2025.10.02.

Dinamikus ügyfélút, letisztított core funkcionalitás, józan AI – a bankszektor versenyképletének alapegyenlete

Szerző:

Kategóriák:

Amikor a konzervatív bankszektor a hagyományos (legacy) rendszereit modernizálja a felhőben, vagy felhőben született alkalmazásokra cseréli és fintech képességeket integrál, akkor már nem technológiaváltásról, hanem fundamentális modellváltásról beszélünk – hangzott el Révész Róbert, a TC2 társalapítója előadásában a BankTechShow konferencián. A pénzügyi szolgáltatók teljes üzleti transzformáción mennek keresztül, ahol a dinamikus ügyfélutak mögött, az AI-natív működés és a legacy rendszerek AI-val támogatott modernizációja már nem opció, hanem a versenyképesség alapfeltétele.

Fotón: Révész Róbert, a TC2 vezérigazgatója, társalapítója az idei BankTechShow konferencián. (Fotót készítette: Kovács Dávid)

Dinamikus ügyfélutak és hiperperszonalizáció

A digitális transzformáció már nem egyszerűen új csatornák nyitásáról szól. Az elmúlt években alapjaiban átalakult az ügyfélélményről való gondolkodás. Az ügyfélutak többé nem statikusak, hanem folyamatosan változó, személyre szabott élményláncokká váltak. A verseny kimenetelét már nem a termékpaletta szélessége, hanem az ügyfélelvárásokhoz való alkalmazkodás gyorsasága és minősége dönti el.

„A statikus helyett dinamikus ügyfélutakat vagyunk képesek létrehozni.”

– emelte ki Révész Róbert előadásában.

“A bankok ma már képesek lényegesen rövidebb idő alatt új funkciókat bevezetni, prototípusokat kipróbálni, A/B teszteket futtatni, és azonnal reagálni az ügyfélviselkedésre.”

A felhő ebben kulcsszerepet játszik.

”Működési adatokat gyűjtünk, a dinamikusan változó informatikai és üzleti igények alapján optimalizáljuk ügyfeleink felhőplatformját.”

Az AWS több mint 200 szolgáltatása közül 25% integrált biztonsági és megfelelőségi funkció kritikus fontosságú a szigorúan szabályozott pénzügyi környezetben. Ez teszi lehetővé, hogy a gyors innováció ne menjen a biztonság rovására.

Késztermék vagy egyedi fejlesztés? A hatékonyság dilemmája

Az üzleti hatékonyság szempontjából a bankok régóta vívódnak a „késztermék vs. egyedi fejlesztés” dilemmával.

„Örök kérdés… hogy a szervezet gazdasági hatékonyságát az informatikai késztermékek vagy a nulláról megvalósított fejlesztések szolgálják jobban?” – utalt erre a dilemmára Révész Róbert is az előadásában.

A dinamikus ügyfélutak és a fintech kihívók nyomása alatt egy konvergáló modell rajzolódik ki: letisztított, cloud-native alapfunkcionalitás (core képesség), amelyet API-kon keresztül rugalmasan egészítenek ki testreszabott digitális képességekkel.

Mára konszenzus alakult ki abban, hogy a felhőstratégia sikerének alapköve a „landing zone” koncepció: előre kialakított, biztonságos és skálázható AWS platform, amely lehetővé teszi, hogy a vállalatok gyorsan, és a legjobb gyakorlat szerint telepíthessenek új alkalmazásokat és szolgáltatásokat a felhőbe, miközben biztosítják a kontrollt, biztonságot és a megfelelőséget.

A TC2 által fejlesztett “Lazy for Financial Services” pontosan ezt szállítja a bankszektor részére: meglévő, moduláris építőkockákból felépített, bankszektorra testreszabott, szabályozás-előkészített AWS platform a pénzügyi szektor specifikus igényei alapján.

Az AI-native szervezet: több mint technológia, új működési modell

A mesterséges intelligencia a pénzügyi szektorban több mint egy kiegészítő technológia, az üzleti működés átalakításának motorja. AI-native szervezetnek lenni nem projekt, hanem kultúra:

„Az AI-natív szervezetre az a leginkább jellemző, hogy az adatra épített termékfejlesztést és döntéstámogatást, illetve az automatizált vagy automatizálható műveleteket elsődleges képességként építi be az üzleti folyamatokba”

– fogalmazott a TC2 társalapítója.

Az AWS 20 éves AI és gépi tanulási tapasztalata lehetővé teszi, hogy egy kézből biztosítsa az ehhez a szükséges technológiai elemeket: AI-optimalizált infrastruktúrát, alapmodelleket, menedzselt adat- és modellplatformokat (Amazon Bedrock, Amazon Nova), az agentikus képességeket, valamint a szoftverfejlesztést, és az üzleti folyamatok automatizálását megvalósító SaaS alkalmazásokat (Amazon Q).

A fejlesztési kultúra átalakulása is elkerülhetetlen. Ezzel kapcsolatban Jeff Barr, az AWS technológiai alelnökének gondolatát idézte Révész Róbert:

„Lejárt a hosszú időre, tökéletesre polírozott alkalmazások ideje, és eljött a rövid életű, a környezeti változásokat követni képes, rendszeresen átdolgozott alkalmazások kora”.

Ez a szemléletváltás segíti a bankokat abban, hogy folyamatosan reagálni tudjanak a piaci és szabályozói környezet változásaira. Az AWS ebben két pillérre épít:

  • egyrészt eszközöket biztosít, melyek a fejlesztői produktivitást képesek növelni – ilyen például a fejlesztési asszisztensek vagy a kódrefaktoráláshoz és teszteléshez biztosított eszközök,
  • másrészt pedig agent alapú automatizálást biztosító eszközöket nyújt, amik a tervezést, a kódolást, a tesztelést és az üzemeltetést képesek megtámogatni a teljes fejlesztési életciklusban.
blank

Fotón: Révész Róbert, a TC2 vezérigazgatója, társalapítója az idei BankTechShow konferencián. (Fotót készítette: Kovács Dávid)

Legacy rendszerek modernizációja: elkerülhetetlen döntések

A bankszektor egyik legnagyobb kihívása a több évtizedes múltú core rendszerek jelenléte.

A legacy rendszerek fenntartása több kockázatot rejt: hiányos dokumentáció, elavult forráskódok, vagy a szakértők fokozatos lemorzsolódása. Eközben a dinamikus banki ügyfélutak gyorsulását és az egyre szigorodó biztonsági előírásokra vonatkozó új elvárásokat a régi rendszerek már nem képesek kiszolgálni.

Rengeteg komplex működésű régi alkalmazás található a bankokban, amelyek modernizációja elkerülhetetlen, mert fenntartásuk túlzott kockázat.

„Elértünk ahhoz a pillanathoz, amikor valóban át kell gondolni, hogy a legacy alkalmazásokat – a Java-tól, RPG-től, .NET-től a COBOL-on át a mainframe-ig – hogyan lehet modernizálni”

– hangsúlyozta Révész Róbert.

Az AWS önmaga több mint tízezer Java-alapú alkalmazás modernizációját hajtotta végre AI-eszközei segítségével az elmúlt időszakban. A lehetőségek széles skálán mozognak: a minimális kódmódosítással történő migrációtól a teljes refaktorálásig (cloud-ready) vagy az újraírásig (cloud-native).

A döntés nem technológiai, hanem stratégiai: a bankoknak mérlegelniük kell, hogy melyik út biztosítja számukra a legnagyobb üzleti értéket és jövőállóságot.

AWS európai szuverén felhő: a compliance új dimenziója

A felhőadaptációval párhuzamosan egyre erősebben jelenik meg az adat- és szolgáltatásszuverenitás kérdése. A bankok számára létfontosságú, hogy biztosak legyenek abban: adataik és szolgáltatásaik megfelelnek az uniós szabályozásoknak, és szükség esetén a legszigorúbb biztonsági elvárásoknak is.

Az AWS 2024-ben bejelentette az európai szuverén felhő szolgáltatásának építését, amely garantálja, hogy nem csak az adatok, hanem a meta szintű információk és szolgáltatások is az EU területén maradnak.

Az új kezdeményezés kizárólag európai uniós vállalatokra és munkavállalókra épít, így teljes mértékben illeszkedik a kontinens adatbiztonsági és szuverenitási elvárásaihoz. A 2025-ben Brandenburgban megnyíló adatközpont ennek első mérföldköve.

A bankok számára ez kettős előnyt jelent: egyrészt megfelelhetnek a legszigorúbb szabályozói elvárásoknak, másrészt olyan hibrid architektúrákban gondolkodhatnak, amelyek egyszerre biztosítják a rugalmasságot és a szuverenitást.

Révész Róbert előadása egyértelművé tette: a pénzügyi szektor túllépett a „kellene-e felhőbe menni” kérdésen.

A valódi kihívás ma már az, hogyan lehet a felhőalapú működést, a hiperperszonalizált szolgáltatásokat és az AI-vezérelt folyamatokat úgy integrálni, hogy közben elkezdjük a legacy rendszerek modernizációját.

Címkék: