A Mastercard tavaly év végén végzett kutatásában mélyrehatóan vizsgálta a magyar kis- és középvállalkozások pénzügyi szokásait és digitalizációs érettségét. A kutatásból kiderült, hogy a magyar kkv-k többsége óvatos optimizmussal tekint a jövőbe, ugyanakkor jelentős kihívásokkal szembesül. Tóth Annamáriával, a Mastercard szakértőjével beszélgettünk a kutatás eredményeiről és a hazai kis- és középvállalkozások pénzügyi digitalizációjáról.
Bár a digitális pénzügyi megoldások egyre elterjedtebbé válnak, a magyar kkv-k világára még mindig kettősség jellemző:
miközben a középvállalkozások tudatosan alkalmazzák a legmodernebb technológiákat, a mikrovállalkozások továbbra is erősen kötődnek a készpénzhez.
Milyen okok állnak e mögött a különbség mögött, és hogyan lehetne még jobban ösztönözni a vállalkozások digitális átállását? Tóth Annamária, a Mastercard szakértője adott választ a legfrissebb kutatás eredményei alapján.

Fotón: Tóth Annamária, a Mastercard szakértője
Az elmúlt évek gazdasági bizonytalanságai és az emelkedő költségek világszerte kihívások elé állították a vállalkozásokat. Milyen főbb trendek rajzolódtak ki a kutatásotokban, a magyar kkv-k hogyan készülnek a következő évekre?
Tóth Annamária: A kutatásunk szerint a hazai kkv-k óvatos optimisták. A cégek többsége lassú, de stabil növekedést prognosztizál a következő évre, azonban érzékelhető némi bizonytalanság is.
A legnagyobb kihívást az energiaárak, alapanyag költségek és bérköltségek növekedése jelentik számukra. Különösen a mikrovállalkozásokra jellemző, hogy rövid távon gondolkodnak, és erősen érzik a növekvő globális verseny nyomását.
Milyen eltérések tapasztalhatók a digitális megoldások használatában cégmérettől függően?
Tóth Annamária: Általánosságban elmondható, hogy a cégméret növekedésével párhuzamosan nő a banki termékek és szolgáltatások igénybevétele és a digitális fejlettség is. A legkisebbek digitális jelenléte gyakran a közösségi média használatára korlátozódik, míg a középvállalkozások már stratégiai szinten kezelik a digitalizációt.
A kisvállalkozásoknál már megfigyelhető, hogy saját digitális eszközparkkal rendelkeznek (okostelefon, laptopok, szoftverek, stb.), és számukra a digitalizáció nem csak eszközbeszerzést jelent, hanem integrált rendszerek kialakítását is, amelyek támogatják az üzleti folyamatokat.
Emellett a kis- és közepes vállalkozások sokkal nyitottabbak az olyan innovatív megoldásokra is, mint például Telefonterminál (SoftPOS), vagy a QR-kódos fizetés.
Az üzleti folyószámla már alapvetésnek számít a vállalkozások körében: 85%-uk használ üzleti bankszámlát. Ehhez képest hogyan alakul a bankkártya elterjedtsége a kkv-k körében, és milyen jellemzőket lehet megfigyelni a céges bankkártyák használata kapcsán?
Tóth Annamária: A mikrovállalkozások jellemzően erősebben támaszkodnak a készpénzre, ebben a szegmensben kevésbé elterjedt még a vállalati kártya, vagy a virtuális bankkártya használata.
A közepes méretű vállalkozásoknak ugyanakkor már a 75%-a rendelkezik üzleti kártyával és közel 40%-uk virtuális kártyával, ami szintén azt erősíti, hogy ezen vállalkozások nyitottabbak az innovációkra és a digitális megoldásokra.
Egyúttal az is megfigyelhető, hogy a vállalati bankkártyák használata egyre inkább általánossá válik a napi ügyek intézésére, mint például az eszközbeszerzések, telekommunikáció, utazási és étkezési költségek fedezésére.
Ahol még fejlődési potenciál látható, az a társkártyák szélesebb körű elfogadottsága.
Ezen a téren vannak még erős aggályok – különösen a visszaélési kockázatok és a magas költségektől való félelem miatt -, melyek kezelése jelentős fejlődési lehetőséget kínálhat a következő időszakra.
Bár egyértelmű a digitális fizetési megoldások irányába való elmozdulás, a vállalkozások közel 60%-a még nagyon, vagy inkább fontosnak tartja, hogy készpénzzel rendelkezzen. Miben látjátok az okait ennek az érdekes kettősségnek a vállalkozások pénzügyi szokásaiban?
Tóth Annamária: A készpénz dominanciája főként a gyors cash-flow biztosításával függ össze.
Különösen a mikroszegmensbe tartozó vállalkozások tartanak jelentősebb készpénzállományt, mert sok esetben még mindig készpénzben realizálják az árbevételük jelentős részét.
Emellett a készpénzt egyfajta biztonsági tartaléknak is tekintik, ami garantálja a zavartalan és rugalmas üzletmenetet. Mindezek ellenére érzékelhető egy fokozatos elmozdulás a digitális tranzakciók felé.
Hogyan összegeznéd a digitalizáció szerepét a kkv-k életében, és milyen megoldásokkal tudja a Mastercard támogatni a szegmenst?
Tóth Annamária: A mai piaci környezetben
a fogyasztói elvárások és a hatékonysági követelmények egyaránt azt diktálják, hogy a vállalkozások aktívan lépjenek a digitális megoldások felé.
A Mastercard Magyarországon kiemelten kezeli ezt a szegmenst, hiszen ők jelentik a gazdaság motorját. Számos szolgáltatást fejlesztettünk ki és nyújtunk kifejezetten a kkv szektor számára.
A Business Bonus program különböző, nemzetközi partnerekkel kidolgozott kedvezményprogram, melynek révén Mastercard üzleti kártyával rendelkező vállalkozások kedvezményesen férhetnek hozzá olyan digitális eszközökhöz és szolgáltatásokhoz, amelyek gyorsabbá, hatékonyabbá és professzionálisabbá tehetik működésüket – legyen szó felhőalapú irodai szoftverekről, elektronikus aláírásról, ügyfélszolgálati, vagy marketing támogató megoldásokról.
A programban való részvétel díjmentes és előzetes regisztrációhoz sem kötött. A kedvezmény partnertől függően egyszerűen, egy promóciós kóddal, Mastercard üzleti kártyával történő fizetés során aktiválódik.
A digitalizáció azonban csak akkor működik fenntarthatóan, ha a biztonság is lépést tart vele. Ezért olyan kiberbiztonsági szolgáltatásokat is kínálunk, amelyek segítik a kis- és középvállalkozásokat abban, hogy megerősítsék védelmüket és biztonságosan építsék az üzletüket a digitális térben.
Megelőzési céllal tesztelhetik rendszereik védelmét a Cyber Front agent alapú támadás-szimulátorral, ami ellenőrzi a meglévő biztonsági szintek hatékonyságát és megoldási javaslatokat fogalmaz meg.
A My Cyber Risk egy sérülékenységvizsgáló megoldás, amely lehetővé teszi a kisvállalkozások számára, hogy azonosítsák, rangsorolják és kezeljék a weboldalaikat/alkalmazásaikat érintő kiberbiztonsági fenyegetéseket.
A RiskRecon pedig lehetővé teszi, hogy a vállalkozások partnereik kiberbiztonsági kitettségét – nyílt adatforrásokból – objektíven felmérjék. Ez különösen hasznos lehet beszállítói láncokban vagy új üzleti kapcsolatok kiépítése során.
A Risk Recon Threat Protection szolgáltatás webalkalmazás-tűzfalat (ú.n. WAF) biztosít és valós időben védi a digitális rendszereket a DDoS vagy botnet támadásokkal szemben.
Azok a cégek, amelyek képesek adaptálódni a gyorsan változó piaci környezet és a folyamatosan emelkedő fogyasztói elvárások által teremtett kihívásokhoz, hosszú távon is fenntartható növekedést érhetnek el, és jelentős versenyelőnyre tehetnek szert a piacon. Ezért segítjük tudatosan a kis- és középvállalkozások digitális átállását.
“Hisszük, hogy ha a kkv-k nyernek, mindenki nyer.”
Kapcsolódó cikkek:
- Lassú gazdaság, gyors digitalizáció – Hogyan kezelik a pénzügyeiket és a digitalizációt a hazai kkv-k?, 2025.03.25.
- Digitális lendület a KKV-knak a Mastercard integrált megoldásaival, 2024.12.16.
- A fizetési iparág aktualitásai, újdonságai: AFR2.0, softPOS, pénzküldés, instant digitális kártya, 2023.11.08.