2019.06.25.

Breaking news: október 31-ig nem zárolják több mint 1 millió ügyfél bankszámláját

Szerző:

Kategóriák:

Több mint 1 millió ügyfél még nem végezte el az adategyeztetéssel járó teendőket, így a határidőt – 2019. június 26-át – követően a pénzügyi szolgáltatók, bankok, biztosítók kötelesek lettek volna megtagadni az ügyfél által kezdeményezett megbízások, tranzakciók teljesítését, továbbá zárolni a bankszámlát. Tekintettel az érintett ügyfelek számosságára, Varga Mihály pénzügyminiszter 2019.06.21-én, péntek délután benyújtotta javaslatát a Parlamentbe a határidő módosítására. A módosítási javaslat 2019.08.31-ig tolta volna ki a határidőt, de a Parlament végül további 2 hónapot adott az ügyfeleknek, így 2019.10.31-ig teljesíthetik az adategyeztetést.

A Parlament az imént elfogadta a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvényt (Pmt.) módosító javaslatot. A javaslatban eredetileg szereplő módosított határidő: 2019.08.31. helyett 2019.10.31-ig kapnak haladékot az érintett ügyfelek az adategyeztetés elvégzésére.

A pénzügyi szolgáltatók és a digitális ügyfelek számára könnyítené meg a kötelező adategyeztetést az idén év elején hatályba lépett MNB rendelet a nem valós idejű ügyfél-átvilágításról

A nem valós idejű ügyfél-azonosítással kapcsolatos lehetőségekről, a szabályozási háttérről és a pénzügyi szolgáltatók számára megnyílt további lehetőségekről ad áttekintést a mai napon publikált, „Harc az ügyfelekért a digitális térben. A nem valós idejű ügyfél-azonosítás szerepe a digitális értékesítésben” c. GoodID White Paper. További részletek a White Paper-rel kapcsolatban itt érhetők el.

Kiket érint az adategyeztetési kötelezettség?

A Magyar Bankszövetség, az MNB és a Pénzügyminisztérium által 2019. március 7-én kiadott sajtóközlemény szerint teljeskörű ügyfél-átvilágítást kell elvégezni azokra az ügyfelekre, akikkel a pénzügyi intézmény 2017. júniusa előtt létesített ügyfélkapcsolatot.

Az ügyfél-átvilágításhoz szükséges adatok, dokumentumok az alábbi csatornákon is megadhatók: postai úton, élő videóbanki, vagy netbanki úton (megjegyz.: illetve egyes bankok, biztosítók gyakorlata alapján: e-mail-en, vagy egyéb webes felületen keresztül).

A Pmt. megváltozott szabályai értelmében, amivel a pénzügyi intézményeknek rendelkezniük kell lakossági ügyfelek esetében:

  • a törvényben előírt személyes adatokkal,
  • a személyazonosságot és a lakcímet igazoló okmányok másolatával, illetve
  • meg kell állapítaniuk az ügyfél kiemelt közszereplői státuszát (PEP Nyilatkozat),

vállalati ügyfelek esetében:

  • a tényleges tulajdonos(ok)ról tett nyilatkozat újbóli beszerzése szükséges, a megváltozott adattartalom miatt.

Benyújtották a törvénymódosító javaslatot: lehetőség az ügyfeleknek, kötelezettség a szolgáltatóknak

A benyújtott törvénymódosítási javaslatban foglaltak alapján a „Magyar Bankszövetség jelezte, hogy határidőig az ügyfelek egy részénél az átvilágítási folyamat nem zárul le. A magyar emberek érdekében a törvényjavaslat célja, hogy kellő időt biztosítson az eljárások lefolytatására, ezzel megakadályozva azt, hogy több mint egymillió ügyfél esetén a banki tranzakciók 2019. június 26-a után bármilyen akadályba ütközzenek.”

„A törvénymódosító javaslat értelmében:

  • a (pénzügyi) szolgáltatók a törvényjavaslat hatálybalépését követő 3 napon belül kötelesek tájékoztatni azon ügyfeleiket, akik esetében az ügyfél-átvilágítás még nem történt meg egyáltalán vagy teljeskörűen.
  • A szolgáltató tájékoztatási kötelezettsége egyrészt lehetőséget teremt a szolgáltató számára az egyértelmű, ügyfél-specifikus figyelemfelhívásra, másrészt az érintett ügyfélkör egyértelműen tudomást szerez a […] kötelezettségéről és annak 2019. augusztus 31-ig 2019. október 31-ig történő meghosszabbításáról.

A szolgáltató 2019. augusztus 31-ét 2019. október 31-ét követően köteles az ügyleti megbízás teljesítését megtagadni, ha:

  • az ügyféllel 2017. június 26. előtt létesített üzleti kapcsolatot,
  • az ügyfél vonatkozásában az ügyfél-átvilágítási intézkedéseket 2019. augusztus 31-ig 2019. október 31-ig nem végezte el, és
  • az ügyfél vonatkozásában a […] ügyfél-átvilágítás eredményei 2019. augusztus 31-ig, 2019. október 31-ig nem állnak teljeskörűen rendelkezésre.”

Jelenlegi banki digitális gyakorlatok

A FinTechZone.hu felmérte a lakossági és a vállalati ügyfelek átvilágítására vonatkozó digitális gyakorlatot a tíz legnagyobb hazai banknál. A felmérés főbb eredményei:

  • Nincsen egységes digitális eljárás a legnagyobb hazai bankoknál.
  • A legnagyobb bankok legalább egy digitális csatornát használnak az alábbiak közül a lakossági ügyfelek átvilágítása során: e-mail, netbank, website-on keresztüli dokumentumfeltöltés, videóazonosítás.
  • A vállalati ügyfelek számára a digitális csatornákon keresztüli adategyeztetés lehetősége lényegesen korlátozottabb, mint a lakossági ügyfelek esetén.

A bankok kommunikációs gyakorlatának elemzése alapján összességében elmondható, hogy a bankok az előírásoknak megfelelően teljesítették a kommunikációs kötelezettségüket. Ugyanakkor – kevés kivételtől eltekintve – a legnagyobb hazai bankok jellemzően nem alkalmaztak megszemélyesített, ügyfél-specifikus kommunikációt, ami miatt az ügyfelek nem feltétlenül érthették meg, vonatkozik-e rájuk az eljárás. A törvénymódosítási javaslat ezt az ügyfél-specifikus tájékoztatást teszi kötelezővé a pénzügyi szolgáltatók számára.

Új lehetőség a digitális ügyfelek átvilágításához

Idén év elején lépett hatályba a nem valós idejű ügyfél-átvilágítást is tartalmazó MNB rendelet, ami nemcsak a „selfie-fotóval, selfie-videóval” való bankszámlanyitás, online szerződés lehetőségét teremtette meg, hanem segítséget nyújt a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágításhoz is. A rendelettel párhuzamosan vált elérhetővé a rendelet feltételeit teljesítő magyar megoldás is, a GoodID.

A pénzügyi szolgáltatók lényegesen leegyszerűsíthetik a dokumentumok beküldésével (akár hitelesítésével) kapcsolatos teendőket a GoodID segítségével. Az okostelefonnal rendelkező banki ügyfelek akár 3 perc alatt is teljesíthetik adategyeztetési kötelezettségüket.

A pénzügyi szolgáltatók számára nyújt segítséget a mai napon publikált – hiánypótló jellegű – a nem valós idejű ügyfél-azonosításban rejlő lehetőségeket bemutató GoodID White Paper, melyben a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágításon túl bemutatásra kerülnek a kiaknázható értékesítési előnyök ügyféleseteken, nemzetközi példákon és jó gyakorlatokon keresztül. További részletek itt.

Címkék: