A digitális pénztárcától a hitelezésig kínál pénzügyi szolgáltatásokat az Amazon. Az e-kereskedelmi óriás anélkül tört be a bankok felségterületére, hogy bankká vált volna. Az Amazon pénzügyi szolgáltatásairól, a lehetséges jövőbeli lépéseiről készült 50 oldalas CB Insights elemzés legérdekesebb megállapításait gyűjtöttük most össze.
„Az Amazon a legfélelmetesebb. Amint hitelt és bankszámlát is kaphatsz majd tőlük, még többet fogsz vásárolni náluk.”
– idézi a CB Insights az egyik legnagyobb kockázati tőketársaság, az Andreessen Horowitz partnerét.
Röviden:
- Az Amazon nem új generációs bankot akar építeni, hanem az Amazon ökoszisztémát erősíteni.
- Olyan pénzügyi szolgáltatásokat vezet be, amelyek segítségével még több kereskedő, még több terméket tud eladni, és még több vásárló, még többet költ majd.
- A nemzetközi fintech befektetéseinek célja a külföldi országokban való terjeszkedés megalapozása.
- Az Amazon legfontosabb pénzügyi szolgáltatásai: digitális pénztárca (Amazon Pay), készpénzbefizetés (Amazon Cash), hitel a kisvállalkozásoknak, hitelkártya a vásárlóknak.
- Az Amazon új pénzügyi szolgáltatásai lehetnek: bankszámla nyújtása partner bankon keresztül (a Google mintájára), egészség-, élet és általános biztosítási termékek nyújtása.
- Ahogy az Amazon építi pénzügyi szolgáltatási körét, az kísértetiesen hasonlít arra, ahogy a felhő alapú üzletágat (AWS) kialakította a 2000-es évek elején. Előbb „házon belül” építkeznek, majd globálisan tarolnak.
Az Amazon pénzügyi szolgáltatásainak köre
Fotó: CB Insights
Kapcsolódó cikkek:
- Bankszámlával jön a Google, 2019.11.14.
- Itt a Facebook Pay, az új digitális tárcád, 2019.11.13.
Amazon Pay: a digitális pénztárca
Az Amazon épp 25 éve indította el online áruházát (1994-ben) és már a kezdetektől a vásárlás folyamatának leegyszerűsítésére törekedtek. Ennek egyik sarkallatos pontja volt az elektronikus fizetés is, aminek „megreformálására” 1999-ben szabadalmaztatták az „egykattintásos vásárlást”. A szabadalom lényege, hogy a visszatérő vásárlóknak nem kell minden alkalommal megadni bankkártya adataikat (és a szállítási adatokat) a vásárlás végén, elegendő csupán az első alkalommal.
Napjainkban ezt online mentett bankkártyás fizetésként ismerhetjük, ami az elmúlt években jelent meg Magyarországon néhány kereskedőnél, illetve 2017 végén ennek továbbfejlesztett változataként a digitális pénztárcával történő fizetés (a Simple-nek köszönhetően).
Az Amazon az elmúlt 10 évben nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a vásárlók igényeire szabott elektronikus fizetési szolgáltatási portfóliót alakítson ki annak érdekében, hogy
minél többen, minél többet költsenek az Amazonon keresztül.
Ennek a hosszú építkezésnek lett az eredménye az Amazon Pay, az e-kereskedelmi óriás digitális pénztárca ökoszisztémája, amelyhez vezető fontosabb mérföldköveket a CB Insights az alábbi ábrán vizualizálta.
Az Amazon Pay fontosabb mérföldkövei
Fotó: CB Insights
Röviden:
- 2007-ben startolt el az Amazon első ismert fizetési terméke, a „Pay with Amazon”.
- 2007-ben a társaság felvásárolta a P2P mobilfizetési megoldást fejlesztő TextPayMe startupot, amelynek megoldására alapozva 2011-ben elindította az Amazon Webpay szolgáltatást. A fizetési megoldás abban az időben nem bizonyult sikeresnek, ezért az Amazon 2014-ben leállította. Érdekességképpen a 2009-ben indult Venmo – amely szintén a P2P fizetésekre alapozta a modelljét – kitartóbb volt és mára ez lett az Egyesült Államok legnépszerűbb pénzküldő megoldása (amit 2012-ben felvásárolt a PayPal).
- 2007-ben az Amazon befektetett a Bill Me Later startupba, az egyik korai fintech fizetési platformba, amelynek segítségével a kereskedők rugalmas pénzügyi (hitel) konstrukciókat kínálhattak vásárlóiknak.
- Az elmúlt évek tapasztalataiból nőtt ki az Amazon Pay, amit a felhasználók az online és a bolti fizetéseknél is egyaránt használhatnak.
- Az Amazon azzal képes rávenni a kereskedőket az Amazon Pay bevezetésére, hogy a kártyatársaságoktól kapott kedvezményeket „átpasszolja” a kereskedőknek, így számukra olcsóbb bankkártyás elfogadást tud kínálni.
Valójában ez az Amazon pénzügyi szolgáltatási stratégiájának egyik fő eleme: a méretgazdaságosságból származó előnyök szétosztása az ökoszisztéma résztvevői között.
- 2014-ben a társaság elindította a POS terminál programját, amit sokkal kedvezőbb feltételekkel nyújtott, mint a PayPal, vagy a Square. Ugyanakkor a kereskedők mégsem az Amazon „Local Register” programjához csatlakoztak, mert attól féltek, hogy az Amazon hasznosítani fogja majd a fizetési tranzakciókból kinyert adatokat. (Magyarországon ugyanezt teszi a Barion; ügyféladatokért cserébe alacsonyabb díjat ajánl a kereskedőknek.)
- 2019-ben az Amazon partnerségre lépett a Worldpay-jel, a világ egyik legnagyobb fizetési tranzakciókat feldolgozó társaságával annak érdekében, hogy még több kereskedőnél legyen elérhető az Amazon Pay.
- Az új titkos fegyver: „Just Walk Out” fizetési technológia. A megoldás lényege, hogy a boltban nincsenek kasszák, pénztárak és kosarak. Az árut közvetlenül a szatyrunkba téve kisétálhatunk azzal miközben a háttérben megtörténik a fizetés.
Amazon Cash: a készpénzes ügyfelek megszerzése
A társaság 2017-ben vezette be az Amazon Cash pénzügyi szolgáltatást, amivel a bankkapcsolattal nem rendelkező lakosságot kívánta megcélozni.
Annak érdekében, hogy ez a szegmens is ki tudja használni az online vásárlás lehetőségeit (mivel jellemzően nincs készpénzes fizetésre lehetőség a futárnál), Amazon egyenlegüket feltölthetik készpénzzel az Amazonnal leszerződött partnereknél (pl. Western Union, MoneyGram, Coinstar stb.), amit utána levásárolhatnak az Amazon áruházban.
Amazon hitel azoknak, akiket a hagyományos bankok elutasítanak
Annak érdekében, hogy a felhasználók még többet költhessenek az Amazonon, a társaság hitelkártyát dobott piacra – partner bankokkal együttműködve – az Egyesült Államokban. Ezzel párhuzamosan – már évekkel korábban, 2011-ben – elindították a kisvállalkozások árubeszerzését segítő pénzügyi szolgáltatásukat a Merrill Lynch Bankkal együttműködve. Ennek keretében 1.000 dollártól 750.000 dollárig kaphatnak (forgótőke) hitelt a kisvállalkozások.
A kisvállalkozói hitelprogram keretében 8 év alatt több mint 20 ezer vállalkozásnak nyújtottak hitelt 5 milliárd dollár értékben (ez a jelenlegi MNB árfolyam alapján 1 500 milliárd forintnak felelne meg és a kihelyezett hitel átlagos nagysága 75 millió forint lenne).
2018-ban a társaság kibővítette a vállalati hiteltermékek körét és bevezették a vállalati hitelkártyákat is, amellyel elsősorban
azokat a vállalatokat célozták meg, amelyek hitelkártya kérelmét a hagyományos bankok elutasítanák.
További részletek az Amazon pénzügyi szolgáltatásaival kapcsolatban a CB Insights oldalán az „Everything You Need To Know About What Amazon Is Doing In Financial Services” c. cikkben.
A nemzetközi és a hazai fintech trendekről, a BigTech stratégiákról az érdeklődők bővebben 2020 tavaszán a FinTechShow-n hallhatnak.
Címlap fotó forrás: pixabay.com. Licence: CC0