovics Péter, a Gránit Bank vezérigazgató-helyettese, a Lakossági Divízió vezetője adott betekintést többek között abba, hogyan járult hozzá a mobilalkalmazásba épített részvényjegyzés az elmúlt 25 év legnagyobb mértékű nyilvános tőkebevonásához és miként támogatja a Gránit Guru a hiteligénylési folyamatokat. Szó esett arról is, melyek a legfontosabb 2025-ös digitális prioritások, valamint, hogy az agentic AI hogyan hozhat gyökeres változást a mindennapi bankolásban.

Fotón: Jendrolovics Péter, a Gránit Bank vezérigazgató-helyettese, a Lakossági Divízió vezetője | Kép forrása: Gránit Bank
Milyen kiemelkedő digitális fejlesztéseket valósított meg a bank 2024-ben és mik az első tapasztalatok a 2024-ben bevezetett digitális újításokkal, új szolgáltatásokkal kapcsolatban?
Jendrolovics Péter: A 2024-es év a dimenzióváltás éve volt a digitális fejlesztéseknél a Gránit Banknál. Amellett, hogy – szinte már hagyományosan – csaknem havonta érkeztünk – sokszor piacelsőséget jelentő – újdonságokkal, hogy tovább egyszerűsítsük a mindennapi bankolást,
munkába állítottuk a jövő technológiáját jelentő agentic AI alapú megoldást, miközben a banki applikációnkkal kiléptünk a nemzetközi piacra is és elindítottuk a cross border szolgáltatásunkat Romániában.
Fejlesztéseinket már jó ideje a „mobile first” szemlélet hatja át. A 2024-es év szintugrást hozott ebben a tekintetben is: elindultak a banki mobilapplikációba integrált befektetési szolgáltatások.
Az első fecske a Gránit Bank tavaly év végi tőzsdére lépéséhez kapcsolódó – egyedülálló – innováció volt, amely először tette lehetővé, hogy a lakossági befektetők mobilbanki alkalmazásban jegyezzenek részvényt nyilvános kibocsátás keretében.
A mobilbanki jegyzés óriási siker lett, darabszámát tekintve az összes jegyzés megközelítőleg 70 százaléka mobilappon keresztüli részvényjegyzés volt.
Az innováció jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a lakossági befektetők jegyzése jóval meghaladta az optimista várakozásainkat és
a Gránit Bank nyilvános tőkebevonása az elmúlt 25 év legnagyobb mértékű nyilvános tőkebevonása lett.
A részvényjegyzés lezárását követőn élesedtek a banki applikációba integrált befektetési szolgáltatások, amelyekkel néhány kattintással másodpercek alatt köthetünk le betéteket, vehetünk forint – és hamarosan euró alapú – államkötvényeket, befektetési jegyeket és BÉT-részvényeket. A szükséges értékpapírszámla az appban vagy akár Videóbankon digitálisan megnyitható, a befektetési tevékenység végzéséhez szükséges MIFID kérdőív kitöltésével együtt. Az alkalmazásban az értékpapír-kereskedéshez kapcsolódó összes dokumentum, számlakivonat és teljesítési igazolás is elérhető.
Ez a banki alkalmazásba integrált komplex befektetési funkció egyelőre unikális a magyar piacon abból a szempontból, hogy az ügyfél az összes pénzügyi vagyonelemét egy helyen látja és kezelheti.
Gyorsan nő a népszerűsége is, az értékpapír-vételre, eladásra vonatkozó megbízások 95-98 százaléka már az eBank csatornán keresztül érkezik be. A funkció élesítése óta több ezer megbízás teljesült, több milliárd forint értékben. A jövőben folyamatosan bővítjük az elérhető értékpapírok körét.
A terveink szerint itt is szerephez jut majd a Bank agentic AI alapú megoldása, a Gránit Guru, amely 2024 vége óta a hitelfelvételnél virtuális aszisztensként megválaszolja az ügyfelek kérdéseit és gyors hitelkalkulációt készít, még élményszerűbbé téve a bank teljesen digitális, otthonról elvégezhető lakáshiteligénylési folyamatát.
A mobilbankban elérhető új funkciók közé tartozik a tavaszi lakásbiztosítás-váltási kampányra időzített lakásbiztosítás-kalkulátor, amellyel néhány kattintással elvégezhető volt a díjkalkuláció, és igényelhető volt a Gránit Biztosító Házmester lakásbiztosítása.
Kapcsolódó cikk:
Tavaly tovább fejlesztettük a 2023 végén élesített vállalati online számlanyitás folyamatát, amely lehetővé teszi, hogy a cégek – méretüktől, szervezeti formájuktól, a céget jegyzők és a banki aláírók számától függetlenül digitálisan intézhessék számlaügyeiket, a rendelkezők azonosítása videóhívásban, akár eltérő időben és térben is történhet.
Ez a kényelmes megoldás is hamar utat tört, tavaly már a mikro- és kkv-számlák több mint fele VideóBankon nyílt.
A Gránit Bank appjában is elérhető a qvik fizetési lehetőség. A mindennapi bankolást könnyíti meg, hogy tavaly óta csoportos beszedési megbízást és állandó átutalást nemcsak a netbankban, hanem a mobilappban is lehet kezelni.
A mobilappos fejlesztések között természetesen nem hiányozhatott az ügyfeleket védő, a csalásmegelőzést szolgáló új biztonsági megoldás sem. Ennek alapján ügyfeleink ellenőrizhetik a bankból érkező telefonhívásoknál, hogy valóban a Gránit Bank ügyintézője keresi-e őket. A hívást követően kapnak egy – a hívást igazoló – iSMS-t, azaz push üzenetet az applikációba, amely a hívás adatai között – a még pontosabb beazonosíthatóságért – tartalmazza a banki ügyintéző nevét is.

Fotón: Jendrolovics Péter, a Gránit Bank vezérigazgató-helyettese, a Lakossági Divízió vezetője | Kép forrása: Gránit Bank
Az elmúlt egy évben jelentős változás következett be a generatív mesterséges intelligencia megítélésében és gyakorlati felhasználásában. Mely területeken látható egyértelműen potenciál a GenAI alkalmazásában és melyek azok, ahol a bank már elkezdte a technológia alkalmazását, vagy annak tesztelését?
Jendrolovics Péter: Egyértelmű, hogy a high tech iparág mellett a bankszektorra lesz az egyik legnagyobb hatással az AI technológia, még akkor is, ha a személyesség továbbra is alapvető érték marad a pénzügyek intézésénél.
Véleményem szerint a Gránit Bank által is alkalmazott agentic AI alkalmazása 4 téren hozhat jelentős változást:
- a perszonalizációban, az ügyfeleknek adott ajánlatok személyre szabásában és az ügyfelek pénzügyek intézésében adható támogatásában;
- a banki háttérműveleti folyamatok automatizációjában;
- a banki munkavállalók munkájának információkkal való támogatásában és;
- az adathalászat elleni védekezésben, a fraud tevékenység azonnali felismerésében és a csalások megakadályozásában.
A Gránit Bank már korábban is alkalmazott AI alapú technológiát például a mobilon lebonyolítható szelfis számlanyitásnál az arcfelismerés folyamatában.
A Bank az új agentic AI technológiák alkalmazásában is piacvezető szerepet kíván betölteni, és e cél eléréséhez az Open AI nagy nyelvi modelljeire és az Intuitech agentic AI alapú keretrendszerére épít.
A már említett Gránit Guru ilyen agentic AI alapú megoldás, amely még a nemzetközi piacon is elvétve alkalmazott technológiát képvisel. Tavaly óta a lakáshitel-igénylésnél segíti az ügyfeleinket, legújabban pedig a digitálisan igényelhető munkáshitel felvételével kapcsolatos kérdésekre válaszol a weboldalon indítható chatfelületen.
A Gránit Guruval a közeljövőben olyan virtuális ügyintézőket kívánunk biztosítani, akik fáradhatatlanok és a nap 24 órájában személyre szóló szolgáltatást képesek nyújtani.
A Gránit Guru a terveink szerint minden eddiginél nagyobb értékteremtésre lesz képes, az ügyfélélményen túl tovább növeli a belső hatékonyságot, megkönnyíti a banki alkalmazottak munkáját, gyorsabb átfutási időket és még költséghatékonyabb működést eredményez.
A digitalizációnknak köszönhetően a Gránit Bank már most is kétszer hatékonyabban működik a bankszektor átlagánál, számításaink szerint az agentic AI alkalmazásával többszörözhető ez a hatékonyságjavulás.
Kapcsolódó cikk:
Véleménye szerint milyen technológiai trendek és kihívások alakíthatják leginkább a bankszektort 2025-ben és ezekre tekintettel, melyek lesznek a bank legfontosabb digitális prioritásai 2025-ben?
Jendrolovics Péter: Az elmúlt évtizedben a digitális innovációk, azon belül is a mobil applikációk térnyerése jelentősen átalakították a bankolási szokásokat.
A mobilapplikációk szerepe a jövőben is tovább nő a bankolásban és van még tartalék a pénzügyi szolgáltatások digitalizációjában, többek között például a jelzáloghitelezési folyamat esetében.
Emellett magam is vallom, hogy a következő horizont az agentic AI vezérelt bankolás. Az agentic AI megoldások gyors elterjedésére számítok, ami egyes front- vagy háttérfolyamatok esetén gyökeres változást hozhat.
Emellett vannak jóval közelebbi kihívások is a bankok számára, mint például 2025. I. félévében a DÁP szolgáltatások bevezetése. Digitális bankként szinte valamennyi folyamatunk érintett lesz benne, hiszen esetünkben az ügyfélazonosítás és a szerződéskötések is digitálisan történnek meg.
A felsővezetői interjúsorozatban megjelent cikkek:
- Erste Bank: 2025-ben az Erste Bank a perszonalizációt valós idejű, tranzakcióalapú szolgáltatásokkal és ajánlatokkal emeli új szintre – interjú Harmati Lászlóval, 2025.01.13.
- K&H Bank: AI, hiperperszonalizáció és Kate: Németh Balázs a K&H Bank 2025-ös digitális prioritásairól, 2025.01.16.
- CIB Bank: 2025-ös digitális prioritásokról és kihívásokról is kérdeztük dr. Ákos Tamást, a CIB Bank vezérigazgató-helyettesét, 2025.01.20.
- OTP Bank: Bankolás újragondolva: AI, automatizáció és digitális ügyfélélmény az OTP Bank szemével – interjú Csányi Péterrel, az OTP Bank vezérigazgató-helyettesével, 2025.01.21.
- Raiffeisen Bank: Innovatív fizetési megoldások, fenntarthatóság és 24/7-es szolgáltatási infrastruktúra: a Raiffeisen Bank digitális áttörései és 2025-ös tervei, 2025.01.23.
- Gránit Bank: Digitális dimenzióváltás a Gránit Banknál: mobilbefektetéstől az agentic AI-ig, 2025.01.27.
- MBH Bank: 2025-ös digitális prioritásokról, a „Digital First és phygital” megközelítésről Egerszegi Ádám, az MBH Bank vezérigazgató-helyettese, 2025.02.04.