Elektronikusan fizetni nem bonyolult. Digitálisnak lenni szintén nem az. Ugyanakkor itthon az összes lakossági fizetési tranzakció 20-25%-a történik csak elektronikusan. A közműszámlák, az online vásárlások kifizetése még „csak” 40-45%-ban történik készpénz-helyettesítő megoldással, jellemzően bankkártyával. Mire lenne még szükség ahhoz, hogy egyre többen, egyre többször fizessenek elektronikusan? Ezekre a kérdésekre is kerestük a válaszokat a 2019.10.15-én első alkalommal megrendezett PayTechShow-n.
Sokan a csodát várják az azonnali fizetéstől, hogy az majd alapjaiban rengetheti meg a digitális fizetést. Pedig a laikus vásárló szinte semmit sem fog érezni belőle. A boltban ugyanúgy pittyeg majd vásárláskor a terminál, akár telefonnal vagy paypasszal fizetünk. A nagyobb változásokat a kiegészítő szolgáltatások – és mobilbanki alkalmazások – terén várják a szakértők.
Megszokásból is sokan használják a csekket
Koncz Péter, a Nemzeti Közművek Zrt. (NKM) digitális vezérigazgató-helyettese kiemelte,
„sokan megszokásból, kényelemből nem képesek változtatni fizetési szokásaikon, és a mai napig csekken fizetik be a közüzemi számláikat.”
Noha erre már számos egyszerűbb és gyorsabb lehetőség is létezik, olyanok, amik garantálják a nagyobb ügyfélélményt.
Biztató lehet az az adat, miszerint 3 millió közműszámlát fizetőből 110 ezren használják az NKM applikációját, 40 ezren pedig elmentették kártyás adataikat is a gyorsabb és egyszerűbb fizetéshez.
Fotón: Koncz Péter (NKM Zrt.)
Kapcsolódó cikkek:
Kormányzati beavatkozásra is szükség lenne
Az elektronikus fizetés elterjedését erősíthetné, ha már a középiskolákban edukálnák a fiatalokat, ha az állam a nyugdíjakat és a szociális támogatásokat csak így utalná ki, továbbá, ha nem támogatnák az ingyenes készpénzfelvételt sem – mondta dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója.
„Ki kell mondani, mely helyeken és szituációkban már nem szabad készpénzzel fizetni”
– erősítette meg a kormányzati beavatkozás szükségességét Bek-Balla László, az Erste Bank Digitális csatornák igazgatója is.
Kapcsolódó cikk:
A kereskedőknek is lépniük kell
Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke úgy látja, szépen bele fogunk nőni a változásokba. Bár nagy hátrányból indultunk, a fogyasztói viselkedésváltozás katalizálja majd a fejlődést a következő években.
Egyre jobban digitalizálódik a mindennapi életünk, és benne a pénzügyeink is. Ily módon egyre inkább nő a vásárlói igény a megbízható, kényelmes és egyszerű online fizetések iránt.
„Az a kereskedő, aki pusztán megtérülés alapon utasítja el az online fizetés biztosítását, előbb-utóbb a dínók sorsára jut”
– tette hozzá a szövetség elnöke.
A vásárlók nem pusztán a terméket keresik, hanem azt is nézik, hogy a megszerzéséhez vezető út hol a legkényelmesebb és hol kapják a legtöbb hozzáadott értéket. A szolgáltatás része az online fizetés is, ami egyre jobban felértékelődik, amint csökken a gazdaságban forgó készpénz mennyisége. Ami pedig, ha nem is 1-2 éven belül, de középtávon egészen biztosan csökkenni fog.
A kulcsszó: ügyfélélmény
Az elektronikus fizetési megoldások ugrásszerű növekedését az ügyfélélmény jelentősen katalizálja majd. A Lidl üzleteiben
„a bankkártyahasználat akkor ugrott meg drasztikusan, amikor megjelentek az érintéses bankkártyák”
– emlékezett vissza Nikli Ferenc, a Lidl Magyarország pénzügyi, számviteli és adózási igazgatója.
Ha az azonnali fizetés megvalósul majd az érintéses technológián, akkor az megfelelő alapot biztosíthat az új fizetési megoldás terjedéséhez. Hozzátette, hogy emellett
„a kereskedőknek az is fontos, hogy az új megoldások olcsóbbak legyenek a jelenlegi megoldásokhoz képest”.
Fotón balról jobbra: dr. Selmeczi-Kovács Zsolt (GIRO Zrt.), Sütő Ágnes (Bankszövetség), dr. Al-Absi Gáber (OTP Mobil Kft.), Nagy Sándor (Ecommerce Hungary), Nikli Ferenc (Lidl Magyarország), Varga Lóránt (MNB)
A gazdaságfehérítés és a generációváltás a két nagyágyú
A szakemberek abban is egyetértettek, hogy a gazdaság fehérítése adhat jelentős lökést az elektronikus fizetési megoldások terjedésének. A jelenlegi alacsony arány nagymértékben a szürke és a fekete gazdaság kiterjedtségének köszönhető.
Az Auchan E-commerce igazgatója, Szomolányi Márk hozzáfűzte, amikor jött a Revolut őrület, akkor miden második fizetés Revolut kártyával valósult meg az önkiszolgáló termináloknál.
„Jön már az a generáció, amelyik bankkártyához sem fog nyúlni. Erre már most el kell kezdeni készülni.”
Az is igaz, hogy a fiatalabb generációk jobban fel vannak készülve a digitális újításokra, így a jövőben a technológia és a generációváltás javíthat majd a jelenlegi arányon – tették még hozzá a szakemberek.
A címlap fotón Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke.