2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2023.11.08.

A fizetési iparág aktualitásai, újdonságai: AFR2.0, softPOS, pénzküldés, instant digitális kártya

Szerző:

Kategóriák:

A pénzügyi szektorban az egyik legdinamikusabban fejlődő terület az elektronikus fizetések területe. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a tavaszi PayTechShow után az októberben hetedik alkalommal megrendezett FinTechShow színpadán ismét szerepet kaptak a fizetési iparág aktualitásai. A hazai fizetési piac meghatározó szereplői bemutatták aktuális fejlesztéseiket, jó gyakorlataikat és jövőbeli várakozásaikat.

7 év múlva természetes mozdulat lesz azonnalival fizetni

A világon mintaértékű beruházást hajtott végre a magyar bankszektor az azonnali fizetési rendszer bevezetése kapcsán. Olyannyira, hogy a környező országok szabályozói, jegybankjai és az Európai Központi Bank is – mai napig – érdeklődnek a tapasztalatok iránt.

Mégis, amikor előadása kezdetén dr. Selmeczi Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója feltette a kérdést: “Ki találkozott már itthon azonnali fizetésre épülő fizetési megoldással? “ – nem sokan jelentkeztek. A szakember jóslata szerint 7 év múlva már mindenki felteheti a kezét.

A GIRO célja és küldetése az azonnali fizetés fizetési módként történő megerősítése, fejlesztése, amelyre építkezve így innovatív fizetési megoldások bevezetése valósulhat meg.

A GIRO vezérigazgatója előadásában bemutatta, hol tart most az azonnali fizetési ökoszisztéma és milyen út áll az ökoszisztéma szereplői előtt, amely elvezethet az új fizetési mód sikeres elterjedéséhez.

Megtudhattuk azt is, milyen meghatározó fejlesztések zajlanak a motorháztető alatt, mint például a központi visszaélés szűrő rendszer, amelyről a 2023. november 23-án megrendezésre kerülő BankTechShow-n további részleteket hallhatnak a résztvevők dr. Selmeczi-Kovács Zsolt előadásában.

Az előadás rávilágított arra is, hogy a fejlesztések nagyon fontosak, de önmagukban nem elégséges feltételei annak, hogy egy új fizetési mód beépüljön a mindennapokba.

Edukációval, együttműködésben megvalósulhat a végcél: természetes mozdulat lesz “azonnalival” fizetni. Mindenhol és minden helyzetben.

Mekkora növekedési lehetőséget lát még a magyarországi kártyaelfogadói piacon a fizikai POS terminálok tekintetében?

“A POS-eszközöknek az ECR-rendszerekhez és az adóügyi mechanizmusokhoz való teljes integrációjának szükségessége jelentős lehetőséget teremt a legújabb generációs, beágyazott kártyaelfogadással rendelkező ECR (pénztárgépek) számára. Emellett a modern Android-alapú POS-terminálok más kereskedői tevékenységek (úgy mint rendelésfelvétel, csomagkövetés, útközbeni számlázás stb.) integrálására is alkalmas platformként szolgálhatnak, ami további növekedési potenciált jelenthet. Végül, de nem utolsósorban, az önkiszolgáló automatáknál, az elektromos töltőknél és egyéb felügyelet nélküli termináloknál történő kártyaelfogadás hatalmas növekedésére számítunk – a felügyelet nélküli POS-terminálok a piac leggyorsabban növekvő szegmense Európa-szerte.”

Panagiotis Chalkias

Managing Director, Transaction Systems

A fizetések digitalizációja fénysebességre kapcsolt és a változás nem tiszavirág életű

Dr. Al-Absi Gáber Seif az OTP Mobil ügyvezető helyettesétől a FinTechShow résztvevői áttekintést kaphattak a hazai elektronikus fizetési piac elmúlt három évének figyelemre méltó eredményeiről, valamint a fizetések fogadásához kapcsolódó legfontosabb trendekről, várakozásokról.

Amire a szakember külön felhívta a figyelmet a fizikai POS terminálok tekintetében, hogy mindössze 38%-os terminál darabszám növekedés elegendő volt ahhoz, hogy a fizetések volumene kétszeresére növekedjen. A forgalom az e-kereskedelemben még ennél is nagyobb mértékben, 2-5-szeresére növekedett az elmúlt 3 évben.

Az is egyértelműen látszik, hogy az online vásárlások esetében a mobil az úr – az OTP Mobil adatai szerint a vásárlásoknak több mint a 67 százaléka már mobilon keresztül történik.

Amire pedig különösen büszkék lehetünk, hogy az érintéses fizetés lehetőségét nyújtó terminálok és kártyák aránya világszinten kimagasló Magyarországon, messze megelőzve az európai átlagot, ami nagyon jó terepet biztosít a softPOS szélesebb körű elterjedéséhez is.

Mik a Transaction Systems várakozásai a softPOS megoldások terjedésével kapcsolatban?

“Úgy véljük, hogy a softPOS technológia és a kínálat éppen most lép ki a gyermekkorból egyfajta érettségi szintre. A fizetési rendszerek szabályozása és előírásai segítettek a kép tisztulásában, és ennek eredményeként számos szolgáltató, beszállító és üzemeltető távozott a piacról. A közeljövőben a piac további konszolidációjára számítunk, amely néhány, megfelelően hitelesített technológiai szolgáltató körül koncentrálódik majd. Ettől eltekintve továbbra is hiszünk abban, amit a kezdetektől fogva állítunk: a softPOS egy érdekes technológia, amely a jövőben kiegészíti majd a jelenlegi kártyaelfogadási ajánlatokat.

Nem gondoljuk, hogy a softPOS a legtöbb piaci/kiskereskedelmi szegmensben felváltaná a hagyományos kártyaelfogadó eszközöket, de a softPOS-alapú elfogadás biztosan tovább fog növekedni azokban a kiskereskedelmi szegmensekben, amelyekre tervezték (mikrokereskedők, kézművesek stb.), miközben vonzó tartalékmegoldás a hagyományos POS-terminálokat használó kereskedők számára is. A jövőben a softPOS a többi kártyaelfogadási módszerrel és technológiával együtt fog létezni.”

Panagiotis Chalkias

Managing Director, Transaction Systems

Új lehetőségek a határon átnyúló fizetésre

Tóth Annamária, a Mastercard termék- és szolgáltatás szakértője előadásában rávilágított arra, hogy a pandémia és a digitalizáció hatására a termékek és szolgáltatások mobilitása jelentős mértékben megnőtt, a gyártók kiterjesztették beszállítói láncukat a határokon túlra, és a kis- és közepes vállalkozások is egyre nyitottabbak a nemzetközi kereskedelemre.

Mindezek hatására a határon átnyúló, nemzetközi fizetési forgalom olyan mértékben fellendült, hogy egyes becslések szerint 10 éves távlatban (2017-ről 2027-re) a forgalom 100 billió dolláros növekedését várják (150 billió dollárról 250 billió dollárra).

A levelező banki rendszer ismert hátrányaira – ú.n. a tranzakció időigénye és magas költsége, a tranzakció állapotának nehézkes követése – nyújt megoldást a Mastercard határon átnyúló szolgáltatása (Mastercard Cross-Border Services), amely lehetőséget ad a küldő banknak arra, hogy egyetlen, biztonságos kapcsolaton keresztül tudjon pénzt küldeni a világ bármely pontjára. A folyamat ezzel drasztikusan lerövidül és a státuszkövetés folyamatos lehetősége mellett a költségstruktúra is átláthatóvá válik.

A Mastercard felmérése szerint a nemzetközi pénzküldés területén a vállalkozások jellemzően a beszállítóik és – állandó vagy időszakos – munkavállalóik felé teljesítendő fizetésekre használják a pénzküldési megoldásokat.

Lakossági oldalon a legjellemzőbb felhasználási esetek a tandíj és utazási költség fizetése, család támogatása.

A Mastercard cross-border fizetési felület integrálható a bank meglévő internet- vagy mobilbanki rendszerébe. A szolgáltatás igénybevételével jelenleg több mint 150 országba, 70 devizanemben tudunk pénzt küldeni. Több mint 50 ország van, ahol a nemzetközi pénzküldés azonnal teljesül. Ezek elsősorban azok az országok, ahol a SEPA Instant fizetés elérhető, illetve ahol a Mastercard rátelepült a helyi azonnali fizetési rendszerre (pl. Thaiföld, Szingapúr).

Új fejezet a kártya szolgáltatások digitalizációjában: instant kártyakibocsátás

Puskás Inna a NEXI Central Europe termékfejlesztési vezetője, ha nem is az egyiptomi időkig visszamenőleg, de érdekes történeti áttekintést adott a kártyakibocsátói szolgáltatások Maslow piramisán keresztül a résztvevők számára arról, hogyan jutottunk el a ma már alapszükségletnek számító kártya státusz módosítástól az azonnali, digitális kártyakibocsátásig.

A kártyatársaságok fejlesztésének köszönhetően megszülető tokenizációs technológia teremtette meg a digitális kártyakibocsátás alapjait, amelynek lényege, hogy a kártyaadatokat (kátyaszám, lejárati dátum és CVC/CVV) egy egyedi azonosítóval, ú.n. tokennel cserélik fel, így védve az adatokat.

A digitális kártya azonnali hozzáférést biztosít a kártyához kapcsolt számlához és az API alapú folyamatoknak köszönhetően olyan szolgáltatások is azonnal elérhetővé válnak, mint a státusz- és limitmódosítás, vagy akár a PIN kód megjelenítése a mobilbankon belül.

A Maslow piramis tetején pedig ma már olyan ütős kényelmi funkciók is megtalálhatók, mint a DCC, vagy egyéb típusú tranzakciók blokkolása, az egyszer használatos virtuális kártya, vagy a kártyához kapcsolódó előfizetések listázása (szerk. megj.: ez utóbbi személyes kedvenc).

A NEXI szolgáltatásának első hazai implementációját a Gránit Bank hajtotta végre.

Erdős Pétertől, a Gránit Bank bankkártya üzletágának vezetőjétől azt is megtudhattuk milyen értékesítési lehetőségeket nyújt az instant kártyakibocsátás egy bank számára és milyen nem várt helyzetekben lehet az azonnali megoldás eszköze, ezzel növelve az ügyfelek elégedettségét.

Címlapfotón balról jobbra: dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója, dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese, Tóth Annamária, a Mastercard termék- és szolgáltatás szakértője és Puskás Inna, a Nexi Central Europe termékfejlesztési vezetője 2023. október 11-én a hetedik FinTechShow (Készítette: Kovács Dávid)

Címkék: