2025.10.10.

Neobank-sebesség bizonyított technológiákkal – a Trive Bank és Online Zrt. sikertörténete a BankTechShow-n

Szerző:

Kategóriák:

Míg a hagyományos banki projektek gyakran évekig húzódnak, addig a fintech cégek és neobankok hónapok alatt képesek működő üzletágakat felépíteni. De vajon tényleg elérhetetlen ez a tempó a hagyományos bankok számára? Létezik olyan titok, amit csak a neobankok ismernek?

Németh József, az Online Zrt. üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettese és Jóri Csaba, a Trive Bank marketing és termékfejlesztési igazgatója a BankTechShow színpadán bemutatták, hogyan építettek fel három teljes üzletágat 18 hónap alatt. A történet nem a „titkos recept”-ről szól, hanem a jól megválasztott célokról, a fegyelemről és a működő ökoszisztéma-integrációról.

Fotón: balra Németh József, az Online Zrt. üzleti vezérigazgató-helyettese, jobbra Jóri Csaba, a Trive Bank marketing és termékfejlesztési igazgatója. (Fotót készítette: Kovács Dávid)

A Trive Bankról röviden:

A Trive Bank Europe a 2010 óta működő, holland bejegyzésű Trive Financial Holding tagja. A Trive csoport egy, a pénzügyi szektorban tevékenykedő vállalatcsoport, amely világszerte banki, befektetési és vagyonkezelési, fogyasztói hitelezési, biztosítási és e-money szolgáltatásokat nyújt. A Trive Bank Magyarország 2022-ben kezdte meg a működését, kereskedelmi tevékenysége 2023 szeptemberében indult. Idén ősztől a bank hivatalos neve: Trive Bank Europe Zrt.

Amikor a stratégia találkozik a kivitelezhetősségel

A Trive csoportnak az volt a célja, hogy létrehozzon Európában egy banki licensszel rendelkező entitást – ez lett a Trive Bank Magyarország -, ma már Trive Bank Europe.

“A csoport – különböző piaci potenciálok miatt – úgy érezte, hogy Magyarország lesz a megfelelő helyszín az új entitás létrehozására, de egyben azt is gondolták, hogy ennek a lehetőségnek most van itt az ideje”

– emelte ki Jóri Csaba az időfaktor fontosságát, ami két kulcsfontosságú stratégiai döntést eredményezett.

A bankot egyrészt nem nulláról alapították, hanem megvásárolták a Sopron Bank licenszét, másrészt tudatosan kerestek olyan partnereket, akik a meglevő szoftvermegoldásaik felhasználásával és innovatív fejlesztésekkel képesek támogatni a gyors indulást.

Az üzleti vízió kristálytiszta volt: egy 100%-ban csak online elérhető digitális bank létrehozása, olyan szolgáltatásokkal, amelyek a lehető legmodernebbek a piacon. Olyan ügyfélélmény megteremtése, amely gyors, kényelmes és 24/7 elérhető.

“Az alap üzleti stratégia az volt, hogy valami olyat csináljunk, ami még nincsen, vagy csak nyomokban található meg a magyar piacon – azaz annak senki nem látta értelmét, hogy egy n+1. bankot indítsunk”

– hangsúlyozta a Trive Bank vezetője.

A technológiai megközelítés terén három opciót mérlegelt a bank.

A régi Sopron Bankos rendszerek változtatás nélküli újraindítása ellentmondott volna az innovációs céloknak.

A teljesen nulláról, modulárisan felépített felhőalapú rendszer kialakításának opcióját a magas költségek és a gyors indulás érdekében el kellett vetni.

A választás végül a harmadik opcióra esett: a bank a back-office kiszolgálására meglévő, bizonyított szoftvermegoldásokat választott, amit a saját anyavállalat frontend fejlesztő csapata, és magyar technológiai partnerek kiegészítettek innovatív front-end fejlesztésekkel.

Az Online Zrt. ezen harmadik opcióhoz szállított megoldásokat mind a back-office, mind a front-office oldalon.

Az Online Zrt-ről röviden:

Az Online 1989 óta bankinformatikai fejlesztésekkel foglalkozó magyar szoftverház. A MoonSol és DigiTie termékcsaládjai a core banki rendszertől kezdve a mobilbanki applikációig számos szoftvermegoldással tudják támogatni a piaci és állami pénzintézetek munkáját. Az Online megoldásai rendkívül rugalmasan testreszabhatók és skálázhatók, így ügyfelei között a kisméretű pénzügyi vállalkozástól kezdve, a többmillió ügyfelet és szerződést kezelő pénzintézetekig (pl. Magyar Államkincstár, Fundamenta Lakáskassza) mindenféle pénzintézet megtalálható.

15 perc az új mérce: A technikai megvalósítás anatómiája

Az elsőként megvalósított üzletág az online személyi hitelezés volt, ahol az ügyfél a honlapra érkezéstől a jóváhagyott összeg bankszámlán történő jóváírásáról kapott SMS-ig 15 perc alatt végigérhet a teljes folyamaton. Ezt a zászlóshajó terméket követte második körben a hasonlóan digitális betétkezelési, majd a hitelkártya kezelési rendszer kialakítása.

A digitális folyamatok gyorsaságát nem egyetlen „csodakomponens” adja, hanem több ügyféloldali megoldás és a háttérrendszerek feszes integrációja.

A Trive saját fejlesztőcsapata által fejlesztett rendszer vezérli minden üzletág esetében az igényléstől a szerződéskötésig tartó digitális értékesítési folyamatot. Ez a rendszer integrálja például a GoCardless PSD2-alapú jövedelem- és vagyoni helyzetelemzési megoldását és a Comnica ügyfélazonosítási platformját, biztosítva ezzel a teljesen digitális szerződéskötés lehetőségét.

A szerződéskötést követően a digitális ügyfélcsatornákat az Online DigiTie rendszerének a netbanki megoldása kezeli, amelynek működését okostelefonra optimalizálták. A DigiTie emellett számos 7×24-ben elérhető, magas rendelkezésre állású funkciót biztosít. Ez a rendszer kommunikál például a Központi Hitelinformációs Rendszerrel, ellenőrzi az ügyfeleket a szankciós listákon, és ami talán a legkritikusabb: az azonnali fizetési rendszeren keresztül folyósítja a hitelt az ügyfél számlájára.

A back-office-ban az Online MoonSol megoldása fut, amely core banki, főkönyvi, IFRS és jelentésszolgálati funkciókat lát el.

blank

Fotón: előtérben Jóri Csaba, a Trive Bank marketing és termékfejlesztési igazgatója. (Fotót készítette: Kovács Dávid)

Ütemezés, ami ritmust diktál – 18 hónap alatt 3 üzletág

A tempót a konkrét dátumok teszik megfoghatóvá.

2023 március közepén indult el az első fázis (a személyi hitelezés). 2023. szeptember 1-jén kezdte meg a működését a back office, és decemberre az értékesítési funkciók is működtek.

A második fázis (betétek) 2024 június közepén startolt, és öt hónap alatt – 2024. novemberében – célba ért.

Eközben 2024. augusztus végén már a második fázissal párhuzamosan indult a harmadik fázis, a hitelkártyarendszer kialakítása, amely 2025. január 1-jén részlegesen, végül 2025 márciusában teljeskörűen átadásra került és hamarosan a termék kereskedelmi bevezetése is elkezdődik.

Ez, az átfedéseket is figyelembe véve három nagy üzletág indítását jelenti 18 hónap alatt.

“Ebben benne volt az üzletigény-felmérés, a szoftverek testreszabása, a teljes működtető infrastruktúra nulláról történő felépítése, az MNB-engedélyeztetés, a GIRO csatlakozási tesztek végrehajtása – mindez feszes projektmenedzsment mellett”

– világított rá Németh József a megvalósítás komplexitására.

blank

Fotón: Németh József, az Online Zrt. üzleti vezérigazgató-helyettese. (Fotót készítette: Kovács Dávid)

A titok? Fókusz, fegyelem és partnerség

Mi a gyors üzletágépítés titka?

Az előadás egyértelmű üzenete: nem létezik csak a neobankok által hozzáférhető titkos recept vagy összetevő. A gyorsaságbeli különbséget a fókusz és a fókusztartás adja: világos üzleti célok, kezelhető scope, józan technológiai döntések.

„A projektben nem volt olyan alkalmazott technológia, amely bármely inkumbens banknak ne lenne elérhető.”

– jelentette ki határozottan Németh József.

Melyek azok tényezők, amelyek végül lassú projektekhez vezethetnek? Németh József szerint ezek a következők:

  1. Konkrét célok hiánya. „A leginnovatívabb bank szeretnék lenni” célkitűzés nem elég, ezt le kell bontani közbenső konkrét célok és projektek egymásra épülő sorára.
  2. Kísérleti projektek útvesztője: Nem célszerű, ha a projekthez szükséges minden szofvermegoldást megpróbálunk újrafejleszteni, és kizárólag újgenerációs megoldásokat próbálunk használni bevált megoldások és innovatív elemek kombinációja helyett. Ez olyan nagy projektet eredményezhet, amit nem leszünk képesek kezelni.
  3. “Scope creep”: El kell kerülnünk, hogy a projektbe túl sok igény kerüljön bele. A kitűzött mérföldkövekbe csak adott „mennyiségű” igény férhet bele, és ezért muszáj priorizálni.
blank

Fotón: Jóri Csaba, a Trive Bank marketing és termékfejlesztési igazgatója. (Fotót készítette: Kovács Dávid)

A Trive Bank részéről Jóri Csaba 3 tényezőt emelt ki, mint a siker kulcsa:

  1. Kicsi, de motivált szervezet: ahol minden nap látszik a munka eredménye, ezért magas a csapat belső energiája.
  2. Tiszta, világos elképzelések: mind funkcionalitásban, mind pedig megjelenésében.
  3. A szállítói oldalon a domain ismerete: a banküzemtan ismerete lerövidíti a kommunikációs láncot, gyorsítja a döntéseket és a kivitelezést.

A fintech-tempó nem privilégium, hanem következmény.

Következménye annak, hogy világos a cél, fegyelmezett a scope, és az architektúrát pragmatikusan, evolutívan építik. Nem arról van szó, hogy a neobankok tudnak valamit, amit az inkumbens bankok nem – hanem arról, hogy hajlandóak olyan fókusszal, fegyelemmel dolgozni, amit egyébként startup cégektől várunk el.

A Trive Bank és az Online Zrt. együttműködése bizonyítja: amikor a világos stratégia, a megfelelő partnerválasztás és a projektfegyelem találkozik, akkor egy 35 éves fejlesztőcég és egy frissen induló neobank képes felvenni a versenyt bárkivel.

Címkék: